راه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

غفلت 17 ساله از ساخت و سازهای ایمن

به گزارش ساختمان آنلاین:   محمد رضا یاسایی رئیس هیئت مدیره کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری با بیان اینکه تغییر دستور العمل در بخش سازندگان، مشکلی از صنعت ساخت و ساز برطرف نمی کند، گفت: همواره این سوال تکرار شده است که تغییر دستورالعمل تشخیص صلاحیت سازندگان چه مشکلی را از صنعت ساختمان حل می‌کند.

او ادامه داد: حدود ۱۷ سال از ابلاغ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان می‌گذرد، آیا مبحث سازندگان به درستی در حال اجراست؟ آیا شناسنامه فنی و ملکی به عنوان یک سند که حق خریداران است در همه کشور صادر می شود؟

یاسایی بیان کرد: آیا شرح خدمات سازندگان به صورت کامل قابلیت اجرا دارد؟ آیا تعرفه مناسب برای خدمات سازندگان مشخص و ابلاغ شده است یا صرفا به صورت مبهم به توافق طرفین گذاشته شده است؟ آیا سرپرست کارگاه و مسئول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی مستقر شده اند؟

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری با بیان اینکه تمامی این مسائل بعد از هفده سال از اجرای مبحث سازندگان باقی مانده است، افزود: اما متاسفانه شاهد آن هستیم که به جای فکر و راهکار اجرایی و رفتن به سمت حل مسائل اصلی به سراغ این مسئله می روند که به طور مثال دو مهندس در شرکت‌ها اضافه یا کم شود، آیا این اقدام تاثیری در حل مشکلات دارد یا گره‌ای بر روی سایر گره‌های این صنف اضافه می شود؟

یاسایی تاکید کرد: پرسش این است که آیا وقت آن نرسیده که بعد از ۱۷ سال واقعا به فکر ساخت ساختمان ایمن با اصول و شرایط صحیح و با حضور سازنده ذیصلاح در سراسر کشور باشیم.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری تاکید کرد: بار‌ها اعلام کردیم باید دارای یک دستورالعمل اجرایی با مشارکت و مشخص شدن وظایف تمامی مراجع و اشخاص در این صنعت باشیم (سه سال پیش این دستورالعمل توسط کانون و شهرداری تهران در حال نگارش بود که متاسفانه متوقف شد) حال جای سوال است که آیا نباید اقشار مردم از کیفیت پرارزش‌ترین کالایی که میخرند، اطمینان داشته باشند؟ آیا نباید حداقل یک سند فنی به آن‌ها داده شود، آیا وقت آن نرسیده بعد از ۱۷ سال به جای آنکه با دستورالعمل‌های مشکل ساز گره‌های مسیر را محکم کنیم، به فکر حل مشکلات باشیم.

یاسایی تصریح کرد: در تمام کشور‌های پیشرفته در صنعت ابتدا یک راه را تا انتها می‌روند، سپس با توجه به مشکلات در مسیر دوباره دستورالعمل‌ها را بازنگری می‌کنند اما ما در این بخش هنوز ابتدای مسیر قرار نگرفته‌ایم و با تغییر مسئولان همواره دستورالعمل عوض می‌شود.

او اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که در این تغییرات اعلام می کنند که از این تاریخ تنها اشخاص تازه وارد به این صنف مشمول این تغییرات نمی شوند، بلکه تمام شرکت‌های قدیمی نیز باید این تغییرات را انجام دهند.

یاسایی در پایان توضیح داد: سازندگان با تمام توان جهت نگارش دستورالعمل اجرایی که مغفول مانده اعلام آمادگی می‌کنند و از سوی دیگر باید تمام مراجع تاثیرگذار در این موضوع، در این مسیر همراه شوند تا بتوان قدمی به سمت بهینه شدن صنعت ساختمان برداشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا