راه و شهرسازیمجله خبری

معماری ایرانی متاثر از فرهنگ غربی است

به گزارش ساختمان آنلاین:  عبدالحمید نقره کار در نشست خبری نخستین جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: دانش آموختگان این حوزه نیز در چنین این بستری رشد پیدا کرده بودند. این در حالی است که رویکرد و محتوای معماری و شهرسازی غرب دچار پوچ گرایی است و زیبا شناسی بناهایشان دچار هرج و مرج است. در سبک معماری نیز اصول ثابتی ندارند.

وی ادامه داد: جدا از اینکه ما هم اکنون از هویت معماری اسلامی و ایرانی فاصله داریم، در زمینه تکنولوژی و فناوری نیز عقب افتاده ایم که باید مجهز به مواد و مصالح جدید شویم که امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره ای این مسایل به درستی تبیین و تدابیر اساسی و بنیادی پیرامون این مساله اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: باید در وهله نخست با آسیب شناسی معماری و فضای شهری، چگونگی دست یابی به معماری مطلوب را پیگیری کنیم. در حال حاضر بیشترین مشکل معماری و شهرسازی کشور ناشی از رویکرد یک قرن اخیر است.

بخش های جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی

امیر محمدخانی، رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی و دبیر جایزه نیز در این نشست درباره نحوه برگزاری جایزه مذکور گفت: این جشنواره از سوم اردیبهشت آغاز به کار کرد و تا دهه فجر ادامه دارد.

وی افزود: این جشنواره دارای چهار بخش «معماری در تاریخ معاصر»، «جشنواره معماران جوان»، «همایش های ملی»، «نمایشگاه و دستاوردهای انقلاب اسلامی» است. محمدخانی عنوان کرد: بخش نخست با مشارکت و همدلی خانواده بزرگ معماری اعم از مسوولان حرفه ای و رسمی وزارتخانه ها تحقق می یابند که باعث ایجاد تحول در حوزه معماری در همه گروه های عمرانی، سازه، تاسیسات، شهرسازی، طراحی شهری، سرمایه گذاری و …. می شود. در این بخش آثار ۴۰ ساله ایران (از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۸) مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دوم جشنواره نیز به متخصصان جوان، خلاق و دانشگاهی اختصاص دارد. در بخش سوم همایش نیز کتاب ها، مقاله ها و … مورد توجه قرار می گیرد. بخش چهارم نیز با مشارکت بخش خصوصی در دهه فجر برگزار می شود.

نظام معماری جمهوری اسلامی ایران تاسیس می شود

محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر اجرایی این جایزه و رییس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست از آغاز نخستین جشنواره ملی معماری عصر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره حل مسایلی است که طی چند دهه گذشته در حوزه معماری مغفول باقی مانده است.

وی اظهارداشت: با برگزاری این جشنواره پیگیر تاسیس نظام معماری جمهوری اسلامی ایران هستیم. این وظیفه در سند مصوب معماری ایرانی نیز آمده است.

ضرورت دستیابی به اهداف مطلوب معماری ایرانی- اسلامی

در ادامه محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری و مهندسی راه و ساختمان و رئیس کرسی یونسکو در معماری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: هم اکنون معماری ایران با معماری مطلوب فاصله زیادی دارد اما می توانیم با فرهنگ سازی و شناخت معماری و بهره گیری از معماری گذشته و با نگاهی روشن و درست به آینده، به اهداف مطلوب معماری ایرانی- اسلامی دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما باید ضمن شناخت معماری گذشته، آسیب های این حوزه را نیز واکاویی و مطالعه کنیم از اینرو برگزاری جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی فرصتی را فراهم کرده تا جهت گیری درستی پیرامون این مساله داشته باشیم.

وی یادآور شد: دستگاه های اجرایی و نظارتی باید جهت گیری درستی پیرامون این مساله داشته باشند بنابراین ضروری است برای برگزاری چنین رویدادهایی علاوه بر مراکز علمی و اساتید این حوزه از نقطه نظرهایی اعضای سازمان های حرفه ای، شهرداری، انجمن های حرفه ای و دستگاه های نظارتی و اجرایی نیز بهره گیریم تا اهداف هماهنگی و انسجام بیشتری پیدا کنند.

معماری، بارزترین تجلی فرهنگ بشری است

حمید میرمیران، رییس هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران نیز در این نشست، معماری را یکی از بارزترین موارد تجلی فرهنگ بشری عنوان کرد و گفت: ساختمان ها و بناهای معماری با قدمت چندین هزار ساله، نشان از یک دوره تاریخی و روح و فضای معماری یک کشور دارند. از سوی دیگر معماری بر تمامی جنبه های زندگی از اوقات فراغت گرفته تا حکومت، سیاست، اقتصادی نقش مهمی ایفا می کنند بنابراین نباید صرفا به معماری و ساختمان کلی یک بنا توجه کنیم بلکه باید معیارها و ارزش های کیفی و هنری یک معماری را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: هرچند طی دویست سال گذشته شاهد تغییر و تحولی در بناهای ایرانی و اسلامی بوده ایم اما از بعد و جنبه دیگر، ساختمان ها و بناهای زیبایی مانند مسجد سپهسالار، شمس العماره و …. در این دوران ایجاد شده اند بنابراین نباید کوشش های معماران این دوره را نادیده بنگاریم.

وی اظهار داشت: البته این اتفاق در دوره های مختلف برای تمامی کشورها به وجود آمده است چه بسا در دوره نخست اسلام، شاهد تعامل دو طرفه فرهنگ اسلامی و معماری غربی بوده ایم. اکنون صدمه اصلی به معماری را افرادی می زنند که مهندس ساختمان تلقی می شوند افرادی که کارخانه تولید ساختمان دارند. از این رو با پرداختن معماری ایران به مردم و جامعه حرفه ایم و با مدیرت شهری و کشوری در این جشنواره می توانیم فرهنگ و بینش معماری خوب سرزمین مان را نهادینه کنیم.

نخستین جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی از سوم اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا بهمن ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. در این بازه زمانی آثار برترِ موجود و رسیده در عرصه معماری کشور پس از داوری توسط اعضای هیات داوری همزمان با دهه فجر اعلام می شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا