مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

ساخت مسکن معیشت محور با همکاری وزارتخانه‌های مختلف

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طی یکسال اخیر ۵۰ هزارهکتار ظرفیت سکونتگاهی در کشور شکل گرفته و برای تامین زمین از ظرفیت مناطق ساحلی و مرزی هم استفاده می‌شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، ابوالفضل نوروزی در خصوص چگونگی تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد:  این مصوبه مجلس است، تبدیل به قانون خواهد شد و پس از تصویب شورای نگهبان، ما موظفیم آن را انجام دهیم.

نوروزی افزود: تأمین زمین در کشور ما طی سال‌های گذشته به قدر نیاز و میزان کافی صورت نگرفته است و به نسبت رشد جمعیت کشور، ظرفیت سکونتگاهی افزایش نیافته است که با توجه به پیشنهاد مجلس که کمک کننده هم است، این موضوع با پیچیدگی‌های جدی روبرو است و اجرای آن دشوار خواهد بود اما امکان‌پذیر است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای شکل‌گیری ظرفیت سکونتگاهی جدید، باید همه دستگاه‌ها کمک کنند و از اراضی سایر دستگاه‌ها نیز باید استفاده شود.

به گفته نوروزی اراضی از چند محل تأمین می‌شود، یک محل اراضی وزارت راه و شهرسازی است، منبع دیگر اراضی سایر دستگاه‌هاست و اراضی منابع طبیعی نیز خارج از حریم است که برای شهرک سازی مورد نیاز است.

وی افزود: از سوی دیگر، اراضی بخش خصوصی است که می‌توان با مردم توافق کرد، بنابراین اراضی منابع طبیعی و بخش خصوصی هم باید به کار گرفته شود که از چند محل مثل الحاق به شهر و روستاها تأمین می‌شود.

وی با بیان این‌که مناطق ساحلی و مرزی هم در دستور کار است، گفت: به همت وزارت راه و شهرسازی، طی یکسال گذشته تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن، 50هزار هکتار ظرفیت سکونتگاهی شکل گرفته است.

نوروزی با اشاره به این‌که 27 نقطه شهرک ساحلی نیز مکان‌یابی شده است، یادآور شد: شیوه‌های مختلف ساخت در این موضوع دخیل هستند که تامین اراضی به سایر شیوه‌ها انجام می‌شود.

وی اعلام کرد: حداقل 55درصد از زمینی که الحاق می‌شود مربوط به تأمین سرانه هاست و برای تحقق این موضوع لازم است همه دستگاه‌ها بخصوص شوراهای برنامه ریزی استان‌ها و با تدبیر استانداران محترم، الحاقات،تامین اراضی در روستاها و سایر موارد را  در دستور کار قرار دهند و در این راستا حریم گسل ها، رودخانه ها،  اراضی درجه 1و 2 کشاورزی مناطق چهارگانه حفاظت شده و موضوعاتی از این قبیل باید رعایت شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: در خصوص تامین آب و سایر زیرساخت‌ها نیز باید همه دستگاه‌های مرتبط همکاری سازنده داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شیوه های مختلف ساخت در حال اجراست و اما باید تلاش شود در مسکن معیشت محور الگوهایی از اشتغال شکل بگیرد و با توجه به اهمیت اشتغال زایی، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و  صنعت، معدن و تجارت و… هم باید کمک کنند؛ بنابراین ضرورت دارد که تمامی دستگاه‌ها در راستای شهرک‌های مولد زیست معیشتی همکاری کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا