راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

خریداران ملک در ترکیه مراقب کلاهبرداران باشند

به گزارش ساختمان آنلاین:  در چند سال اخیر مهاجرت‌ به ترکیه با رشد چشمگیری همراه بوده است. آمارها حاکی از آن هستند که مهاجرت ایرانیان به ترکیه در پنج سال اخیر سه برابر شده است. بسیاری از ایرانیان به دنبال رسیدن به آزادی‌های فردی و اجتماعی، فرار از نابسامانی‌های اقتصادی و حتی دور شدن از مسائلی مانند آلودگی هوا و کم‌آبی به این کشور مهاجرت می‌کنند.

ترکیه مقصد مهاجرتی ایرانیان، چه به صورت موقت و چه دائمی بوده است. از این رو هدف عده زیادی از مهاجران ایرانی دریافت اقامت ترکیه به منظور ایجاد شرایط آسان‌تر برای مهاجرت به اروپاست. یکی از ر‌اه‌های دریافت اقامت ترکیه از سوی دولت این کشور، خرید ملک عنوان شده است. ایرانی‌ها در حال حاضر بعد از عراقی‌ها دومین گروه خریداران مسکن در ترکیه هستند. قیمت خانه در ترکیه به پول ایران از ۵۰۰ میلیون تومان شروع شده و تا سه میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که برای خرید یک آپارتمان کوچک در یکی از ارزان‌ترین محله‌های تهران می‌بایست بیش از 700 میلیون تومان بودجه در اختیار داشت.

اما ایرانی‌ها در مسیر دریافت اقامت ترکیه با چالش‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. افراد بسیاری در تلاش برای رسیدن به اهدافشان در ترکیه مال خود را باخته‌اند.

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه به افرادی که می‌خواهند در ترکیه خانه خریداری کنند و یا خانه و محل کار اجاره کنند و یا زمینی برای ساخت خریداری نمایند، هشدار داد که مواظب کلاهبرداران حرفه‌ای ترکیه باشند.

دکتر سیدجلال ابراهیمی ضمن اشاره به هشدار اتحادیه املاک ترکیه، اعلام کرد که با توجه به باز شدن دانشگاه‌ها و مدارس و بازگشت خانواده‌ها به شهرها کرایه اماکن و مساکن به طور فاحش افزایش یافته است. او گفت عده‌ای با معرفی مناطق غیرواقعی از مراجعه‌کنندگان به عنوان پیش‌کرایه و بیعانه کلاهبرداری می‌کنند.

 او افزود: هم‌اکنون کرایه منازل و مساکن 1000 لیری به 2500 لیر و در بعضی از محلات استانبول و بعضی از کلانشهرها تا 300 درصد افزایش کرایه داشته است. به عنوان مثال در رومالی حصار استانبول تا 290 درصد و در بشیکتاش 218 درصد و کمترین افزایش 50 درصد به کرایه‌ها اضافه شده است.

ترفندهای کلاهبرداران

ابراهیمی ادامه داد: کلاهبرداران با توجه به افزایش قیمت‌ها با معرفی مناطق غیرواقعی از طریق اینترنت و نشان دادن فیلم‌های ساختگی از داخل ساختمان قیمت‌هایی با درصدهای خیلی کمتر از واقعی اعلام و برای رویت منازل درخواست واریز یک ماه پیش‌پرداخت را طلب می‌کنند و اعلام می‌کنند حین تنظیم قولنامه مبلغ دریافتی را کسر خواهند کرد.

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: این کلاهبرداران حتی خودشان منازل معرفی شده را ندیده‌اند و فقط از طریق اینترنت یا حتی آگهی در روزنامه به طرزی که صاحب ساختمان متوجه نشود با قیافه‌های مشخص و مقبول خود را مدیران آژانس‌های املاک معرفی می‌کنند و حتی با چاپ کارت ویزیت به نام‌های غیرواقعی اعلام می‌کنند که چون به علت شرایط فصل خیلی مشغولند خودشان به خواهان تلفن کرده و قرار خواهند گذاشت.

با فروشنده رو در رو مذاکره کنید

ابراهیمی اعلام کرد: متقاضیان خرید خانه در ترکیه لزوما بدون رویت صاحب‌خانه و دیدن ملک و تطبیق آن با گفته‌ها و دیدن سندهای مالکیت و یا پرسش از دفترخانه‌ای که سند تنظیم کرده است هیچ‌گونه وجهی به کسی نپردازند و از دادن اطلاعات بانکی و حساب بانکی خودداری نمایند.

او خاطر نشان کرد: این خریداران می‌توانند از طریق مدیران ساختمان‌هایی که می‌خواهند اجاره و یا خرید کنند‌، صاحب ملک را بشناسند و حتما با صاحبان املاک رو در رو مذاکره کنند و در غیر این صورت از مرکز اسناد توسط اینترنت یا مراجعه حضوری از صحت سند آگاه شوند. او گفت حتما سعی کنند از طریق بنگاهای املاک رسمی که کد اشتغال آن‌ها در اینترنت وجود دارد اقدام به معامله کنند.

افزایش فرصت کلاهبرداری در ترکیه

لونت کوجک، رییس اتحادیه مصرف‌کنندگان ترکیه اعلام کرد: افزایش قیمت‌ها فرصت کلاهبرداری را زیاد کرده است.

او گفت: این عده با چاپ آگهی‌ها برای مناطق با درصد افزوده بهای بیشتر در مطبوعات و سایت‌های ملکی که خلق‌الساعه هستند و حتی کارت‌های شناسایی قلابی اقدام به کلاهبرداری نمایند.

ابراهیمی توصیه کرد، بدون بررسی و رویت ملک و صاحب آن هیچ پرداختی نکنند و اصل مشاهده، مطالعه، مشاوره را در این موارد رعایت کنند و هر کسی را بنگاه معاملات ملکی قبول نکنند. طبق اعلام رییس اتاق املاک استانبول کمبود محل‌های کرایه و نیاز فوری به خاطر باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها زمینه کلاهبرداری را زیاد کرده است.

متقاضیان گول قیمت‌های پایین را نخورند

ابراهیمی در پایان گفت: متقاضیان خرید خانه در ترکیه گول قیمت‌های پایین را نخورند و شخصا و یا توسط یکی از آشنایان خود از محل ساختمان مورد نظر بازدید و از شرایط آن آگاه باشند.

او گفت: هر کسی را با یک کیف رسمی با چند کاتالوگ و چند عکس از ساختمان‌ها و نشان دادن آنها در اینترنت و یا تلفن همراه خود به عنوان صاحب بنگاه املاک یا صاحب ساختمان قبول نکنید.

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه افزود: قبل از هر اقدام می‌توانید از اتحادیه املاک استانبول قیمت مساکن را با توجه به متراژ، تعداد اتاق خواب‌ها سوال کنید.

او اضافه کرد: از سایت‌های رسمی اتحادیه املاک در هر شهر و سایت ثبت اسناد و املاک می‌توانید از صاحبان اصلی ساختمان‌ها فروشندگان را شناسایی کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا