بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

توقف ساخت مسکن با تفکیک وزارت راه

به گزارش ساختمان آنلاین:   علی مختار زاده کارشناس حوزه اقتصاد مسکن درمورد تفکیک وزارت راه از مسکن گفت: باتوجه‌ به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومان دولت، این سوال مطرح است که بار مالی و هزینه تفکیک این دو وزارتخانه از کجا باید تأمین شود؟

وی به وعده انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال اشاره و اظهار کرد: وزارت راه و مسکن بانی تحقق این وعده رئیس‌جمهور است اما اگر تفکیک شود زمان بسیار زیادی می‌برد تا این وزارتخانه به کارایی لازم برسد.

کارشناس حوزه اقتصاد مسکن تصریح کرد: اولین ضربة ناشی از تفکیک وزارتخانه متوجه وعده رئیس‌جمهور خواهد بود و وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را غیرعملی خواهد کرد.

همچنین دکتر فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه ما از ظرفیت پهنه کشور در حوزه مسکن استفاده نکردیم گفت: در حال حاضر جمعیت متراکم در بخش‌هایی از کشور بارگذاری شده اما بخش‌های زیادی از کشورمان هم خالی از سکنه است.

وی با اذعان به نبود برنامه منسجم و آمایش سرزمینی برای بارگذاری متوازن جمعیت در پهنه کشور گفت: به‌خاطر سیاست‌هایی که وجود داشته و تغییرات اقلیمی هم اکنون بخش شرقی کشورمان تقریباً محروم و از سکنه خالی شده است.

کارشناس اقتصاد مسکن، حکمرانی شبکه‌ای در بخش مسکن را پیشنهاد کرد و گفت: توسعه گر مسکن، دولت، بخش خصوصی، مردم، نخبگان، تشکل‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در قالب یک شبکه با هم تعامل کنند تا تصمیمات به‌جای اتاق بسته، به صورت شبکه‌ای اتخاذ شوند.

ایلاتی عملکرد دولت دکتر روحانی و آخوندی در حوزه مسکن و راه را غیرقابل‌دفاع خواند و گفت: ازآنجایی‌که دکتر آخوندی بسیاری از بخش‌های توسعه‌ای در حوزه راه و مسکن را متوقف کردند این ذهنیت شکل‌گرفته که ساختار ناکارآمد است درصورتی‌که اگر شخص کارآمد و متخصصی انتخاب شود نیازی هم به تفکیک نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها با تراکم‌فروشی و اجرای طرح‌های شهری بزرگ‌ترین مداخله‌گر قیمت زمین و مسکن در شهرها هستند گفت: این نهاد، قیمت مسکن را در شهرها بالا و پایین می‌کند لذا ازاین‌جهت و برای کنترل بیشتر می‌توان شهرداری‌ها را به حوزه وزارت مسکن اضافه کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا