راه و شهرسازیمجله خبری

علت طولانی بودن فرآیند صدور پروانه ساختمانی در پایتخت

به گزارش ساختمان آنلاین: محمدسالاری با بیان اینکه فرآیند صدور پروانه ساخت‌وساز در تهران طولانی است و حتی گاهی چند ماه یا سال طول می‌کشد، توضیح داد: بر اساس یک آسیب‌شناسی که ما در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران انجام دادیم، برخی از دلایل آن بر می‌گردد به رویکرد کیفی‌سازی که در سال‌های اخیر مدنظر جامعه حرفه‌ای، مدنی و شورای شهر تهران قرار گرفته است.

عواملی که صدور پروانه ساختمانی را طولاتر می کند

وی ادامه داد: به عنوان مثال در گذشته بحثی به نام بررسی و نقشه نماهای ساختمان در صدور پروانه ساخت‌وساز نداشتیم این در حالی است که نمای ساختمان حق عمومی شهر و مردم است و باید نما مبتنی بر اصالت و هویت باشد.

به گفته «سالاری»، صیانت از باغ‌ها و درختان یکی دیگر از دلایل کند شدن فرآیند صدور پروانه ساختمان است چراکه هم‌اکنون برای شمارش و تعیین درختان هر ملکی، پرونده‌های شهرسازی به کمیسیون ماده هفت می‌رود.

وی افزود: از سوی دیگر هم موضوع باغ بودن یا نبودن ملک‌های بزرگ هم در صحن علنی شورای شهر تهران بررسی می‌شود و این فرآیندهای کیفی‌ساز و انسان‌محور، فرآیند صدور پروانه را کمی کند می‌کند.

«سالاری» ادامه داد: همچنین در راستای اعمال مقررات ملی ساختمان، سازمان نظام مهندسی تهران تاکید دارد که نقشه‌های ساختمانی که توسط مهندسان و مشاوران ذی‌صلاح کشیده می‌شود، برای بررسی اصول شهرسازی و مقاوم بودن در برابر زلزله، بار دیگر کنترل شود.

ایمنی ساختمان ها نیز یکی از چالش های شهر است

وی بررسی ایمنی ساختمان‌ها را یکی دیگر از دلایل طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی در تهران عنوان کرد و اظهار داشت: ایمنی یکی از چالش‌های شهر است و سازمان آتش‌نشانی در این راستا پرونده‌های شهرسازی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا اصول ایمنی و سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در این ساختمان‌ها نصب شده باشد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اشکال‌های جدی دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها این است که بسیاری از تکالیف طرح تفصیلی هنوز پیاده‌سازی نشده است تا نیاز به استعلام از سازمان‌های دیگر از جمله آب و برق به صورت فیزیکی نباشد چرا که سیستم هنوز یکپارچه نیست.

وی افزود: ما در شورای شهر با معاونت شهرسازی شهرداری جلسه‌های هفتگی داریم و تلاش می‌کنیم تا مشکلات این ساختار بروکراتیک را کاهش دهیم.

«سالاری» درباره حل نشدن مشکلات حمل و نقل عمومی تهران هم بیان کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی شهرها در دنیا موضوع انسان‌محوری بوده که یکی از محورهای اصلی آن، موضوع توجه به حمل و نقل عمومی است؛ فضای عمومی شهر باید در اختیار انسان‌ها باشد و برای تحقق آن باید حمل و نقل عمومی گسترش یابد.

به گفته وی متاسفانه دولت به دلیل مشکلات خود نتوانسته به تعهدات قانونی و وعده‌های خود در قبال حمل‌ونقل عمومی تهران عمل کند و از سوی دیگر وضع مالی شهرداری به شدت خراب است و به تنهایی نمی‌تواند مترو و اتوبوس جدید بخرد.

این عضو شورای شهر تهران با این حال معتقد است که شهرداری تهران برغم تمامی چالش‌ها طی سه سال گذشته اقدامات خوبی در مترو داشته و توانسته برخی ایستگاه‌ها که قبلا به صورت ۵۰ درصدی افتتاح شده بود و در عمل تجهیزات نداشت را تکمیل کند و در عین حال حفاری خطوط جدید را هم آغاز کرده است.

وی درباره کمبود اتوبوس در تهران نیز تصریح کرد: شهرداری با ایران‌خودرو و دیگر شرکت‌ها برای تامین اتوبوس قراردادهایی بسته اما واقعیت این است که شهرداری مشکلات درآمدی زیادی دارد و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دوره‌های قبلی به مدیریت شهری کنونی به ارث رسیده است.

سالاری همچنین گفت که ظرفیت درآمدزایی از طرح تفصیلی طی دوره‌های گذشته مدیریت شهری به نسبت اشباع شده زیرا در مناطق برخوردار تهران که قبلا به صورت گسترده مجوز پاساژ و مراکز خرید ‌داده می‌شد، دیگر تراکم آنچنانی برای فروش نمانده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر املاک و اراضی بزرگ شهر در دوره گذشته مدیریت شهری برای اجرای پروژه‌های بزرگراهی تهاتر شده اما خوشبختانه شهرداری با همین دست خالی هم توانسته کارهای بزرگی انجام دهد.

«سالاری» با بیان اینکه رویکرد ما در این دوره مدیریت شهری انسان محوری است، افزود: توسعه عرصه‌های عمومی، مناسب‌سازی معابر و پیاده‌راه‌ها، توجه به بازآفرینی و بافت فرسوده از جمله کارهایی بود که برای تحقق به این رویکرد انجام شد و باید توجه داشت که تاکنون یکهزار و ۲۰۰ پروژه توسعه محلی با اولویت محلات کم‌برخوردار اجرا شده که این موضوع در نوع خود بی‌نظیر است.

وی یادآور شد: طی دوره‌های قبلی مدیریت شهری برای اینکه کارهایشان دیده شود، استراتژی و منابع شهر را بر روی اجرای پروژه‌های بزرگ و سخت‌افزاری تعریف می‌کردند و به قول خودشان شهر را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده بودند.

سالاری ادامه داد: از سوی دیگر شهروندان اینگونه فکر می‌کردند که مدیران ممتاز باید از این جنس پروژه‌ها، تعریف و اجرا کنند؛ فارغ از اینکه این پروژه‌ها به چه میزان مشکلات زیست محیطی و ترافیک را حل می‌کند و این باعث شد که مدیریت شهری از محله‌های تهران غافل شود.

وی افزود: ما در این دوره فارع از این رویکرد پوپولیستی، پروژه‌ها را مبتنی بر نیازسنجی از مردم اجرا کردیم و این پروژه‌های محلی تاکنون رضایتمندی شهروندان را در پی داشته است.

مدیریت شهری دستاوردهای مهمی را داشته است

این عضو شورای شهر تهران یکی دیگر از دستاوردهای مدیریت شهری را جلوگیری از فساد، رانت و شهرفروشی عنوان و خاطر نشان کرد: مدیریت شهری در گذشته از پیمانکار به قرارداد می‌رسید و ماهانه شاهد بستن هزاران قرارداد بودیم؛ در حالی که اصلا مشخص نبود که نیازی به اجرای این پروژه و بستن قرارداد است یا خیر.

وی ادامه داد: بستن قرارداد در گذشته بیشتر شاخصی برای خوب بودن شهرداران منطقه بود و در اصل برای ایجاد کار برای پیمانکاران قراردادی بسته می‌شد البته بخشی از بدنه مدیریت شهری در این پروژه‌ها سهیم بود و منفعت می برد.

سالاری یادآور شد: ما با ایجاد سامانه‌های شفافیت و نظارت همگانی سعی کردیم جلو این موضوع را بگیریم و امروز قراردادها شفاف شده و مزایده و مناقصه‌ها به صورت شفاف انجام می‌شود.

پروانه ساختمان سندی است که شهرداری برای احداث هرگونه ساختمان صادر می‌کند و در اختیار مالک قرار می‌دهد؛ پروانه ساختمانی شامل اطلاعاتی چون مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات متقاضی صدور پروانه، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسان ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا