راه و شهرسازیمجله خبری

جولان ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاها

به گزارش ساختمان آنلاین:   مهدی سرخوش در خصوص پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز ، افزود: افزایش بی رویه قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و تمایل شهرنشینان به برخورداری از ملک شخصی در محیطی دور از هیاهوی زندگی شهری مدتی است که روستاها و زمین‌های اطراف شهرها را نیز به جولانگاه ساخت و سازهای غیرمجاز تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی، نیازمند برخورد قاطع مراجع دارای صلاحیت و ادارات ذیربط است، افزود: در این راستا نیاز است کارگروه شهرستانی تشکیل و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز با همکاری تنگاتنگ فرمانداران، بخشداران و دهیاران در شهرستانها تشکیل و راهکارهای اثر گذار در این خصوص عملیاتی شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی به جز مواردی که در کمیسیون تخصصی مربوطه در سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و مجوز صادر می شود، ممنوع بوده و هر جا اراضی زراعی و باغی بدون مجوز قانونی تغییر کاربری یافته، باید طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی با متخلفان برخورد قانونی انجام گیرد.

این کارشناس اضافه کرد: شوراها و دهیاران در روستاها مرجع صدور حکم تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی نیستند و برخی از متصرفان و سودجویان با مجوز شوراها و دهیاران اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی کرده و کاربری آنها را برای ویلا سازی و ایجاد مراکز تفریحی و گردشی تغییر می دهند.

وی افزود: باید با تهدید کنندگان امنیت غذایی مردم ، بدون اغماض برخورد شده و موانع موجود بر سر راه فعالیت کشاورزان برداشته شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: همچنین به تبع آن افزایش قیمت اراضی کشاورزی نیز موجب تمایل کشاورزان به فروش اراضی برای امر تفکیک و ویلاسازی شده است که در این میان دلالان و واسطه‌گران نیز با سوء استفاده از خلأهای موجود نسبت به تبدیل و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به خصوص باغات مبادرت می‌کنندکه لازم است برخورد قانونی و جدی با این افراد به عمل آید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا