راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

کیفیت ساخت مسکن در کشور خراب است

به گزارش ساختمان آنلاین:   رستم قاسمی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه راه و شهرسازی در اردبیل اظهار کرد: ما روش تأمین منابع مالی را هم در حوزه مسکن و هم اجرای طرح‌های بزرگراهی تغییر دادیم و تلاشمان بر این است تا بدون اتکا به اعتبارات دولتی، از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بیشتر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در احداث بزرگراه‌ها و خطوط ریلی کشور سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر از بازگشت سرمایه و تأمین سود خود می‌توانند مشارکتی فعال داشته باشند، تصریح کرد: هم در بودجه سال آینده و هم برنامه هفتم توسعه راهکارهای خوبی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی به طولانی شدن راه آهن اردبیل بعد از گذشت ۱۶ سال اشاره کرد و گفت: برای تکمیل راه آهن اردبیل یک‌هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده که قرار است ۴۰۰ میلیارد تومان آن از طریق بانک‌ها تأمین شود.

قاسمی افزود: آنچه که در کشور از سوی مدیران و مسئولان باید مورد توجه قرار گیرد پیگیری طرح‌ها و پروژه‌هاست و مدیرانی که در این زمینه پیشقدم شوند، قطعاً در جذب اعتبارات و منابع به صورت ملی و استانی موفق خواهند بود.

وی به طرح جهش مسکن و تولید چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال پیش رو اشاره کرد و ادامه داد: بانک‌های عامل موظفند ۳۶۰ میلیارد تومان منابع را برای اجرای این طرح در قالب تسهیلات پرداخت کنند که تا آخر هفته آینده راهکارها و ابزارهای قانونی در راه‌اندازی صندوق ملی مسکن و تأمین منابع در نظر گرفته شده و به نوعی اقدامات عملیاتی در این بخش آغاز خواهد شد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: از طریق این صندوق قرار است مابه‌التفاوت تسهیلات بانکی با نرخ چهار، شش و ۹ درصد پرداخت شده و در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، شهرهای متوسط ۳۵۰ میلیون تومان و روستاها نیز ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ساخت مسکن اختصاص پیدا کند.

وی اضافه کرد: برای دهک‌های پایین جامعه قرار است تسهیلات به صورت یارانه‌دار پرداخت شود که از ظرفیت صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد تا اقدام مناسب و مطلوبی را در پرداخت تسهیلات و کمک به خانواده‌های نیازمند انجام شود.

قاسمی بیان کرد: با بانک مرکزی توافق نهایی انجام شده تا پرداخت تسهیلات از هفته آینده شروع شود و در کنار آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌ها در حال انجام است تا تأمین مصالح به ویژه میلگرد، سیمان و سایر مصالح مورد نیاز به میزان کافی برای اجرای طرح تأمین شود.

وی در مورد تأمین زمین برای احداث مسکن در قالب طرح جهش تولید مسکن ادامه داد: تلاش بر این است تا با الحاق بخشی از اراضی به شهرها و احداث شهرک‌ها و شهرهای جدید به نوعی مشکلات تأمین زمین حل شود که استان‌ها به ازای الحاق جدید از شورای عالی معماری و شهرسازی مجوزهای لازم را دریافت خواهند کرد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی ساخت واحدهای مسکونی در مناطق ایمن به دور از گسل‌های زلزله انجام می‌شود که در این زمینه نیز از سند آمایش سرزمینی و راهکارهای ارائه شده در آن استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۱ تعداد ازدواج ثبت شده در کشور یک میلیون مورد بوده که در سال ۹۹ این میزان به کمتر از ۳۰۰ هزار ثبت ازدواج رسیده که یکی از دلایل آن نبود مسکن برای جوانان است که بخش مهمی از درآمدها و هزینه‌های آنها صرف تأمین مسکن و سرپناه می‌شود.

قاسمی گفت: در استان اردبیل ۸۰ هزار واحد مسکن در طول چهار سال احداث می‌شود که در گام اول ۴۰ هزار واحد عملیات اجرایی آغاز خواهد شد و ما هیچ سقف و محدودیتی برای اجرای این طرح‌ها در سطح ملی و استانی نداریم.

وی افزود: ما راهی جز الحاق بخشی از اراضی به محدوده شهرها و یا مشارکت با صاحبان اراضی در خرید و الحاق به شهرک‌ها و شهرهای جدید نداریم و بهتر است با تبلیغات مؤثر جذابیت بیشتری را در این حوزه ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: مشکلات مسکن مهر در این طرح برطرف شده و برخی کج سلیقگی‌ها در طرح اقدام ملی مسکن نیز رفع خواهد شد که امیدواریم با اعتماد مردم به این طرح زمینه و بستر کار مطلوب فراهم آید.

قاسمی اضافه کرد: بنیاد مسکن نیز در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ساخت واحدهای مسکونی را آغاز می‌کند و هیچ‌گونه مشکلی در تأمین زمین و تسهیلات وجود ندارد.

وی بیان کرد: باید هر روز شروع جدیدی بر اجرای این پروژه باشد و ما بتوانیم در بهترین موقعیت طرح جهش مسکن را به یک سرانجام مناسب برسانیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا