اجتماعی

حریم شهر تهران در معرض تعدی و دست بردن قرار گرفته

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه فرمانداري هاي شهرستان هاي ري ، اسلامشهر ، قدس و شميرانات و بخشداري هاي تابعه با ممانعت از ورود عوامل اجرايي شهرداري تهران به محدوده حريم جنوب تهران تفكيك و تغيير كاربري گسترده اراضي ارزشمند و بكر حريم پايتخت بعنوان آخرين لايه تنفسي شهر تهران و پايتخت كشور عزيزمان رقم زده اند.

به گزارش ساختمان آنلاین، احمد صادقی در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورا و در تذکری نسبت به تعدی به حریم شهر تهران گفت: متاسفانه مشکل حریم پایتخت بعد از گذشت سالها هنوز حل نشده و این در حالی است که اخیرا اتفاقات دیگری نیز در حال رخ دادن است .

وی افزود: همانگونه كه مستحضريد شهر تهران و حريم آن با فرمانداري هاي متعددي در حوزه سرزميني خود مواجه مي باشد و ضرورت هماهنگي و انسجام بين بخشي در اين امور از اهميت خاصي برخوردار است وليكن در طي سال های گذشته و جاري فرمانداري هاي شهرستان هاي ري ، اسلامشهر ، قدس و شميرانات و بخشداري هاي تابعه با دامن زدن به تعارضات مديريتي مبتني بر تقسيمات كشوری ، حضور عوامل شهرداري در حريم جنوبي شهر تهران را غير قانوني دانسته و با هماهنگي نيروهاي انتظامي از ورود عوامل اجرايي شهرداري تهران به محدوده حريم جنوب تهران ممانعت بعمل آورده و با شكل دهي به اين روند غير متعارف كه خارج از مسئوليت هاي قانوني و تصريح شده در قوانين و مقررات حاكم بر مديريت شهري است، تفكيك و تغيير كاربري گسترده اراضي ارزشمند و بكر حريم پايتخت بعنوان آخرين لايه تنفسي شهر تهران و پايتخت كشور عزيزمان رقم خورده است.

صادقی ادامه داد : مع الوصف بر اساس طرح جامع مصوب شهر تهران در سال 1371 نواحي 6 و 7 منطقه 18 و ناحیه 4 منطقه 19 در حريم شهر تهران واقع گرديده است و حسب وظيفه ذاتي، آن مناطق كما كان نسبت به ارائه خدمات نگهداشت و پيشگيري از ساخت و ساز و تغيير كاربري اراضي در محدوده هاي اعلامي نسبت به اجرای هر چه بهتر قانون اقدام که به استناد آمار و اطلاعات ماخوذه در دوره مدیریت جدید شهری جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز 5/1 برابر 10 سال گذشته می باشد.

صادقی گفت: از طرفی شهرستانهاي مجاور آن محدوده به دليل عدم ابلاغ طرح برنامه راهبردي مديريت و برنامه ريزي حريم پايتخت مصوب سال 1395 شورايعالي شهرسازي و معماري ايران و با تاكيد بر آنكه مرز حريم از محدوده شهرستان تهران نبايد تعدي نمايد و نواحي فوق در تقسيمات كشوري در محدوده سرزميني آنها قرار دارند در ادوار گوناگون مشكلات متعددي براي شهرداري هاي مستقر ايجاد نموده اند.

صادقی در ادامه اظهار کرد: به نحوي كه اخيراً باتوجه به جلوگیری عوامل خدوم شهرداری تهران از ساخت و ساز غیر مجاز در اتوبان آزادگان (شهر سنگ) که دارای تبعات زیست محیطی ، ترافیکی و… می باشد، فرمانداری اسلامشهر به كرات فشارهاي متعددي براي خروج شهرداري تهران از محدوده گلدسته و اراضي حريم واقع در جنوب غرب شهر تهران ايجاد و با تشكيل شوراي تامين شهرستان اسلامشهر خروج شهرداري تهران را ذيل بند 1 آن مصوب و بخشداري اسلامشهر نيز مكاتبات و اقداماتي را نيز در اين راستا انجام داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: لذا با توجه به اينكه هرگونه تغيير در مرز حريم شهر تهران مي بايست مطابق با مفاد بند 2 دستورالعمل اجرايي قانون تعاريف محدوده و حريم مصوب سال 1386 ، سازمان هاي مسكن و شهرسازي مكلفند ظرف مدت 6 ماه از ابلاغ اين دستور العمل ، موارد خروج احتمالي حريم يا محدوده شهرهاي استان را از مرز تقسيمات كشوري بخش يا شهرستان ذيربط شناسايي نموده و بر اساس نقشه هاي ارائه شده از سوي استانداري مربوط نسبت به اصلاح نقشه حريم تا حد انطباق اين خطوط با يكديگر اقدام نمايند .

صادقی در ادامه خاطر نشان ساخت: نقشه حريم اصلاحي كه در آن به اصلاح مذكور در اجراي قانون تعاريف محدوده ، شهر ، روستا و شهرك اشاره شده باشد ، بايد پس از ممهور شدن به مهر دبيرخانه مرجع تصويب طرح شهر مربوطه ، توسط استانداري به مراجع ذيربط ابلاغ گردد، كه تا كنون اين موضوع محقق نگرديده و تا انجام اين پروسه كماكان محدوده متنازع فيه در حاكميت شهرداري تهران قرار داشته و تا زمان ابلاغ قانوني آن از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ، حفظ و كنترل اراضي موصوف طبق نقشه طرح جامع سال 1371 تأييد شده توسط وزارت كشور از تكاليف شهرداري تهران مي باشد.

وی افزود: همچنین به استناد ماده 8 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر در صورت تداخل مرزهای حریم مرجع حل اختلاف و رفع تداخل مراجع تصویب کننده طرح های هادی و جامع حسب مورد خواهد بود.

صادقی همچنین در ادامه و در ذکری به استانداری تهران گفت: استاندار محترم نگذارند وحدت رویه و یکپارچگی مدیریت استانداری در سطح استان خدشه دار شود.
وی افزود: در جلسه ای که اعضای شورای اسلامی استان تهران با استاندار محترم داشتیم و در خصوص حریم صحبت کردیم ایشان با تاکید بر موضوع حریم شهر تهران به معاونت محترم عمرانی استانداری ماموریت دادند که این موضوع را با مشارکت همه ذینفعان پیگیری و حل و فصل کنند. از آقای غراوی نیز تشکر می کنم که اهتمام ویژه به تشکیل جلسات داشتند .

صادقی گفت: اما سوال از استاندار محترم این است که، چرا کار در حوزه ستادی در حال حل و فصل است؟ و زیر مجموعه ایشان یعنی فرمانداری اسلامشهر شورای تامین می گذارند و خلاف رویه دستور استاندار محترم مصوبه ابلاغ می کنند.

وی اظهار داشت : این اتفاق در قوه قضاییه هم صورت گرفته و جناب آقای تورک معاون محترم قضایی رییس کل دادگستری استان تهران در حوزه ستادی در حال حل و فصل موضوع با ذینفعان است، و رییس دادگستری شهرستان زیر مجموعه ایشان حکم به تعرض به حریم شهر تهران می کند.

صادقی در پایان گفت: امیدواریم این موضوع با ارجاع به مراجع بالادست حل و فصل شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا