بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

مستاجران اردبیلی در برزخ بازار اجاره

به گزارش ساختمان آنلاین:  اجاره نشینی شاید برای عده ای معدود از خانواده هایی که توان مالی خوبی دارند و نقدینگی خود را به جای خرید خانه در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند نوعی تنوع به حساب می آید اما برای خیلی های دیگر سخت و طاقت فرساست.

خانواده هایی که از سرناچاری و نداری مجبور می شوند تا هر سال محل سکونت شان را تغییر دهند.

این خانواده ها از همان زمان بستن قرارداد اجاره شان، دلهره و دغدغه سال بعد را دارند که آیا سال بعد می توانند قرارداد همان خانه را دوباره تمدید کنند یا باید به دنبال خانه جدیدی باشند؟ در صورت تمدید باید چند درصد به میزان اجاره بهای فعلی اضافه کنند؟ در صورت تمدید نشدن قراردادشان آیا اصلا سال بعد می توانند خانه خالی پیدا کنند؟ و هزاران اما و اگر و سوالی که تا بخواهی جوابش راپیدا کنی می بینی که یک سال گذشته است.

اینجاست که باید تلاش کنی تا دل صاحبخانه ات را به دست بیاوری تا شاید با اندک افزایش میزان اجاره بها، دوباره، برای یکسال دیگر در همان خانه بمانی.

این قصه هرساله مستاجرانی است که آرزو دارند تا روزی بتوانند سرپناهی ثابت ولو بسیار کوچک برای خودشان داشته باشند.

مستاجرانی که در سالهای اخیر وضعیت و شرایط زندگی شان به مراتب بدتر هم شده است.

این روزها اگر گذری به املاکی های اردبیل داشته باشید بحران اجاره نشینی بیشتر هم نمایان می شود.

روزانه دهها نفر برای پیدا کردن خانه ی اجاره ای به املاکی ها سر می زنند اما یا خانه ای پیدا نمی کنند و یا اگر هم باشد با مبالغی مواجه می شوند که توان پرداخت اجاره بهای آن را ندارد.

هیچ کس به فکر مستاجران نیست

در همین خصوص علی احمدی یکی از شهروندان اردبیلی که خود، مستاجر است گفت: هر روز به امید پیدا کردن خانه ای به شهرک ها و محلات مختلف می روم اما متاسفانه هنوز نتوانسته ام خانه ای را پیدا کنم.

وی اظهار کرد: سال گذشته خانه ۱۰۰ متری را در حدود ۲۰ میلیون تومان رهن با اجاره ماهانه ۸۰۰ هزار تومان قرارداد بسته بودم که حالا صاحبخانه به بهانه عروسی فرزندش دیگر حاضر به تمدید قرارداد نیست.

احمدی افزود: البته مشخصا این یک بهانه است چراکه قبل از اتمام قرارداد، مبلغ ۵۰ میلیون تومان رهن با ماهی یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را پیشنهاد داده بود و چون می دانست که پرداخت این مبلغ از توان من خارج است، حالا عروسی پسرش را بهانه می کند تا برای خودم به دنبال خانه دیگری باشم.

این شهروند اردبیلی اظهار کرد: باتوجه به شیوع کرونا وضعیت کاری من هم خوب نیست. به علت تعطیلی های مکرر مغازه ها، در وضعیت مالی بدی قرار دارم. اگر کارها رو به روال بود به ناچار با همان قیمت پیشنهادی صاحبخانه نیز قرارداد را تمدید می کردم.

احمدی اظهار کرد: خدا به همه کسانیکه خانه ندارد رحم کند. شرایط هر سال بدتر از سال قبل می شود و هیچ کس هم به فکر ما نیست.

شهروند اردبیلی اظهار کرد: با توجه به وضعیت پیش آمده، حاضرم در خانه خیلی کوچکتر از خانه فعلی هم زندگی کنم ولی متاسفانه به هر املاکی می روم خانه اجاره ای هم ندارند. علتش را هم که میپرسم می گویند به دلیل گرانی ها، خیلی افراد قرارداد اجاره شان را تمدید می کنند.

اجاره بها نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است

در همین خصوص مرحمت جمالی از مشاورین املاک واقع در شهرک سینای اردبیل گفت: روزانه حداقل ۲۰ نفر برای پیدا کردن خانه به بنگاه می آیند.

وی اظهار کرد: بیشتر این افراد به دنبال خانه ای در حدود ۲۰ میلیون تومان رهن با اجاره ماهانه تقریبی ۵۰۰ هزار تومان هستند و توان بالاتر از آن را ندارند.

جمالی افزود: امسال میزان اجاره بها نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است و این برای مستاجران بویژه درشرایط فعلی بسیار سخت است.

وی ادامه داد: البته شاید خیلی از این مراجعه کنندگان بتوانند خانه های ۴۰، ۴۵ متری را اجاره کنند، ولی باتوجه به گران شدن میزان اجاره بها، اکثر این واحدها نیز توسط مستاجران قبلی، تمدید می شود.

البته باتوجه به شرایط کرونایی، بخشنامه ای مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها و البته عدم صدور حکم تخلیه توسط شوراهای حل اختلاف و دادگاهها صاد شده بود که جمالی در این خصوص اظهار کرد: کدام بخشنامه؟ این موضوعات صرفا کارکرد رسانه ای دارد. متاسفانه هیچ کس به فکر مردم نیست.

وی اظهار کرد: کسانیکه که حقوق های آنچنانی دریافت می کند قطعا نمی تواند موقعیت و شرایط مستاجر جماعت را درک کند.

دستگاه ها و نهادهای متولی و اجرایی، ورود جدی به موضوع موجر-مستاجری نداشته اند همین مسئله بهانه ای شد تا به سراغ رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اردبیل برویم تا علت افزایش بی رویه قیمت ها را جویا شویم.

خداوردی حضرتی با اشاره به وضعیت افسارگسیخته اجاره بها در اردبیل اظهار کرد: متاسفانه دولت نسبت به وعده هایی که داده بود پایبند نشد و این مسئله شرایط را برای مستاجران سخت کرده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اردبیل اظهار کرد: با اجرایی شدن ماده ۹ مصوب ستاد کرونا و بخشنامه ای که دادستان اردبیل در خصوص عدم صدور حکم تخلیه و میزان افزایش اجاره بها در استان اردبیل داده بود شرایط در سالهای گذشته مساعد بود اما در سال جاری عملا مستاجران در وضعیت بحرانی قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: بعد از اجرایی شدن ماده ۹ مصوب ستاد کرونا اصلاحیه سه بندی مبنی بر مستثنا بودن موجرانی که به دلایلی خودشان نیاز به واحد مورد اجاره دارند و موارد دیگر، عملا این مصوبه نیز چندان مورد توجه قرار نگرفت.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اردبیل میزان افزایش اجاره بها در اردبیل را نسبت به سال گذشته بالای ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: متاسفانه دستگاهها و نهادهای متولی و اجرایی، به مثابه سال گذشته ورود جدی به موضوع موجر-مستاجری نداشته اند و همین مساله باعث بحرانی شدن شرایط شده است.

حضرتی اظهار کرد: اتحادیه املاک به تنهایی نمی تواند پاسخگوی مشکلات مردم در این حوزه باشد و لازم است برنامه ریزی اساسی در خصوص روابط موجر و مستاجر و نظارت ها در این بخش انجام شود.

وی اظهار کرد: ما البته همیشه از واحدهای صنفی تابعه خواسته ایم که هوای مستاجران را داشته باشند اما این کافی نیست.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اردبیل عنوان کرد: برای رهایی از فضای بی بند و باری حاکم در روابط موجر و مستاجر، مسئولان باید عزم و اراده جدی داشته باشند.

در هرحال این روزها حال و روز مستاجران به مانند بسیاری دیگر از شهروندان خوش نیست. گرانی های بی سابقه اقلام و اجناس، افزایش کرایه خانه ها، تعطیلی بازار ها و رکود کسب و کار همه باعث شده تا شرایط برای خیلی از اجاره نشین ها دشوار شود.

این روزها مستاجران در بلاتکلیفی عجیبی به سر می برند و شاید تنها معجزه ای بتواند آنها را از این سردرگمی نجات دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا