بورس و بازارمجله خبری

افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها در دهدشت

به گزارش ساختمان آنلاین:  افزایش سرسام‌آور اجاره بها این روزها مستاجران را بیش از پیش نگران کرده است.

خانه به دوشانی که بار مشکلاتشان در موج گرانی‌های سرسام آور کمر شکن است و حالا علاوه بر هزینه‌های تأمین معیشت بار سنگین اجاره‌بها و رهن هم بر درماندگی آنها افزوده است.

در شرایطی که تورم، روند افزاینده و نامنظم قیمت‌ها فشار اقتصادی بر همه مردم به ویژه اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر وارد می‌کند حکایت مستاجران تلخی‌های دیگری را روایت می‌کند.

این قشر از جامعه که عمدتا خانوارهای متوسط و ضعیف هستند کابوس پیدا کردن سرپناه برای یک سال دارند؛ مخصوصا وقتی به یک باره با افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره مواجه شوند نگرانی آنها مضاعف می‌شود.

ودیعه‌های 30 میلیون تومان به بالا و اجاره‌هایی که حداقل یک میلیون تعیین شده است نفس خانه به دوشان دهدشتی را بند آورده است. این وسط بنگاه‌داران هم برای افزایش سهم خود از معامله حاضرند سقف قیمت را بالاتر ببرند.

این در حالی است که افزایش افسار گسیخته اجاره‌های مسکن بدون هیچ نظارتی و صرفا با نظر مالکان و بنگاه داران سودجو تعیین می‌شود و این گونه به نظر می‌رسد که هیچ قانونی برای جلوگیری از افزایش بی ضابطه و خودسرانه نرخ اجاره بها وجود ندارد.

مستاجری که در یکی از بنگاه‌های شهر مضطرب نشسته می‌گوید که در سخت‌ترین شرایط زندگی قرار دارم صاحب خانه قول داده بود امسال هزینه اجاره را افزایش ندهد اما حالا که مشتری دیگری حاضر است با مبلغ دلخواه او کنار بیاید از ما خواسته که تخلیه کنیم.

به گفته این مستاجر افزایش هنگفت اجاره بها در حالی است که هیچ گونه تغییری در امکانات ساختمان حاصل نشده است و معلوم نیست بر چه اساسی به یک باره اجاره از 500 هزار به یک میلیون تومان رسیده است.

امیر امینی از جوانان جویای مسکن وارد بنگاه املاک می‌شود با استیصال در پی خانه محقر با قیمت پایین می‌گردد.

او که به تازگی زندگی مشترک خود را شروع کرده و فروشنده دوره‌گرد است می گوید «تا الان 6 بنگاه سر زدم نتونستم متناسب با درآمدم خونه‌ای برای اجاره جور کنم»

علی صبوری خود را حقوق بگیر آموزش و پرورش می‌داند اما از ناتوانی در اجاره خانه به عامل اساسی در تأخیر ازدواج خود نام می برد.

او که بنگاه به بنگاه برای پیدا کردن واحد کوچکی سر زده است،گفت: با شرایطی که از اجاره و رهن دیدم بعید می‌دانم امسال هم بتوانم زندگی خود را آغاز کنم.

این جوان افزود:برای تهیه اقلام کالای ضروری از قبیل یخچال، تلویزیون، کولر از تسهیلات بانگی استفاده کردم مانده حقوقم کفاف اجاره بها نمی‌دهد.

در دیداری که جمعی از فعالان و دغدغه‌مندان فرهنگی شهر با امام جمعه و دادستان داشتند از هزینه سرسام آور مسکن انتقاد شد و از مسؤولان خواستند برای ساماندهی این موضوع چاره‌اندیشی شود.

این جوانان با اشاره به اینکه مسؤول اتحادیه املاک اتاق اصناف خود بنگاه‌دار است، گفتند: با این حال نمی‌توان انتظار داشت بازرس ذینفع امور صنفی اقدام موثری داشته باشد.

در این نشست همچنین از واگذاری بی‌ضابطه بنگاه املاک به افراد خاص و فاقد صلاحیت انتقاد شد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر با ابراز نگرانی از وضعیت مسکن در دهدشت اظهار داشت: اجاره مسکن در برخی از محله‌های این شهر با کلان شهرها برابری می‌کند.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه گفت: ضعف نظارت بر بنگاه‌ها و معاملات رهن و اجاره از جمله عوامل افسارگسیختگی قیمت‌ها است.

وی با بیان اینکه اجرایی نشدن طرح تفصیلی شهر با گذشت سال‌ها اجازه ساخت و سازها را سلب کرده است، افزود: طرح‌هایی از قبیل پرستاران، بسیجیان، ایثارگران، ولایت و..اگر قابل اجرا شوند بخشی از کمبود مسکن در شهر برطرف خواهد شد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با بیان اینکه بسیاری از موجران انصاف را در معامله رعایت نمی‌کنند، گفت: در شرایط کرونایی که بار مشکلات مستاجران بیشتر شده است می‌طلبد موجران با دلرحمی و کمک مؤمنانه هوای اجاره نشینان را داشته باشند تا خداوند در قیامت دست آنها را بگیرد.

وی همچنین بلاتکلیفی و بی سرو سامانی واحدهای مسکن مهر را یادآور شد و افزود: اگر 912 واحد این سایت به طور کامل تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسید قیمت مسکن چنین سر به فلک نمی‌کشید.

خانه‌به دوشان شاید روزی به پس انداز ماهانه برای خانه‌دار شدن امید داشتند اما حالا از تأمین همان هزینه اجاره هم عاجزند و هر سال از رویای خانه‌دار شدن بیشتر فاصله می گیرند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا