بورس و بازارمجله خبری

فرهنگ‌سازی؛ تنها راه مقابله با پدیده‌های معاملاتی آنلاین

محمد ملکی کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: این اولین بار نیست که چنین اقداماتی از سوی برخی آگهی‌دهندگان سر می‌زند. در سال‌های گذشته، بسیاری افراد قیمت رهن را در آگهی‌های خود با رقم‌های بسیار پایینی درج می‌کردند و قیمت اجاره آن را رایگان تعیین می‌کردند اما با تماس تلفنی مشخص می‌شد که قصد آن‌ها از این کار صرفا کشاندن مشتری به پای میز مذاکره بوده و عنوان می‌شد که درج اجاره رایگان به اشتباه صورت گرفته است. طبیعتا این ترفند در دورانی که بازار در رکود به سر می‌برد و بسیاری از خریداران به دلیل عدم قدرت خرید از هرگونه قیمت عجیب و غریبی استفبال می‌کنند، جواب می‌دهد و گاها به عقد قرارداد هم منجر خواهد شد، چراکه مشتری را به موقعیت مکانی ساختمان کشانده و هرطور که شده وی را ترغیب به اجاره می‌کنند. در دوره‌ای یک‌ساله این روش برای به اجاره و فروش رساندن واحدهای مسکن مهر پردیس، به‌خصوص در دوران رکود پروژه کوزو، بسیار متداول بود. مشاورین املاک این منطقه در ابتدا با درج اگهی‌های ترغیب‌کننده شما را به دفتر خود می‌کشاندند، سپس شرایط کاملا متفاوتی را ارائه می‌کردند که به نوعی، تیری در تاریکی بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این سوء استفاده از پلتفرم، کم‌کاری سایت‌هایی از جمله «دیوار» و «شیپور» در نظارت بر اگهی‌ها را نمی‌رساند، گفت: رسالت سایت‌های نیازمندی آنلاین از این دست، فراهم کردن بستری است تا خریدار و فروشنده بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط بگیرند و این‌گونه سوء استفاده‌ها نه‌تنها در ایران که در تمام کشورهای دنیا نیز اتفاق می‌افتد و مقصر این موضوع قطعا پلتفرم نیست. نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که فرهنگ خرید اینترنتی و معاملات آنلاین باید در میان عموم مردم جا انداخته شود تا کسی بی‌محابا به استقبال دردسر نرود.

ملکی در ادامه عنوان کرد: وقتی یک تکنولوژی وارد فرهنگی سنتی از جمله فرهنگ ایران می‌شود، دفترچه راهنمای آن هم باید در اختیار مردم قرار گیرد، اما متاسفانه از آنجا که تکنولوژی در کشور ما در ابتدا دفعی است و سپس به اجبار و برای عقب نماندن از ترندها و روندهای روز پذیرفته می‌شود، همواره در فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده از آن کوتاهی شده است. سوء استفاده‌هایی که در بازاریابی‌های اینترنتی حوزه مسکن می‌شود، بار دیگر لزوم اقدام هوشمندانه و سریع کارشناسان این حوزه را گوشزد می‌کند.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: باید در زمینه رهن و اجاره، پیش‌خرید و پیش‌فروش و حتی خرید و فروش ملک و زمین آموزش‌های مبسوطی تهیه و تدوین شود تا سر کسی کلاه نرود و متقاضیان خرید و فروش بتوانند با چشم باز نسبت به معاملات خود اقدام کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا