راه و شهرسازیمجله خبری

طرح مسکن ملی به موقع حاضر می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین:   از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه برای هر خانواده تامین “مسکن” بوده اما آنچه در چند سال اخیر بیشتر برای خانواده‌ها به ویژه زوج‌های جوان به سدی بزرگ و دغدغه‌ای اساسی تبدیل شده تأمین مسکن است. این روزها تأمین مسکن و سقفی به عنوان سرپناه آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از مردم شده و آرزویی که روز به روز قیمتش رو به صعود می‌گذارد و هیچ چیز نمی‌تواند مانعش شود.

با این حال دولت از سال گذشته طرح اقدام ملی مسکن را برای حمایت از اقشار متوسط جامعه در راستای مسکن‌دار شدن قشر عظیمی از مردم کشور در سال 95 مصوب و در طول سال‌ گذشته به اجرا درآورد. دولت تدبیر و امید اقدام به اجرای این طرح کرد تا بیشتر قشر متوسط به بالای جامعه را تحت حمایت خود برای مسکن‌دار شدن قرار دهد، اما این طرح نیز قصه پر غصه‌ای بود که در همان گام‌های نخست با چالش‌هایی مواجه شد چراکه در استانی همچون زنجان استقبال به حدی از این طرح و رسیدن به رویای خانه‌داری بالا بود که در چند مرحله، ثبت نام تمدید شد. با این وجود ارگان‌های مختلفی وارد عمل شدند تا موفقیت در طرح مذکور حاصل شود و قشر کثیری از جامعه مسکن‌دار شوند.

در این خصوص محمود شایان، مدیرعامل بانک عامل که یکی از ارگان‌های مسئول در ارتباط با طرح اقدام ملی مسکن بود، گفت: برنامه اقدام ملی مسکن به عنوان طرح ملی دولت برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط جامعه است و این بانک یک ویژگی مهم نسبت به بانک‌های تجاری دارد که مصارف بانک مشخص است و به هدف اصابت می‌کند.

وی با بیان اینکه این بانک در زمینه تامین تسهیلات 140 هزار واحد مسکونی از برنامه اقدام ملی مسکن مشارکت می‌کند، افزود: در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح و کمیته امداد امام(ره) منعقد شده تا بانک به سهم خود در این طرح ملی در خانه‌دار کردن بخشی از اقشار جامعه که نقش کلیدی در سبد خانوار دارد، اثرگذار باشد.

حال یک سال از روند اجرایی طرح مسکن ملی می‌گذرد و سوال از مسئولان ارگان‌های مختلف استان زنجان این است که چه اقداماتی برای پیشرفت و تسریع در روند اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن انجام گرفته است؟

سعید شاهین‌فر معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل‌ راه و شهرسازی استان زنجان اظهار داشت: سیاست‌های حمایت و ساماندهی تولید مسکن با تاکید مقام معظم رهبری با رویکرد بهتری نسبت به چند سال گذشته و با شروع طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام است. بنابراین در این راستا در استان زنجان بیش از 45 هزار نفر ثبت نام کننده در طرح اقدام ملی مسکن وجود داشت که از تعداد مذکور 18 هزار و 806 نفر از متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 9 هزار نفر از واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن در استان آورده 40 میلیون تومانی خود را واریز کرده‌اند گفت: پروژه‌های مسکن ملی در استان پیشرفت مناسبی را داشته‌اند و حتی در در برخی از آن‌ها تعدادی از واحد‌ها به سقف اول رسیده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل‌ راه و شهرسازی استان زنجان گفت: پروژه‌های که به مرحله اجرایی رسیده و تا زیر سقف اول پیشرفت کرده است قبل از پایان سال واریزی قسط دوم را انجام خواهند داد که پیش‌بینی می‌شود متقاضیان پروژه‌های یک هزار 296 واحدی، 744 واحدی نصر، 368 واحدی گلشهر در اولویت دریافت قسط دوم قرار گیرند.

همینطور رضا خواجه‌ای مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان نیز با بیان اینکه پروژه 368 واحدی گلشهر در طرح اقدام ملی مسکن زیر نظر بنیاد مسکن ساخته می‌شود، اظهار داشت: در این پروژه اقدامات بسیار موثری انجام گرفته است و پروژه پیشرفت مناسبی را دارد.

در این راستا سلمان داشاد مدیر امور شعب بانک عامل استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به اینکه این بانک تنوع تسهیلاتی بالایی دارد، اظهار داشت: عمده تسهیلات این بانک مربوط به بخش مسکن است اما در حوزه احیای بافت فرسوده، اشتغالزایی، ازدواج و حوادث غیر مترقبه نیز به متقاضیان تسهیلات اعطا می‌کند.

وی با بیان اینکه این بانک در راستای اجری طرح اقدام ملی مسکن با اهداف دولت هماهنگ است، افزود: زنجان در زمینه اجرای طرح اقدام ملی مسکن از استان‌های پیشرو کشور است به طوری که تاکنون بیش از 9 هزار و 600 نفر از واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن در استان جهت اجرای پروژه‌ها، آورده 400 میلیون ریالی خود را واریز کرده‌اند که مجموع واریزی آنان به رقم سه هزار و 673 میلیارد ریال رسیده است.

مدیر امور شعب بانک عامل استان زنجان با بیان اینکه 840 میلیارد ریال از سوی این بانک برای اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، پرداخت شده است گفت: قرارداد احداث یک هزار و 182 واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان منعقد شده و عملیات اجرایی آن‌ها نیز آغاز شده است.

با تمام این‌ها طبق اذعان مسئولان به نظر می‌رسد پروژه مسکن ملی در استان زنجان پیشرفت مناسبی دارد و حتی این استان در سطح کشور پیشرو در اجرای طرح است این‌ در حالی است که هنوز بسیاری از ثبت‌نام کنندگان در این طرح وارد مرحله واریز وجه نشده‌اند تا یک قدم دیگر به رویای خانه‌دار شدن نزدیک‌تر شوند. اما با این اذعان مسئولان می‌توان تا حدودی به تکمیل طرح و اتمام پروژه در زمان‌بندی مشخص امیدوار بود.

ولی باید گفت انتظار قشر ثبت‌نام کننده در این طرح این است وعده‌هایی که مسئولان امر برای اتمام پروژه و تحویل واحد‌ها به مردم داده‌اند باید محقق شود تا اعتماد جامعه به مسئولان و وعده‌های آن‌ها بیشتر شود. طبق گفته کارشناسان سالانه باید یک میلیون مسکن احداث شود تا در چند سال آینده مشکل قیمت مسکن در کشور متعادل شود و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های دقیق مجلس یازدهم مشکل مسکن در کشور حل شود و کم‌کاری‌های دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته پوشانده شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا