مجله خبریبورس و بازار

آیا افزایش 100 درصدی وام مسکن تایید می‌شود؟

بانک مسکن درخواست افزایش وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم را به بانک مرکزی ارائه کرده که در صورت موافقت با آن سقف وام به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز، گرچه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آبان ماه سال ۱۳۹۹ و بانک مرکزی از بهمن سال گذشته گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر نکرده اند، اما رصد بازار مسکن نشان می دهد متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران از مرز ۶۰ میلیون تومان عبور کرده است.

اتفاقی که باعث شده تا قدرت خرید تقاضای مصرفی در بازار مسکن به شدت کاهش یابد و وام کنونی خرید از محل اوراق حق تقدم (۴۸۰ میلیون تومانی) اثرگذاری چندانی در این فرآیند نداشته باشد. در زمان حاضر با وام مذکور بدون احتساب هزینه خرید اوراق (به طور میانگین ۹۰ هزار تومان) می توان حدود هشت مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران خریداری کرد.

در این شرایط و با توجه به تورم قیمت مسکن، بانک تخصصی مسکن کشور پیشنهاد افزایش حدود ۲ برابری وام خرید مسکن را به بانک مرکزی ارائه کرده است. بر اساس پیگیری های صورت گرفته وام خرید مسکن از ۲۰۰ میلیون تومان کنونی (برای هر فرد) به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد. به عبارت دیگر یک زوج جوان می توانند ۷۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

همچنین قرار است وام تعمیر (جعاله) نیز از ۸۰ میلیون تومان کنونی به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد، در این صورت مبلغ وام خرید مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد. با این مبلغ نیز بدون احتساب هزینه خرید اوراق حق تقدم یک متقاضی می تواند حدود ۱۳.۵ مترمربع واحد مسکونی شهر تهران با قیمت کنونی خریداری کند.

برای خرید وام ۴۸۰ میلیون تومان، متقاضی باید ۲ برابر رقم وام یعنی ۹۶۰ برگه را خریداری کند که حدود ۸۶ میلیون تومان می شود. در واقع متقاضی وام خرید مسکن بایستی معادل هزینه خرید ۱.۵ متر مسکن را برای تسه پرداخت کند.

هزینه خرید اوراق حق تقدم وام ۸۰۰ میلیون تومانی نیز متقاضیان باید حدود ۱۴۴ میلیون تومان پرداخت کنند. نرخ سود تسهیلات خرید مسکن ۲۲.۵ درصد است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا