بورس و بازارمجله خبری

رشد 235 درصدی نرخ اجاره‌ در دولت روحانی

به گزارش ساختمان آنلاین:   روزنامه اعتماد در گزارشی می‌نویسد: با جهش‌های قیمتی انجام‌شده و براساس برخی محاسبات با قدرت خرید فعلی و فرض توقف تورم سالانه همچنین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اعداد اعلام‌شده در بهمن، خانه‌دار شدن افراد بیش از یک قرن به طول می‌انجامد.

با وجود آنکه ممکن است آرزوی خرید خانه در پایتخت توسط نسل‌های آتی محقق شود، اوضاع برای اجاره خانه نیز به سختی خرید خانه است؛ میانگین بهای اجاره یک مترمربع واحد مسکونی در تهران و براساس آمار‌های وزارت مسکن در سال ۹۲ حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان بود که در پاییز ۹۸ به ۴۶ هزار و ۴۰۰ تومان و در پاییز ۹۹ به ۶۱ هزار و ۲۴۸ تومان رسید.

بدین معنا که بدون دریافت ودیعه برای اجاره واحدی صدمتری در سال ۹۲ به طور میانگین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان پول لازم بود که در پاییز سال گذشته به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. حدود ۲۳۵ درصد افزایش نرخ اجاره در عرض ۶ سال!

با استناد به اینکه شاخص اجاره مسکن در کل مناطق شهری در پاییز سال جاری و براساس گزارش بانک مرکزی افزایشی ۳۲/۴ درصدی نسبت به پاییز ۹۸ داشته، تا پایان آذر ۹۹ برای همان واحد مفروض، اجاره به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است؛ طی هفت سال میزان اجاره با فرض عدم دریافت ودیعه جهشی ۲۳۱ درصدی داشته است.

با استناد به گزارش وزارت مسکن و راه و شهرسازی، متوسط بهای اجاره یک مترمربع واحد مسکونی پایتخت در سال اول دولت روحانی، ۱۸ هزار و ۵۹۲ تومان بود. هرچند در فصل تابستان که پرتقاضاترین فصل برای معاملات مسکن است، متوسط قیمت اجاره هر مترمربع به ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود.

به‌طور کلی در سال ۹۲ برای اجاره یک خانه صدمتری در تهران، متوسط قیمتی که صاحب‌خانه‌ها درخواست می‌کردند، یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. هرچند نرخ ارز و تورم نیز در آن سال به ترتیب ۳۱۸۳ تومان و ۳۴/۷ درصد اعلام شده بود.

اما در سال ۹۷ نرخ تورم به ۲۶/۹ درصد رسید و متوسط نرخ اجاره هر مترمربع واحد مسکونی نیز حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بدین معنا که برای اجاره یک خانه صدمتری اجاره‌ای سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی لازم است. نوسانات نرخ در سال ۹۸ و ۹۹ نیز ادامه یافت.

با وجود اینکه گزارش وزارت مسکن از متوسط نرخ اجاره‌بها مترمربع واحد مسکونی تنها تا پاییز سال ۹۸ اعلام شده، اما آمار‌های بانک مرکزی از افزایش ۳۲/۴ درصدی قیمت‌ها در پایان پاییز ۹۷ نسبت به ۹۸ حکایت می‌کند. بدین معنا که متوسط نرخ اجاره هر مترمربع واحد مسکونی در پاییز به ۶۱ هزار و ۲۴۸ هزار تومان رسید. نرخ تورم سالانه ۹۸ و پاییز ۹۹ به ترتیب، ۳۱/۲ و ۳۰/۵ درصد گزارش شده است.

البته به نظر می‌رسد آمار تورم واقعی اجاره به مراتب بیش از گزارش روزنامه اعتماد است، چه اینکه قیمت مسکن در طول هفت سال گذشته حدود ۶ برابر افزایش داشته و با عنایت به کاهش شدید تولید مسکن، اثر تورمی این حوزه، به حوزه اجاره‌بها سرریز شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا