راه و شهرسازیمجله خبری

اقبال بیشتر ساختمان‌های دارای شناسنامه فنی ملکی برای جذب مشتری

سید علیرضا میرجعفری در گفت و گو با “ ساختمان آنلاین” در راستای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز ها اظهار کرد:  برنامه نظام مهندسی تقویت حضور در عرصه نظارت ساختمان ها است. پیش از این در ساختمان هایی با متراژ هزار 500 متر به بالا هر چهار ناظر حضور داشتند اما از آذر ماه سال گذشته به دنبال عقد تفاهم نامه ای باشهرداری تهران هر چهار ناظر در هر متراژ ساخت و ساز حضور  و کنترل و نظارت ها را بر عهده  دارند  که این امر این سبب افزایش کیفیت ساخت و ساز ها می شود.

وی ادامه داد: پیش از این در ساختمان های زیر هزار و 500 متر که در تعداد طبقات و واحد های مختلف ساخته می شد و اغلبِ مردم در آنجا سکونت داشتند ناظر های عمران و معمار حضور داشت و زمانی که بهره بردار از آنها استفاده می کرد بعضا شاهد ایراداتی در لوله های تاسیسات ، برق ، سیستم سرمایش و گرمایش و… می شدند  که بعد از بررسی ها متوجه می شدیم علت آن این بوده است که از ابتدای کار برای این ساختمان ناظر تاسیسات وجود نداشته اما زمانی که بنایی ساخته می شود در آن از ابتدا 4 ناظر  وجود داشته باشد، آن ساختمان قطعا از کیفیت بهتری برخوردار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: تا قبل از آذر ماه سال گذشته  پرداخت هایی که مالکین انجام میدادند از طریق سیستم مالی شهرداری سرویس داده می شد اما برای ناظران مشکل ایجاد کرده بود ، برای مثال اعمال افزایش حق الزحمه ها در سیستم شهرداری به درازا می کشید در همین راستا رئیس اسبق سازمان  نظام مهندسی تصمیم گرفت پس از 7 الی 8 سال این سیستم را از شهرداری تحویل بگیرد تا پرداخت ها از نظام مهندسی تهران انجام شود این اقدام در آذر ماه سال 99 اجرایی شد اما به دلیل حجم انبوه پرونده ها اختلالی در سامانه های نظام مهندسی تهران رخ داد  لذا حدود 3 ماه در پرداخت ها توقف ایجاد شد.

میرجعفری اضافه کرد: از 21 دی  ماه سال 99 که مسئولیت  سازمان نظام مهندسی تهران را بر عهده گرفتم تلاش ویژه ای انجام شد و نهایتا در طی 3 ماه،  77 هزار پرداخت انجام  و مشکل کل انباشت های قبلی حل شد؛ اکنون می توان گفت بیش از 99 درصد پرونده ها مشکلشان حل شده است.

وی در خصوص شناسنامه فنی ملکی ساختمان ها خاطر نشان کرد: این شناسنامه اطلاعات ساختمان  از جمله نوع اسکلت،سنگ، سقف ،بتن، آزمایش جوش، نمای معماری، مکانیک خاک،شیشه ها، عایق های رطوبتی،اعلام حریق، اسامی ناظرین، طراحان سیستم و…  و در کل  هویت ساختمان را در بردارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در پایان یادآورشد: به نظر من قطعا در آینده ساختمانی که دارای شناسنامه فنی ملکی باشد از سوی خریدار  مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد.  این شناسنامه از سال جاری در  کلیه ساختمان هایی که دارای مجری ذیصلاح است به شدت  در حال اجرا است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا