راه و شهرسازیمجله خبری

ساکنان بافت فرسوده منتظر تحقق وعده‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین: چندی پیش برخی ساکنان بافت فرسوده منطقه ۱۲ تهران با ارسال تصاویری از منازل مسکونی خود، اعلام کردند که ممکن است سقف خانه روی سرشان خراب شود؛ آنان می‌گفتند برای نوسازی و ساخت خانه‌هایشان به شهرداری مراجعه کرده‌اند اما امروز و فردا کردن و از دست دادن زمان موجب شده است که آسیب خانه‌ها بیشتر شود.

برخی نیز با مشاهده وضع نامناسب منازل، مجبور به ترک خانه شده و در خانه‌‍های استیجاری سکونت کرده بودند تا تکلیف دریافت پروانه ساخت مشخص شود.

آقای سالک به عنوان یکی از این مالکان می‌گوید: به دلیل شرایط اقتصادی و ناتوانی در ساخت خانه به صورت مشارکتی اقدام به این کار کردیم اما آنقدر دریافت پروانه تاخیر داشت و امروز و فردا شد که هنوز در خانه استجاری هستیم و کار ساخت خانه خود را آغاز نکرده‌ایم.

وی این را هم گفت که از زمانی که برای مراحل قانونی ساخت اقدام کرده‌اند تاکنون هزینه هر متر ساخت چند برابر شده است؛ «اگر ما سال گذشته خانه را ساخته بودیم، امروز مجبور نبودیم هزینه ساخت سه برابری را پرداخت کنیم».

این فرد ساکن منطقه ۱۲ تهران همچنان شهرداری را مقصر و اهمال‌کار می‌داند و می‌گوید: ضرر و زیان ما را چه کسی پرداخت می‌کند؟

این مالک درباره اینکه چه مشکلی وجود داشت که پروانه ساخت صادر نشد، بیان کرد: برای تامین پارکینگ مشکلاتی داشتیم و ایراد شهرداری هم ناظر بر این موضوع بود.

اما «علی‌محمد سعادتی» شهردار منطقه ۱۲ تهران در این خصوص می‌گوید که سیاست‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده در منطقه ۱۲ را پیگیر است.

وی درباره پیگیری سیاست‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده در این منطقه، اضافه کرد: سیاست‌های تأمین پارکینگ و استانداردهای مورد نیاز به معاونت شهرسازی شهرداری تهران انعکاس داده شد، همچنین این مسأله در بسته تشویقی که ستاد کرونا در شهرداری تهران و شورای شهر ارایه کردند، مورد توجه قرار گرفت تا بتواند به این امر در شرایط اقتصادی حال حاضر کمک کند.
سعادتی با بیان اینکه بخشی از این سیاست‌ها اعمال شده، ادامه داد: در مجموع پیشنهادهای ارائه‌شده باید بر اساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری در کمیسیون ماده پنج نیز به تصویب برسد تا بتواند نهایی شود.

وی این را هم گفت که در بسته تشویقی ستاد کرونا که بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و شهرداری ابلاغ شده، در عمل مقرر شد که ساختمان‌ها و ابنیه‌ای که به دلایل مختلف محیطی امکان تأمین پارکینگ و ضرورت تأمین آن در ملک خودشان به دلایل چندگانه‌ای که در آن بسته اشاره شده وجود ندارد، هزینه عوارض متعلق به تأمین پارکینگ را به یک حساب خاص واریز کنند که شهرداری تهران از محل آن حساب بتواند توسعه پارکینگ‌های محلی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته وی از این طریق بخشی از مشکلات شهروندان ساکن این منطقه برای ساخت رفع می‌شود.

با روندی که شهردار منطقه توضیح داد امید می‌رود که در روند نوسازی در این منطقه گشایشی حاصل شود و شهروندان  خانه‌های استاندارد داشته باشند.

منطقه ۱۲ شهرداری تهران یکی از مناطق قدیمی پایتخت محسوب می‌شود که در مرکز این شهر واقع است؛ این منطقه با مساحتی معادل ۹۱/۱۶ کیلومترمربع شامل ۶ ناحیه و ۱۴ محله است.
از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه قرار گرفتن بازار تهران و بسیاری از مراکز و نهادهای دولتی، وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در محدوده آن است.

منطقه از سمت شمال به خیابان انقلاب اسلامی از سمت جنوب به خیابان شوش از سمت شرق به خیابان ۱۷ شهریور و از سمت غرب به خیابان‌های حافظ و وحدت اسلامی محدود است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا