بورس و بازارمجله خبری

حکمفرمایی رکود بر بازار مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: رسول جهانگیری در ادامه اظهار داشت: هیجانات بازارهای ارز، طلا و کالاهای اساسی روزانه است و به صورت لحظه‌ای مشخص می‌شوند؛ در صورتیکه این هیجانات در بازار مسکن به تدریج تاثیر خود را می‌گذارد. کاهش این تاثیر نیز زمان‌بر است و نمی‌توان قیمت روزانه برای بازار مسکن مشخص کرد.

وی ادامه داد: اکنون شرایط بازار مسکن به گونه‌ایست که ما احساس می‌کنیم که بازار در حال فرو رفتن در رکود است و خرید و فروش انجام نمی‌شود. پس از رکود بازار نیز فروشندگانی که به هر شکل که شده می‌خواهند املاک خود را به فروش برسانند، از خریدارانی که پول نقد داشته باشند بیشتر استقبال می‌کنند و یا با کاهش قیمت املاک خود، آن را به فروش می‌رسانند.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه ثبات بازار مسکن در گرو جلوگیری از هیجانات بازار ارز و طلا است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در دو ماه باقی مانده از دولت کنونی آمریکا، فشارهای بیشتری بر کشور وارد شود که متاسفانه این خود سبب افزایش هیجانات بازار است. با این رویه نمی‌توانیم تا دو ماه آینده به ثبات در بازار مسکن دست یابیم؛ اما هر زمانی که بازارهای ارز و طلا به ثبات برسند، بازار مسکن نیز پس از گذشت یکی دو ماه روند کاهشی را پیش می‌گیرد.

وی ادامه داد: آن دسته از مواد اولیه و مصالح ساختمانی که نرخ‌هایشان مستقیما با بازار ارز سر‌و‌کار دارند نیز بر وضعیت مسکن تاثیر زیادی خواهند داشت. زمانی که قیمت مصالح ساختمانی به ثبات برسد می‌توان تاثیر آن را بر قیمت مسکن دید. همچنین تغییر سود سپرده‌های بانکی نیز بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد. به طور کلی بازار مسکن اکنون در وضعیت رکودی قرار گرفته که امیدواریم با جلوگیری از ورود شوک به بازارهای مختلف، قیمت‌ها کاهش پیدا کنند.

جهانگیری یکی از عوامل گرانی مسکن را فروش تراکم‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال شهرداری اصفهان تراکم‌های شهری را با چند برابر قیمت به فروش رساند و عوارض تراکم ساخت و سازها را نیز چندین برابر کرد. با اجرای چنین طرح‌هایی، فروشنده ناچار است برای جبران هزینه‌ها قیمت مسکن را بالاتر ببرد که این خود باعث گرانی و ایجاد نرخ کاذب در بازار می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا