راه و شهرسازیمجله خبری

صندوق ملی مسکن؛ تکرار یک سناریوی شکست‌خورده

کمال علیپور خنکداری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در این مورد به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: در طرح جامع تولید مسکن، وزارتخانه‌ها، به‌خصوص وزارت جهاد کشاورزی، موظف شده‌اند زمین‌های مازاد خود در اطراف حریم شهرها و روستاها را که به‌صورت متصل است به شهرها و روستاها الحاق کنند تا خانه‌های ارزان‌قیمت ساخته شده و در اختیار مردم قرار گیرد. قبلا هم در صحن علنی مجلس گفته شده که اگز کسی 34 سال هیچ چیزی نخورد و دستمزد خود را جمع کند، شاید صاحب خانه شود. این در حالی است که خانه‌دار شدن در دنیا با شرایطی که گفته شد، بین 2 تا 5 سال ممکن است.

وی در تشریح هدف از تاسیس این صندوق، عنوان کرد: برای این که بهانه‌ها از دست دولت‌ها گرفته شود، بنابر آن شد که صندوقی تحت عنوان «صندوق ملی مسکن» تاسیس شود که متولی آن وزیر راه و شهرسازی است، البته شورای عالی هم دارد که رئیس جمهور، راهبری ملی آن را بر عهده دارد و وزیر مسکن، وزیر نیرو، وزیر دفاع، وزیر کشور و همچنین بنیاد مسکن به عضویت آن در می‌آیند تا در هنگام ساخت‌وساز، تامین همه زیرساخت‌ها اعم از برق، آب، گاز و … بدون مشکل صورت گیرد. همان‌طور که می‌دانید، مالیات‌های مختلفی در بخش مسکن اخذ می‌گردد و بنا بر آن شده تا تمامی این مبالغ  در صندوق ملی مسکن ذخیره گردد.

علیپور خنکداری تصریح کرد: همچنین، تغییرات مانده سالیانه بانک‌ها که 14 تا 16 درصد است و ارزشی بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان دارد و علاوه بر آن، کل بودجه مربوط به ساخت‌وساز مسکن در هر سال باید به این صندوق واریز شود تا پول کلان به‌دست‌آمده، به احداث مسکن اختصاص پیدا کند تا دولت‌ها و وزارت راه و شهرسازی دیگر بهانه‌ای در مورد مسئولیت نداشتن در حوزه تامین مالی و عدم همکاری بانک‌ها، نداشته باشند. اختیار این صندوق با وزارت راه و شهرسازی است و خود این وزارتخانه تصمیم می‌گیرد که به کجا ورود پیدا کرده و مدیریت و راهبری کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا