راه و شهرسازیمجله خبری

تبعات سنگین افزایش سهم هزینه مسکن

مهدی اسلامی، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: تغییر و تحولات بازار مسکن در تهران از بهمن 98 تا بهمن 99، حاکی از رشد 40 درصدی اجاره خانه در این یک سال است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه 28 میلیون تومان است که منطقه یک با متوسط قیمت 59 میلیون تومان و رشد 110 درصدی طی این یک سال رکورردار بیشترین قیمت و منطقه 18 با متوسط قیمت 12 میلیون تومان و رشد 67 درصدی طی این مدت، کمترین رکورد قیمتی را به ثبت رسانده‌اند. بیشترین سهم معاملات مسکن مربوط به واحدهای مسکونی با ارزش 600 تا 850 هزار تومان بوده است که منطقه 5 با ثبت 13.5 درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات را در میان مناطق پایتخت به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: مروری بر بازار مسکن در سال جاری، حاکی از افزایش 97.2 درصدی قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته و 560 درصدی با سال 95 دارد. این در حالی است که قیمت اجاره مسکن در مقایسه با همین سال، 180 درصد و در مقایسه با سال گذشته بیش از 30 درصد رشد داشته است.

اسلامی عنوان کرد: با ورود بازار به فصل زمستان، ثبات نسبی و حتی در مقطعی کاهش قیمت بر بازار حاکم شد و انتظار می‌رفت این روند ادامه داشته باشد و پیش‌بینی تخلیه حباب 52 درصدی بازار از سوی بسیاری مطرح می‌شد، اما متاسفانه بار دیگر معادلات به هم ریخته و تحولات از امکان شکست این سناریو خبر می‌دهند. بسیار معتقدند حتی با کنترل اندک سیاست‌گذاران حوزه‌های مسکن و مالیات بر تحولات این بازار، امکان وخیم‌تر شدن اوضاع نیز وجود دارد. همه این‌ها به کنار، اگر کشمکش‌های سیاسی میان ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای به طول بیانجامد و تحریم‌ها تداوم یابند، در کنار رشد روزافزون نرخ ارز، بالا رفتن نرخ تورم، بازگشت روند صعودی بازار سرمایه و زنده شدن کوره تورم انتظاری، بدون شک بازار مسکن نیز فصل تازه‌ای از صعود قیمتی را تجربه خواهد کرد که در صورت حاکم شدن چنین وضعیتی بر بازار، قشر متوسط اجاره‌نشین بیشترین فشارها را متحمل خواهند شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا