راه و شهرسازیمجله خبری

انتظارات تورمی؛ عامل گرانی واحدهای نوساز

مهدی ملکی فعال حوزه مسکن در این رابطه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: وضعیت معاملات واحدهای نوساز شرایط مناسبی را سپری نمی‌کند، به‌طوری که از 2 هزار معامله صورت گرفته طی یک ماه اخیر، تنها 71 معامله مربوط به این نوع واحدها بوده است. این در حالی است که تعداد واحدهای یک‌ساله معامله شده در این مدت 700 واحد، یعنی بیش از یک‌سوم کل معاملات بوده است.

وی در توضیح این فاصله در تعداد معاملات، گفت: این فاصله دلیل واضحی دارد. انتظارات تورمی سازندگان و مالکان موجب شده واحدهای نوساز با قیمت‌هایی بالاتر از آنچه که باید اگهی شوند و بر این اساس تقاضا برای خرید این واحدها با کاهش روبه‌رو می‌شود. در مقابل، واحدهایی که حداقل یک دوره گردش معاملاتی داشته‌اند، قیمت خود را با بازار و نیاز مشتریان تطبیق داده‌اند، بنابراین با قیمت‌های معقول‌تری آگهی و معامله می‌شوند.

ملکی ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که قیمت واحدهای نوساز از متوسط قیمتی در هر منطقه بالاتر است و پارامترهایی  چون متراژ، کوچه، خیابان، نور، تعداد طبقات در هر واحد و دیگر عوامل می‌توانند در قیمت‌گذاری واحد تاثیرگذار باشند.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: وضعیت واحدهای نوساز در چهارگوشه پایتخت متفاوت است، به‌طوری که به عنوان مثال، در غرب تهران، یک واحد 300 متری در منطقه 22، محله شهرک راه‌اهن با قیمت 45 میلیون تومان در هر متر مربع به فروش رسیده است. همچنین، یک واحد 170 متری در محله توحید واقع در غرب تهران با قیمتی بالغ بر 9 میلیارد تومان معامله شده است.

وی ادامه داد: وضعیت در شرق تهران به دو بخش تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، در منطقه پاسداران که جزو مناطق لوکس‌نشین پایتخت است، یک واحد 550 متری نوساز با قیمتی بیش از 131 میلیون به ازای هر متر مربع به فروش رسیده است. این در حالی است که یک واحد 150 متری در محله تهرانپارس که از موردتوجه‌ترین مناطق شرق تهران است، متری 38 میلیون و 666 هزار تومان قیمت خورده است.

ملکی در تشریح وضعیت قیمتی جنوب و شمال پایتخت گفت: در محله منیریه که از معروف‌ترین مناطق جنوب تهران است، یک واحد 79 متری با قیمتی بالغ بر 2 میلیارد تومان و در محله عباس‌آباد مربوط به شمال تهران، یک واحد 77 متری با قیمتی در حدود 34 میلیون تومان به ازای هر متر به فروش رسیده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا