مجله خبری

تشریح پیگیری وعده‌های پلاسکو در شورای شهر

تشریح پیگیری وعده‌های پلاسکو در شورای شهر

تشریح پیگیری وعده‌های پلاسکو در شورای شهر

سرانجام پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از بروز حادثه پلاسکو، کمیته‌های تشکیل شده در شورای شهر برای پیگیری موضوع پلاسکو گزارشات خود را در واپسین دقایق آخرین جلسه شورای شهر در سال جاری ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، معصومه آباد صبح امروز در قرائت بررسی‌های کمیته رسیدگی به حادثه پلاسکو که با مصوبه شورای شهر و در پی بروز حریق در پلاسکو ایجاد شده بود، گفت: این کمیته با حضور حبیب کاشانی، سرخو و ساعی تشکیل شد که هدف از تشکیل این کمیته، انجام اقدامات موثر در جهت پیگیری وضعیت آسیب‌دیدگان اعم از خانواده شهدا، مصدومین، فوت شدگان، کارگران و کارفرمایان و بررسی اقدامات پیشگیرانه نسبت به علل حادثه بود.

وی با بیان اینکه اولین جلسه کمیته با حضور کلیه اعضا و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان برگزار شد، گفت: تشکیل منظم جلسات کمیته، هماهنگی و تشکیل جلسه با کارشناسان مربوطه، تشکیل پرونده حادثه دیدگان از جمله مصوبات این حادثه بوده است.

آباد با بیان اینکه گزارشاتی نیز از افراد مختلف اخذ شد، گفت: از رییس سازمان آتش‌نشانی و معاون عملیات و معاون پیشگیری این سازمان گزارش‌هایی اخذ کردیم و مشخص شد در ساعت ۷:۵۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه موضوع حریق به آتشنشانی اطلاع داده می‌شود و ۲۷ ثانیه بعد سه تیم به محل حادثه اعزام می‌شود و با توجه به بزرگی حریق بلافاصله آتش‌نشانان درخواست پشتیبانی می‌کنند و با توجه به شرایط ساختمان آتش‌نشانان مجبور به انجام لوله‌کشی در ساختمان و اعزام نفرات به داخل برای خارج کردن مردم می‌کنند.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر با بیان اینکه در این حادثه با توجه به مستندات موجود، تجهیزات آتش‌نشانی مناسب برای اطفای حریق بوده و از نردبان‌های ۳۲ متری و ۵۲ متری برای نزدیک شدن به کانون حریق استفاده شده، گفت: کانون حریق واحد ۱۰۱۲ در طبقه دهم بوده است و این در حالیست که در داخل ساختمان ۵۰ تا ۶۰ آتش‌نشان حضور داشتند و علت تکثر نیروهای اعزامی نیز گسترش حریق به دلیل وجود مواد قابل اشتعال، لزوم تخلیه تعداد زیادی از مردم به طوریکه از طبقات ۵ و ۶ به پایین مردم حاضر به خروج نمی شدند و سرانجام فرماندار عملیات ۳۰ دقیقه قبل از ریزش ساختمان یعنی ساعت ۱۱:۲ با دیدن اولین نشانه‌های ریزش ساختمان، دستور تخلیه کلیه آتش‌نشان‌ها را صادر می‌کند که کلیه مستندات اعم از اخطارهای صادره، مکاتبات و اقدامات در اختیار نمایندگان شورا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این مدت جلسات زیادی با مسئولان مختلف داشتیم، به بحث شهید خوندان شهدای پلاسکو اشاره کرد و گفت: صمیمی رییس بنیاد شهید تهران اعلام کرده با توجه به ساختار قانونی و اساسنامه بنیاد خدماتی را که می‌تواند به خانواده آتش‌نشانان ارائه کند فقط خدمات فرهنگی است و هیچگونه خدمات حمایتی از خانواده‌های آنها نمی‌شود و علت این امر را خلاء قانونی دانست. بر همین اساس از شورا تقاضا داریم با توجه به راهکارهای موجود به رفع این نقیصه کمک کنند تا با وجود خطرات کاری حداقل شهدا بتوانند از خدمات بنیاد شهید استفاده کنند.

آباد با اشاره به حضور کولیوند رییس اورژانس کشور در جلسات، گفت: این فرد گزارش مفصلی در خصوص وضعیت اورژانس ارائه کرده و عنوان داشته که از دقایق اولیه اوژانس با تمام تجهیزات در محل حادثه حضور داشته به طوریکه ۶۰ دستگاه آمبولانس در محل حاضر بودند و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیز اعلام وضعیت فوق‌العاده داشتند و ۱۰۰ تخت و سی سی‌یو را خالی کرده بودند و در این حادثه ۲۳۵ نفر مجروح شدند که ۱۸۰ نفر به صورت سرپایی درمان و مابقی نیز به بیمارستان منتقل شدند که همه آنها آتش‌نشان بودند.

وی با بیان اینکه با نمایندگان وزارت تعاون نیز جلساتی در خصوص کارگران و کارفرمایان ساختمان پلاسکو برگزار کردیم، گفت: برابر اعلام نمایندگان با تصویب هیات وزیران بسته‌های حمایتی برای کارگران و کارفرمایان پلاسکو صورت گرفته است که بر این اساس به کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی مبلغ بیمه بیکاری با متوسط ۴ ماه آخر دستمزدشان پرداخت می‌شود. همچنین با نمایندگان بانک مرکزی جلسه داشتیم و همچنین موضوع ارائه یک بسته حمایتی از کسبه پلاسکو و ابلاغ آن به بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت چرا که این بانک تسهیلات با مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد و با بازپرداخت ۴۸ ماهه با یک سال دوره تنفس در نظر گرفته بود که موضوع دریافت نرخ ۱۸ درصد مورد اعتراض ما قرار گرفت.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر با اشاره به سرکشی‌های انجام شده این کمیته از خانواده شهدا، گفت: ۱۵۹ واحد پلاسکو فاقد کار و کارگاهی بودند و پیشنهاد می‌شود شورای شهر و شهرداری در قالب بسته‌های حمایتی از این افراد حمایت کند و همچنین شهرداری عیدی به همه خانواده شهدای آتشنشان داده است.

وی در پایان با بیان انتقاد کسبه پلاسکو، گفت: کسبه از برخی اظهارات اعضای شورا مبنی بر اینکه زمین فعلی ساختمان قبلی پلاسکو باید به ایستگاه آتش‌نشانی یا یادمانی برای شهدای آتش‌نشان تبدیل شود، انتقاد کرده و عنوان کردند که این ساختمان باید به دلیل موضوعات سرقفلی و نوع املاک‌شان مجددا به مجتمع تجاری بدل شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا