راه و شهرسازیمجله خبری

بازآفرینی، چهره شهر زنجان را جوان می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین:  فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده‌ای غیرقابل اجتناب است که بخش قابل توجهی از بافت‌های قدیمی شهرها از جمله زنجان را در برگرفته و به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تبدیل شده‌است.

عوامل موثر در ایجاد فرسودگی محیط‌های شهری، موجب ناسازگاری در بافت و افزایش فضاهای مخروبه و رها شده شهری در بافت قدیم شهر زنجان شده است.

حال اجرای طرح بازآفرینی شهری در ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۵۶۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ هکتار از شهر قدیم زنجان و بافت ناکارآمد، چهره این شهر را دگرگون می‌کند.

نبود استانداردهای شهری منجر به ایجاد شهرهای کهنه شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: تصمیمات، سیاست ها و طراحی های نادرست، ضد بازآفرینی است.

مسعود بیات منش اظهار داشت: ما شهرهای کهنه ای داریم، این شهرها زمانی که طرح و استانداردهای شهرسازی در گذشته نبوده مردم معابری بر اساس وسایل حمل و نقل وقت از جمله درشکه یا پیاده ایجاده کرده بودند، شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان زنجان ۲۱ شهر دارد که در گذشته به لحاظ شهریت، زنجان و ابهر استعداد شهری را داشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در دوره قاجار بازار و دوره پهلوی اول خیابان های سعدی و امام در زنجان بازگشایی شد که مطالعه طرح تفصیلی از سال ۵۹ در زنجان آغاز و نخستین طرح جامع این شهر در سال ۶۷ به تصویب رسیده است.

بیات منش خاطرنشان کرد: شهرسازی نوین و اصولی از این زمان آغاز شد که معابر و ساخت و سازها با نظارت شهرداری انجام می‌شد.

وی افزود: طرح بازآفرینی در تلاش برای ارتقای کیفیت شهری و مطابقت شهرهای قدیمی با استاندارهای نوین است در حالی که از گذشته شهر بدون استانداردهای مهندسی شکل گرفته است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، در شهر زنجان ۶ هزار و ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭۶۰۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ کیلومتر محدوده شهری با حدود ‭‭‭‭‭‭‭‭‭۴۵۰‬‬‬‬‬‬‬‬‬ هزار نفر جمعیت داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: نسبت جمعیت ساکن در این مناطق در هر هکتار ۷۰ نفر است که میانگین این مهم ‭‭‭۱۰۰‬‬‬ نفر بوده و جا دارد در این محدوده شهری جمعیت افزایش یابد.

بیات منش افزود: از ۶ هزارو ‭‭‭‭‭‭۶۰۰‬‬‬‬‬‬ کیلومتر محدوده شهری ‭‭‭۸۰۰‬‬‬ کیلومتر بافت فرسوده و ناکارآمد است که هدف ما نوسازی، بهسازی و بروز کردن این مناطق است.

بیشترین آسیب شهری در ‭‭‭‭۵۶۰‬‬‬‬ هکتار بافت ناکارآمد زنجان است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بیشترین آسیب در بافت قدیم و شهر قدیم زنجان به مساحت ‭‭‭‭‭‭‭۵۶۰‬‬‬‬‬‬‬ هکتار است که این محدوده از خیابان خیام، غرب بابائیان، میدان ۱۵ خرداد، تا مرز خیابان فرودگاه و مطهری است.

بیات منش ادامه داد: از خیابان های ۱۷ شهریور تا بخشی از سعدی شمالی، از خیابان صفا، پایین زمین های خلیل بنایی، از خیابان جمهوری تا خیام بخش دیگری از بافت فرسوده و شهر قدیم زنجان است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین برنامه ما کنترل ساخت و ساز هاست، افزود: رشد مسکن در برخی از مناطق مطلوب بوده و در برخی مناطق دیگر نیز چنین نیست.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: مزیت رشد وتوسعه ساخت و ساز مسکن تحرک و ایجاد اشتغال است و از طرفی دیگر نیز موجب شکاف طبقاتی می شود.

بیات منش تاکید کرد: در چنین زمان هایی وظیفه دولت ورود به عرصه با طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر می باشد که مبنای آن قانونی است.

وی اظهارداشت: در این مواقع دولت زمین رایگان را به همراه تسهیلاتی می آورد تا هزینه ساخت مسکن که ۶۰ درصد آن زمین است برای متقاضیان تامین شود و هزینه ای بابت این مهم پرداخت نکند.

برای ساخت و ساز در بافت فرسوده طرح تشویقی داریم

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در ۵۶۰ هکتار بافت زنجان قدیم که درصدد نوسازی آن هستیم طرح ها و سیاست های تشویقی اجرا می شود.

بیات منش خاطرنشان کرد: در این مناطق هزینه برای پروانه ۵۰ درصد و کل عوارض آن رایگان است.

وی یادآوری کرد: تسهیلات ارزان قیمتی نیز برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده وجود دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه هزینه های خدمات از جمله برق و آب و فاضلاب افزایش یافته است، گفت: هزینه های انشعاب در بافت های فرسوده وجود ندارد و این مهم موجب اقبال سازندگان مسکن در این مناطق شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا