راه و شهرسازیمجله خبری

زنگ خطر بیخ گوش ساکنان بافت فرسوده

به گزارش ساختمان آنلاین:  بافت قدیمی نشان دهنده فرهنگ شهر است ولی به دلیل نبود دسترسی به خدمات شهری همچون بهداشت و آسیب پذیری در برابر زلزله و آتش سوزی یک تهدید به حساب می آیند.طبق گفته شهرداری ارومیه بیشتر بافت های فرسوده در منطقه چهار شهر قرار دارند.

سال هاست طرح بازآفرینی شهری در جهت نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده درارومیه تصویب شده ولی آنگونه که انتظارمی رود عملیاتی نشده و ساکنان مناطق بافت های فرسوده در انتظار اقدامی اساسی در این زمینه هستند.

دریافت تسهیلات بانکی برای نوسازی ساختمان سخت است

عباسی یک شهروند ارومیه ای که در خانه ای با بافت فرسوده به همراه خانواده زندگی می کند افزود: کارگر است و توانایی مالی برای تخریب و ساخت مجدد خانه خود را ندارد.

وی مشکلات مالی را عمده دلیل خود و همسایه ها برای عدم بازسازی خانه هایشان عنوان کرد و گفت: دریافت تسهیلات بانکی برای نوسازی سخت است و سخت تراز آن باز پرداخت تسهیلات است.

عباسی اظهار کرد: تاکنون هیچ حمایتی از هیچ نهادی برای بازسازی ونوسازی خانه های فرسوده قدیمی دریافت نکرده و اگر حمایتی هم باشد خبر ندارد.

محمد زاده یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای افزود: اکثر مردم این منطقه کارگر روزمزد هستند و با این گرانی های مصالح ساختمانی کسی توانایی مالی برای نوسازی خانه خود ندارد.

وی اظهارکرد: ساخت خانه نیازمند مجوز است که مجوز هم هرچند می گویند رایگان است ولی بازهم پول می گیرند.

محمد زاده خاطرنشان کرد: اگر دولت وام کم بهره بدهد و شهرداری خودش نیز کمک کند بیشتر مردم این منطقه می توانند خانه های بازسازی کنند.

بافت فرسوده در ارومیه در حال افزایش است

حجت الاسلام ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه آذربایجان غربی ۳۰۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونت گاه غیر رسمی دارد که یک امر غیر قابل قبول برای استان است.

وی با اشاره به اینکه ارومیه جز شهرهایی با بافت فرسوده بالا در استان است، یاد آور شد: متاسفانه با وجود تصویب قوانین و برنامه های کاربردی در جهت نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده، بجای کاهش بافت های فرسوده و غیر رسمی در استان و ارومیه همچنان شاهد افزایش این سکونت گاه ها هستیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عدم پیش بینی مهندسی شده، عدم اجرای دقیق ساختار مهندسی و عدم توسعه صحیح و اصولی شهر علت اصلی افزایش این سکونتگاه ها شده است.

وی یاد آور شد: کارساز نبودن نظارت ها و وجود بده و بستان در ساخت و ساز نتیجه اش توسعه خارج از استاندارد معماری و شهری ارومیه شده که نگران کننده است.

حجت الاسلام ذاکر با تاکید بر اینکه سیاست های دولت در توسعه شهری و بافت های فرسوده باید تغییر کند، خاطر نشان کرد: اگر دولت به جای تخصیص بودجه در مسکن ملی به احیای بافت های قدیمی و فرسوده بودجه تخصیص می داد شاید وضعیت بهتر می شد واز توسعه فنی شهر نیز جلوگیری می شد.

۴۱۷ هکتار بافت فرسوده مصوب در ارومیه وجود دارد

علیزاده امام زاده عضو شورای شهر ارومیه در ادامه افزود: ارومیه دارای ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده مصوب است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون وظایف و مسئولیت هایی بر عهده اداره کل راه وشهرسازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان برای اجرای آیین نامه های مقاوم سازی سازه های شهری تدوین شدده گذارده اند، یاد آور شد: در سال های اخیر و با ضروری شدن مقاوم سازی سازه های شهری با نظارت شهرداری و واحد های فنی و شهرسازی بر ساخت و سازهای شهری، آیین نامه های اجرایی درخصوص مقاوم سازی سازه های شهری به خوبی اجرایی می شود.

علیزاده یاد آورشد: براساس ضوابط طرح تفضیلی و ضوابط مصوب بافت فرسوده چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست تجدید بنا در بافت های فرسوده کنند درجهت تشویق آنها مشمول ۴۰درصد مازاد تراکم و عوارض پروانه ساختمانی برای مسکونی و ۹۰ درصد برای عوارض تجاری خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه تجمیع هرپلاک علاوه بر ضوابط مذکور ۱۰درصد تشویقی و تجمیع بیش از ۳پلاک نیز شامل ۵۰ درصد مشمول تجاری طبقه همکف می‌شود، افزود: نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده در راستای بهبود منظر شهری، کاهش خطرهای ناشی از حوادث طبیعی ، آتش سوزی دارای اهمیت است.

اهمیت نوسازی بافت های فرسوده یکی از گام های اساسی توسعه هرشهر بوده که نیازمند مشارکت مردم و مسئولین است.

هرچند پرداخت تسهیلات به ساکنان بافت های فرسوده از راهکارهای اساسی برای ساماندهی این مناطق است ولی به دلیل توانایی مالی پایین ساکنان این مناطق قدرت باز پرداخت تسهیلات راندارند و همین مانعی برای دریافت تسهیلات و همکاری برای نوسازی شده است.

مسئولان مربوطه باید به این نکته آگاه باشند که اگر اقدامی کارسازو اساسی در ساماندهی بافت های فرسوده ارومیه انجام نشود در صورت بروز یک حادثه ، فاجعه ای جبران ناپذیر رخ خواهد داد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا