اجتماعی

پیشنهادات شورای عالی استان‌ها در برنامه هفتم توسعه اعمال می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه مشترک با شورای عالی استان‌ها گفت: پیشنهادات شورای عالی استان‌ها در مقرره اجرایی دولت و لایحه برنامه هفتم توسعه اعمال می‌شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، صبح امروز جلسه مشترک روسای شورای عالی استان‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص مشارکت شوراها در تدوین برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

این جلسه پیرو حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور در یازدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها و همایش روز ملی شوراها و دستور وی برای مشارکت شورای عالی استان‌ها در تدوین برنامه هفتم توسعه با حضور پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها، داوود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و احمد صادقی رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها برگزار شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در این جلسه با بیان اینکه اصل ۱۳ قانون اساسی شوراها را از ارکان تصمیم‌گیری می‌داند، گفت: در اصول ۱۰۰ و ۱۰۱ قانون اساسی نیز شوراها ناظر بر امور محلی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و غیره و مسئول جلوگیری از تبعیض هستند و به گفته مرحوم شهید بهشتی در مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی نیز، شورای عالی استان‌ها، عدل و هم‌تراز مجلس شورای اسلامی است.

سروری افزود: وقتی قانون، شورای عالی استان‌ها را از ارکان تصمیم‌گیری حکومت می‌داند به این معنی است که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور مشارکت داشته باشد. در اجلاسی هم که رئیس جمهور محترم حضور داشتند از ایشان خواستیم که دستور دهند تا شورای عالی استان‌ها به عنوان نماینده جامعه شورایی کشور در تدوین این برنامه حضور داشته باشد و نظرات خود را ارائه کند که خوشبختانه ایشان موافقت کردند.

در ادامه نیز احمد صادقی رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها با اشاره به ماموریت‌های شورای عالی استان‌ها در قانون اساسی و قوانین موضوعه گفت: این شورا بر خلاف ماموریت‌های گسترده خود از اختیار و امکانات کمی برخوردار است.

وی افزود: در زمینه تحصیص بودجه شورای عالی استان‌ها کمتر از نیاز خود بهره می‌برد و همان بودجه مصوب شده هم به طور کامل محقق نمی‌شود. در صورتی که شورای عالی استان‌ها افزون بر هزینه‌های ستادی، پژوهشی، آموزشی و برگزاری اجلاس باید 31 شورای استان و شوراهای شهرستان و … را نیز پوشش دهد. به همین دلیل درخواست ما این است که بودجه تصویب شده به طور کامل محقق شود.

در پایان نیز، داوود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه  گفت: حسب دستور رئیس جمهور ما مشتاق مشارکت و همفکری شورای عالی استان‌ها در تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم. از این رو ما از سه مسیر پیش می‌رویم.

وی افزود: در وهله اول ما برخی از پیشنهادات شورای عالی استان‌ها به ویژه پیشنهادات مشترک رئیس شورای عالی استان‌ها و وزیر کشور را در «مقرره مصوب دولت در اجرای برنامه هفتم توسعه» قرار می‌دهیم و از آنجایی که این مقرره در اختیار دولت است این کار انجام شدنی است. از جمله این پیشنهادات تصویب ساختار سازمانی و نحوه بکارگیری نیرو در شوراها، لایحه مدیریت یکپارچه شهری و روستایی و چگونگی ساز و کار مشارکت شوراها در بخش‌های مختلف کشور است.

منظور افزود: همچنین برخی از پیشنهادات شورای عالی استان‌ها از جمله عضویت شورای عالی استان‌ها در تمام شوراهای عالی و عضویت روسای شوراهای استان و شهرستان در کمیته‌های برنامه ریزی و صیانت از اراضی ملی را در برنامه هفتم توسعه می‌گنجانیم تا پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان اجرایی شود و شورای عالی استان‌ها جزو نهادهای سیاستگذار دیده شود.

رئیس سازمان برنامه بودجه با اشاره به درخواست رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها گفت: همچنین برای تقویت شورای عالی استان‌ها تلاش می‌کنیم بودجه این شورا به صورت حداکثری محقق شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا