بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

نقش بازارهای موازی در تلاطم‌های احتمالی سال آینده مسکن

مسعود سعادتمند، کازشناس و تحلیلگر بازار مسکن در این رابطه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: قبل از هرچیز، نگاهی دقیق‌تر به آمار مورد نیاز است. اگر مناطق بیست‌ودوگانه تهران مورد بررسی قرار گیرند، 7 منطقه کاهش و 15 منطقه افزایش را تجربه کرده‌اند. افزایش‌ها افزایش متلاطمی به شمار می‌آیند؛ به عنوان مثال، در برخی مناطق تا 16 درصد افزایش به ثبت رسیده و این در حالی است که برخی مناطق کاهش و برخی دیگر ثبات قیمتی یا افزایش ناچیزی را به خود دیده‌اند. این که تصور شود قیمت در کل شهر تهران در حال متورم شدن است، تصور دقیقی نیست. شاید مهم‌ترین علت این موضوع، کاهش تعداد معاملات باشد، یعنی وقتی تعداد معاملات در برخی مناطق به 30 معامله می‌رسد، آمار دیگر قابل استناد نیستند. به‌خصوص در شرایطی که کد رهگیری که یکی از مبانی اصلی در این حوزه است، از الزام افتاده و موجب شده تا برخی معاملات در آمار نیایند.

وی در تشریح عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت مسکن، عنوان کرد: مهم‌ترین عاملی که شرایط این روزهای بازار مسکن را رقم زده، پول‌هایی است که از دیگر بازارها وارد حوزه مسکن شده، به‌ویژه بازار بورس. بسیاری از کسانی که در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده بودند، به دلیل شرایط این روزها، تمایل به حضور در بازار ملک داشته‌اند. اگرچه ممکن است نرخ بازدهی مورد انتظار آن‌ها در این برهه زمانی کمتر از گذشته باشد، اما از آنجا که بازار مسکن امن‌تر است، اقدام به سرمایه‌گذاری در آن می‌کنند. موضوع بعدی این است که به دلیل افزایش شدید قیمت تمام‌شده، سازنده‌ها به این راحتی حاضر به کاهش قیمت‌های خود نیستند، یعنی حتی اگر ملک خود را چندماه نگهداری کنند، به جز در حالت اجبار، ملک خود را با این قیمت‌ها به فروش نمی‌رسانند.

سعادتمند ادامه داد: همه می‌داندد از ابتدای سال آینده و با افزایش مجدد حقوق و دستمزد و با توجه به این که مشکل کسری بودجه و معضلات اقتصادی کشور هنوز حل نشده، در سال 1400 هم با تورم مواجه خواهیم بود. بنابراین، ذهن همگان به این سمت می‌رود که اگر در حال حاضر قیمت‌های خود را نشکانند، در سال آینده نه‌تنها نیازی به شکستن قیمت ندارند، بلکه قادر به فروش با فیمت‌های بالاتری خواهند بود. از سوی دیگر، خود بازار و تقاضا نیز همین نگاه را دارد و می‌داند اگر امروز اقدام به خرید نکند، در سال 1400 باید با قیمت‌های بالاتری خرید خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان رشد قیمت‌ها به میزان نیمه نخست سال جاری وجود دارد، گفت: واقعیت این است که در نیمه نخست سال جاری، موضوعی که پیشران رشد قیمت مسکن شد، خود این بازار و شرایط آن نبود، بلکه شرایط بازار ارز بازار مسکن را ملتهب و متلاطم کرد. اگر قرار باشد چنین اتفاقی در بازار مسکن بیافتد، تابع بازار ارز خواهد بود. در غیر اینصورت، خود بازار مسکن تلاطم خاصی نخواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا