اجتماعی

سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهر تهران تصویب شد

به گزارش ساختمان آنلاین: همزمان با هشتادو هشتمین جلسه شورا  بررسی طرح “سند الزمات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران” برای سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در دستور کار قرار گرفت.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در تشریح این سند اظهار داشت:  بر اساس ابلاغیه وزارت کشور طرح‌های توسعه شهری از این به بعد به جای پنج سال باید چهار ساله باشد که امروز این سند الزامات تضمین شده و برای تصویب به شورای شهر آورده شده است.
وی با بیان اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده باید بتوانیم پیش از تدوین سند بودجه ۱۴۰۲، سند الزامات را تصویب کنیم تا شهرداری بر اساس برنامه ارائه شده بودجه سال آینده‌اش را مطابق با برنامه چهار ساله تدوین کند، تصریح کرد: این سند سیاست‌ها، راهنمای عملی است که قاعدتا کمیسیون‌ها مداخله زیادی در تدوین برنامه دارند تا حساسیت‌ها در برنامه توسعه چهار ساله لحاظ شود.
مظفر با بیان اینکه این سند یک ماده واحده دارد که بر اساس آن شهرداری مکلف است گزارشی از روند تحقق برنامه پنج ساله سوم تهران ارائه کند، گفت: در این گزارش باید آسیب‌شناسی و دلایل عدم تحقق برنامه سوم، نقاط قوت و ضعف و میزان تحقق پذیری و شاخص‌ها مشخص شود.
وی با بیان اینکه سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران دارای چهار بخش است، گفت: راهبردها و اهداف کلان، اولویت‌ها، چارچوب و ساختار برنامه، نظارت – پایش و ارزیابی چهار محور این سند هستند.
در برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران از نباید ها غافل نشویم 
در ادامه مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ضمن سپاسگزاری از کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تدوین چنین نوشتاری کار سختی است اما در برنامه عملیاتی چهارساله توسعه شهر باید مشخص کنیم که آیا صرفا به دنبال برنامه برای مدیریت شهر هستیم یا به به دنبال برنامه توسعه شهر هستیم که این دو روند متفاوتی دارند آنچنانکه در برنامه توسعه شهری باید دستگاه های دیگر را مشارکت دهیم.
او در ادامه طی انقادی، با اشاره به موضوع نگهداشت شهر گفت: در برنامه نویسی به توسعه شهر فکر می کنیم آنچنانکه در ادوار گذشته چنین بوده اما از نگهداشت شهر غافل بودیم. آنچنانکه اگر چهار سال قبل شش هزار اتوبوس تهران درست نگه داشته شده بود، امروز شهر تهران حداقل چهار هزار اتوبوس در اختیار داشت.
او همچنین گفت: اسناد بالادستی مانند سند جامع و طرح های جامعه و سیاست های کلان وجود دارند، لذا نیازی به سند راهبردی نیست. همچنین مشارکت شهروندان یک مسئله ایست که در اسناد توسعه ای به آن توجه نمی‌کنیم و سند نویسی به سمت تصدی گری شهرداری می‌رود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در اشاره به بایدها و نباید ها اظهار داشت: در طرح نویسی ها و الزامات صرفا به باید ها اشاره می کنیم و از نبایدها غافل می شویم. ای کاش بسیار نبایدها را در نظر بگیریم تا از خرابکاری ها جلوگیری شود. برای نمونه زمانی از توسعه فضای سبز سخن می‌گوییم، اما آمایش آن را در نظر نمی‌گیریم.
لزوم همپوشانی طرح توسعه شهری و طرح جامع
مهدی اقراریان نیز گفت: باید به نسبت طرح توسعه شهر تهران با طرح جامع توجه داشته باشیم. همچنین مشخص شود که اولویت های طرح توسعه با راهبردهای طرح جامع همپوشانی دارد؟
او با بیان اینکه مهمترین چارچوب ما طرح جامع تهران است، اظهار داشت: این برنامه باید به ما نشان دهد که مثلا آموزش و پرورش در دوره های قبل  سه سال وقت داشته طرح را اجرا کند و چنانچه اجرا نشده با چه مشکلاتی در این زمان مواجه است.   اقراریان افزود: لذا ما امروز هم این طرح را تصویب کرده و می نویسم و باز به آن عمل نخواهد شد. اینجا اصلا نسبت چهارچوب طرح توسعه شهر تهران با طرح جامع مشخص نیست.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا پیشنهاد کرد که طرح جامع برجسته تر شود و یا حتی در صدر قرار گیرد.
در نهایت پس از بحث و بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران ماده واحده و الزامات این سند را به تصویب رساندند.
همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاحیه مصوبه اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجرین و اتباع خارجی به تصویب رسید.

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا