راه و شهرسازیمجله خبری

وقتی یک طرح با تغییر نام خوب می شود

به گزارش ساختمان آنلاین :حسن روحانی رئیس جمهور بارها و بارها در سخنرانی خود به بخش مسکن اشاره کرده و بر این موضوع تاکید داشته است که تولید مسکن با سرمایه دولتی عامل تورم بزرگ است و مردم باید خود برای تولید مسکن پیش قدم شوند. اگر چه این اظهارات همواره با طعنه و کنایه به پروژه مسکن مهر بوده اما هیچگاه در خصوص مسکن ملی این تصور به وجود نیامده بود که این پروژه همان پروژه مسکن مهر بوده و ادامه همان طرح دولت نهم و دهم است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آغازین ماه‌های مسئولیتش اعلام کرد که تعهدات مسکن مهر را تا آخر ادامه خواهد داد لیکن بدانید این طرح فاقد مبنای کارشناسی بوده و بخش مهمی از تورم سال‌های گذشته به‌خاطر پول پاشی‌های انجام گرفته در این بخش بوده است.

روحانی در همان سال ها در جمع مدیران بانک‌ها و کارکنان بانک مرکزی با انتقاد از انتشار پول برای احداث مسکن مهر در سال‌های گذشته گفته بود که واقعاً چاپ پول بدون پشتوانه از نظر شرعی و قانونی مسأله‌دار است. با کدام مجوز این اتفاق رخ داد که بلافاصله در جیب مردم تأثیر گذاشت و اموال و قدرت و ارزش پول را پایین آورد. یک تصمیم‌گیری برای مسکن مهر بلایی بر سر کشور آورد و بانک مرکزی را زیرسوال برد.

وی با ابراز تأسف از اینکه ۴۴ درصد کل پولی که در تاریخ کشور ایجاد شد در این تصمیم‌گیری، چاپ و در اختیار بانک مسکن قرار گرفت، اظهار کرد: آیا کسی آمد تا حساب کند برای مردم که این افزایش پایه پول برای مسکن مهر از پول متعلق به همه آن‌ها بوده است؟

اما اگر یک مقدار به عقب برگردیم و به اظهارات عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی نگاهی گذرا بیاندازیم متوجه خواهیم شد که مسکن مهر شاید در برخی نقاط مثل جانمایی نادرست، انتخاب پیمانکاران سطح پایین و در برخی پروژه ها کیفیت پایین واحدهای مسکونی ایرادهایی داشت اما در کلیت این پروژه نقاط مثبتی مثل جریان پایدار تولید مسکن را ایجاد کرد. تا جاییکه ایجاد جریان پایدار تولید مسکن که یکی از دغدغه های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بوده و همواره در تمام سخنرانی های خود به آن اشاره داشته است باعث شد تا اغلب صنایع وابسته به صنعت ساختمان به خوبی رونق بگیرد.

اما چرا به یکباره طرح “مزخرف” مسکن مهر به زعم عباس آخوندی وزیر مستعفی و سابق راه و شهرسازی، در دولت دوازدهم به واحدهای مسکن ملی تبدیل می شود جای بسی تعجب و سوال است. طرح اقدام ملی مسکن در پنج شهریور ماه سال ۹۸ برای ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در شقوق مختلف آغاز شد.

این طرح در همان روزهای آغازین سوالات و ابهامات زیادی بر جای گذاشت که در نهایت تمام مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که مسکن ملی با مسکن مهر متفاوت است.

پروژه مسکن ملی با ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در مقابل چهار میلیون مسکن مهر نشان داد که این طرح قطعا با پروژه عظیم مسکن مهر از لحاظ تعداد متفاوت خواهد بود اما گزارش امروز ما بر این پایه استوار نیست که بگوییم تعداد این طرح با طرح مسکن مهر قابل مقایسه نیست بلکه سوال ما این است که اگر مسکن مهر خوب نبود و مزخرف بود و ۶ سال معطل ماند چرا با تغییر اسم مسکن مهر، واحدهای مسکونی را به اسم مسکن ملی افتتاح می کنند؟

در نخستین روز آبان ماه جاری روحانی رئیس جمهور طی یک مراسم پرطمطراقی که عوامل تشریفاتی آن و مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار کرده بودند، بیش از ۱۱۶۰۰ واحد مسکونی ملی در هشت استان افتتاح شد. اما سوال این است که چه تعداد از این ۱۱۶۰۰ واحد مسکونی ملی، همان مسکن مهر بوده است؟

آمارها نشان می دهد که بعد از گذشت بیش از ۱۴ ماه از آغاز طرح اقدام ملی مسکن تنها چهار درصد از واحدهای مسکونی این پروژه افتتاح شده است در حالیکه طبق وعده ای که دولت یازدهم و دوازدهم داده بود مقرر شده است که این واحدهای مسکونی در انتهای سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهند رسید. حال سوال این است که در حالیکه در طول ۱۴ ماه تنها چهار درصد این پروژه به بهره برداری رسیده است آیا می توان انتظار داشت که ۹۶ درصد این واحدها در سال آینده به اتمام برسد؟

در این میان باید متذکر شد که مسکن های مورد افتتاح مسکن ملی در نخستین روز آبان ماه در قالب پروژه های بافت فرسوده بوده و در این بین سهم شهرهای جدید حدود ۱۳۰۰ واحد مسکونی بوده است.

اما نکته جالب تر این بود که تمام این ۱۳۰۰ واحد مسکونی مورد افتتاح در شهرهای جدید، واحدهای مسکن مهر بودند که به نام مسکن ملی مورد افتتاح قرار گرفتند. حال اگر به ریزتر بخواهیم این تعداد واحد مسکونی را ارزیابی کنیم باید گفت که ۱۲۱۴ مسکن در شهر پرند و ۹۶ واحد مسکونی در شهر جدید هشتگرد به نام مسکن ملی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

تبدیل پنج هزار مسکن مهر به مسکن ملی

محسن وطن‌خواهی مدیر عامل شهر جدید پرند با تایید این که برخی واحدهای مسکن مهر نیمه تمام در قالب مسکن ملی به سرانجام رسیده است گفت: سهمیه پرند از طرح اقدام ملی مسکن ۲۵ هزار واحد مسکونی است که هزار و ۳۰۰ واحد از این تعداد در نخستین روز آبان ماه و ۲۵۰۰ واحد نیز تا قبل از پایان سال جاری افتتاح خواهد شد. همچنین هفت هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ملی در دست ساخت داریم. ۱۲ هزار واحد باقی مانده که از این تعداد چهار هزار واحد به زودی کلنگ زنی می شود.

وی با بیان اینکه ۳۳ هزار متقاضی در سایت مسکن ملی ثبت نام کرده اند گفت: این تعداد پالایش خواهند شد چرا که بیشتر از ظرفیت منطقه ثبت نام انجام شده است و تاکنون ۱۶ هزار متقاضی را تایید و به بانک ها معرفی کرده ایم و بیش از ۱۰۰۰ متقاضی نیز آورده اولیه را واریز کرده اند.

وی ادامه داد: اما آنچه که مشخص است این است که اگر قرار است پنج هزار واحد مسکن مهر به مسکن ملی تبدیل شود بدین معنی نیست که مسکن های مهر ساخته شده در قالب مسکن ملی به مردم تحویل شود بلکه این واحدهای مسکونی در مرحله جانمایی زمین و فونداسیون قرار داشته اند.

تلاش خبرنگار ما برای کسب اطلاعات از مدیران عامل هشتگرد و گلبهار برای اظهار نظر آنها در این خصوص نتیجه نداد.

با این تفاسیر باید سوال کرد که هنوز هم طرح مسکن مهر، طرح مزخرف و خطرناکی است؟ و چرا دولت یازدهم و دوازدهم علیرغم تمام حملات و ایرادات مطرح شده برای مسکن مهر، باز هم باقی مانده این پروژه ها را بهره برداری می کند؟ و تنها با تغییر یک نام آنها را به اسم مسکن ملی واگذار می کند؟

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا