مجلس و ارگان هامجله خبری

تولید چهار میلیون مسکن شهری و روستایی در هشت سال

به گزارش ساختمان آنلاین:  عملکرد شاخص‌های مهم و کلید وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید (دولت یازدهم و دوازدهم) با عناوین سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شهری، تولید مسکن شهری، تولید مسکن روستایی و تعداد تهیه طرح‌های توسعه و عمران (جامع و یا جامع- تفصیلی) ارزیابی و اعلام شد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شهری در سال ۹۲ معادل ۳۳.۲ درصد، در سال ۹۳ معادل ۳۳.۴ درصد، در سال ۹۴ معادل ۳۳.۷ درصد، در سال ۹۵ معادل ۳۴.۱ درصد، در سال ۹۶ معادل ۳۳ درصد، در سال ۹۷ معادل ۳۳.۹ درصد و در سال ۹۸ معادل ۳۶.۴ درصد بوده است.

در بخش تولید مسکن شهری نیز عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم (دولت تدبیر و امید) نشان می‌دهد که در مجموع از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸، معادل سه میلیون و ۵۸۳ هزار مسکن شهری تولید شد. عملکرد دولت به تفکیک سال حاکی از آن است که در سال ۹۲ معادل ۸۳۴ هزار واحد، سال ۹۳ معادل ۷۱۹ هزار واحد، سال ۹۴ معادل ۵۴۸ هزار واحد، سال ۹۵ معادل ۳۸۲ هزار واحد، سال ۹۶ معادل ۶۰ هزار واحد، سال ۹۷ معادل ۶۴۵ هزار واحد، سال ۹۸ معادل ۳۹۵ هزار واحد مسکن شهری تولید شد.

در بخش تولید مسکن روستایی نیز عملکرد دولت تدبیر و امید در مجموع ۴۷۹ هزار واحد مسکن روستایی تولید شد. تفکیک احداث واحدهای مسکونی در دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد که در سال ۹۲ معادل ۱۰۵ هزار واحد، در سال ۹۴ معادل ۸۳ هزار واحد، در سال ۹۵ معادل ۷۲ هزار واحد، در سال ۹۶ معادل ۷۰ هزار واحد، در سال ۹۷ معادل ۷۴ هزار واحد، در سال ۹۸ معادل ۷۵ هزار واحد مسکن روستایی در سراسر کشور تولید شد.

در موضوع تهیه و تدوین طرح‌های توسعه و عمران (جامع و یا جامع-تفصیلی) در مجموع در دولت تدبیر و امید تاکنون ۳۷۹ طرح تهیه و تدوین شد. در سال ۹۲ معادل ۸۱ طرح، سال ۹۳ معادل ۳۵ طرح، سال ۹۴ معادل ۸۹ طرح، سال ۹۵ معادل ۴۴ طرح، سال ۹۶ معادل ۴۳ طرح، سال ۹۷ معادل ۳۷ طرح، سال ۹۸ معادل ۳۷ طرح و امسال نیز تاکنون ۱۳ طرح تهیه و تدوین شد.

عملکرد وزارت راه و شهرسازی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون

همچنین بر اساس این گزارش، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و ساختمان در سه مقطع تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، از پیروزی انقلاب تا ابتدای سال ۹۲ (شروع دولت تدبیر و امید)، و از سال ۹۲ تاکنون و پایان دولت تدبیر و امید، نیز بررسی و اعلام شد.

بر این اساس، واگذاری زمین جهت تامین مسکن فاقدان مسکن، واگذاری زمین جهت خدمات شهری و توسعه زیربنایی، تعداد مهندسان دارای پروانه صلاحیت، تدوین و انتشار مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌های پایدار (بادوام)، تعداد مسکن به خانوار، جمعیت اسکان یافته در شهرهای جدید و تعداد طرح جامع تصویب و بازنگری شده شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

در موضوع واگذاری زمین جهت تامین مسکن فاقدان مسکن (گروه‌های کم‌درآمد، معلولان، مددجویان نهادهای حمایتی و…) بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای انقلاب تا ابتدای سال ۹۲، زمین دو میلیون و پنج هزار و ۸۳۸ واحد مسکونی واگذار شده بود که این رقم در دولت تدبیر و امید تا بهمن امسال به دو میلیون و ۳۲۶ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی افزایش یافته است و در برنامه است تا پایان دولت تدبیر و امید مجموع واگذاری زمین برای تامین مسکن فاقدان مسکن به دو میلیون و ۴۷۵ هزار و ۹۶ واحد مسکونی برسد.

در موضوع واگذاری زمین جهت خدمات شهری و توسعه زیربنایی از ابتدای سال ۹۲ که شروع دولت تدبیر و امید بوده این رقم ۶۱ هزار و ۵۴۶ قطعه بود و هم‌اکنون به ۷۱ هزار و ۸۲۰ قطعه رسیده است.

از ابتدای سال ۹۲ که ابتدای دولت تدبیر و امید است ۲۱۱ هزار و ۸۱۷ نفر از مهندسان دارای پروانه صلاحیت بودند که هم اکنون این رقم به ۲۹۳ هزار و ۵۶۳ نفر افزایش یافته است و پیش‌بینی شده تا پایان دولت دوازدهم مهندسان دارای پروانه صلاحیت در کشور به رقم ۳۱۸ هزار و ۵۶۳ نفر برسد.

تدوین و انتشار مقررات ملی ساختمان از دیگر وظایف وزارت راه و شهرسازی است که تاکنون ۲۲ عنوان مبحث مقررات ملی و کنترل ساختمان تدوین شده و تا پایان دولت دوازدهم تمامی مباحث ۲۲ گانه بازنگری خواهد شد.

در موضوع ساختمان‌های پایدار (بادوام) تا پیروزی انقلاب اسلامی ۲۴ درصد از ساختمان‌های کشور جزو ساختمان‌های بادوام بودند که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۷۹ درصد و هم اکنون به ۸۳ درصد رسیده است.

ارزیابی تعداد مسکن به خانوار نشان می‌دهد که تعداد مسکن به خانوار تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۷۹ درصد بود، در ابتدای دولت یازدهم به ۹۴.۲ رسید و هم‌اکنون این نسبت ۹۵ درصد است.

در موضوع جمعیت اسکان یافته در شهرهای جدید در ابتدای دولت یازدهم ۶۱۶ هزار نفر در شهرهای جدید اسکان یافته بودند که این رقم هم‌اکنون به یک میلیون و ۱۰۹ هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت این میزان به یک میلیون و ۱۸۵ هزار نفر برسد.

در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تعداد طرح جامع تصویب و بازنگری شده شهری ۲۱۱ مورد بود که این رقم در ابتدا دولت یازدهم به ۸۹۲ مورد و هم‌اکنون به یکهزار و ۲۷۱ مورد رسیده است. در برنامه است تا پایان دولت دوازدهم تعداد طرح جامع تصویب و بازنگری شده به یکهزار و ۳۲۱ مورد برسد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا