راه و شهرسازیمجله خبری

مشوق‌های اجاره‌داری حرفه‌ای فراهم نیست

به گزارش ساختمان آنلاین: بازار اجاره مسکن با یک دور باطل مواجه است؛ به‌طوری که از یک سو با کمبود واحد مسکونی که منجر به افزایش اجاره بها شده دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر حتی در صورت افزایش تولید، مالکان از عرضه واحد به این بازار خودداری می‌کنند.

همین موضوع موجب شده بازار اجاره مسکن همواره با تورم روبه‌رو باشد. اگرچه تورم بازار اجاره تابعی از تورم بازار خرید و فروش است، اما بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم بخش اجاره مسکن در پاییز امسال نسبت به تابستان، در کلیه مناطق شهری، ۲۶ و در استان تهران ۳۳ درصد بوده است. این در حالی است که در پاییز امسال رشد قیمت مسکن در بازار خرید و فروش متوقف شد. یعنی علیرغم توقف رشد قیمت مسکن، رشد اجاره بها همچنان ادامه دارد.

بنابراین برای رفع مشکل تورم بازار رهن و اجاره مسکن، صرف افزایش تولید نمی‌تواند به کاهش اجاره بها منجر شود و سیاست گذاران می‌بایست از سایر روش‌ها در کنار تشویق به تولید مسکن بهره ببرند که در این میان، ابزارهای مالیاتی خصوصاً دو پایه مالیاتی «مالیات بر عایدی» و «مالیات بر خانه‌های خالی» تا حدود زیادی می‌توانند به ایجاد تعادل در بازار اجاره مسکن کمک کنند.

یکی از پیشنهاداتی که در این میان مطرح می‌شود، حرکت به سمت «اجاره‌داری حرفه‌ای» است که موافقان و مخالفان خود را دارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، با توجه به کارکردهای ناقص بازار سنتی اجاره مسکن در کشور و آسیب‌هایی که در این ساختار سنتی به مستأجران وارد می‌شود، ضرورت دارد در کنار حرفه‌ای کردن این ساختار سنتی، حمایت از عرضه مسکن اجاره‌ای از طریق افزایش ارکان و بازیگران بازار اجاره با هدف خود تنظیمی بازار نیز به نحوی انجام شود که تأمین کننده منافع تمام ارکان بازار اجاره به‌ویژه مستأجران باشد.

محمد موسوی، کارشناس حوزه مسکن در این مورد می‌گوید: برخلاف آنچه در کشور رایج است، در دنیا به اجاره‌داری به عنوان یک شغل نگاه می‌شود و بر خلاف ایران که این فعالیت به عنوان یک کسب‌وکار سنتی شناخته می‌شود و هرکسی که سرمایه اضافی دارد، اقدام به خرید ملک و اجاره دادن آن می‌کند، شرکت‌هایی وجود دارند که اقدام به خرید چندین ملک و ساختمان می‌کنند و با اجاره دادن آن‌ها و ارائه خدمات جانبی، اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

وی ادامه داد: البته، این موضوع در آن کشورها با مشوق‌های متعددی همراه است که متاسفانه در کشور ما زیرساخت‌های آن فراهم نیست و تا زمانی که این مشوق‌ها ارائه نشوند، انبوه‌سازان و سازندگان ذی‌صلاح به این صنعت ورود نخواهند کرد و طبیعتا به این زودی‌ها شاهد پر و بال گرفتن و شکوفایی آن نخواهیم بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا