مجله خبریصنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانی

بازدارنده‌های خوردگی در صنایع باید جدی گرفته شود

به گزارش استودیو سازه‌های فولادی، پنل "سازه‌های فولادی و خوردگی و رنگ" با حضور سید محمد کثیری‌ها عضو موسس انجمن خوردگی و رنگ ایران است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از استودیو سازه‌های فولادی، سید محمد کثیری‌ها عضو موسس انجمن خوردگی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پنل “سازه‌های فولادی و خوردگی و رنگ” با اشاره به فعالیت انجمن خوردگی در ایران و جهان اظهار داشت: طی برآورد تشکیلات خوردگی WCO حدود ۳ درصد تولید ناخالص ملی کشورها به دلیل خسارات ناشی از خوردگی از بین‌ می‌رود، البته این آمار برای کشورهایی است که ملزم به رعایت مسائل حفاظتی هستند و برای کشورهایی مانند ایران که کمتر مساله حفاظت رعایت می‌شود این رقم به حدود ۵ درصد می‌رسد.

وی بیان کرد: در سال ۲۰۰۰ میزان خسارت ناشی از خوردگی حدود ۲.۷ میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۰۷ با رشد بیش از ۳ برابری به رقمی معادل ۸ میلیارد دلار رسیده، به عبارتی سهم هر ایرانی حدود ۱۰۰ دلار بوده که از خسارت خوردگی پرداخت شده، و متاسفانه در سال ۲۰۲۰ نیز با افزایش این خسارت به ۲۲ میلیارد دلار سهم هر ایرانی به ۲۲۰ دلار رسیده است.

عضو موسس انجمن خوردگی ایران ادامه داد: البته نرخ خوردگی در تمام دنیا در حال افزایش است اما آن‌ها همواره سعی در کنترل این موضوع دارند اما در ایران به دلیل عدم کنترل، سالانه آمار خسارت در حال افزایش است.

کثیری‌ها سپس با اشاره به جایگاه ایران در علم خوردگی گفت: در بسیاری از دانشگاه‌های ایران مانند امیرکبیر، شریف، صنعتی اصفهان و … علم خوردگی تدریس می‌شود و به واقع ایران از نظر علم خوردگی در جهان جز ۱۰ کشور برتر بوده و بسیاری از اساتید ما در دنیا جزو مدرسین برتر هستند.

وی در ادامه با اشاره به نحوه تعیین میزان خوردگی در کشور تصریح کرد: در بخش دولتی، خسارت‌های خوردگی بیشتر از بخش خصوصی است چون در بخش خصوصی رئیس صنعت، مالک آن است طبیعتا دلسوزی بیشتر است، اما در بخش دولتی به دلیل تغییرات مدیریتی در کوتاه‌مدت و عدم توجه به موضوع نظارت، این خسارت‌ها بیشتر و بالطبع تبعات بیشتر است.

این استاد دانشگاه امیرکبیر با اشاره به وجود استانداردها در بخش خوردگی گفت: هرچند خوردگی بخشی از صنعت است اما با وجود تدوین استانداردهای حفاظت از تاسیسات صنعتی، مجریان و کارفرمایان خود را ملزم به اجرای آن نمی‌بینند و از سوی دیگر آموزش خوردگی به تکنسین‌ها نیز مورد غفلت قرار می‌گیرد.

کثیری‌ها بیان کرد: آموزش شرط نخست کاهش خسارت است، به عبارتی مجریان تا زمانی که گواهینامه معتبر علمی نداشته باشند نباید وارد این حوزه شوند، همچنین در کنترل پروژه باید از بازرسان و ناظران مقیم استفاده شود و مکمل این ها اجرای دستورالعمل‌هایی است که باید براساس آن عملیات لایه‌بندی سطحی، رنگ‌آمیزی و ..‌ انجام پذیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بالغ بر ۴۰۰ انجمن علمی در کشور وجود دارد و بسیاری از دانشگاه‌ها نیز خوردگی را تدریس می‌کنند، لذا پیشنهاد می‌کنم از اساتید مطرح برای تقویت در این حوزه دعوت شود؛ چرا که بقای کشور به این مساله وابسته است.

شایان ذکر است این پنل در استودیو سازه های فولادی با همکاری تسفا و محتواک از تاریخ 20 تا 22 آذرماه در هتل المپیک برگزار شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا