بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

بررسی آمار مربوط به طرح اقدام ملی مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: براساس آمارهای ارائه شده در طرح اقدام ملی مسکن حدود یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۹۱۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان تعداد ۲۰۳ هزار و ۴۸۳ نفر واجد شرایط بودند.

اما در نهایت تاکنون ۱۲۸ هزار و ۱۱۴ نفر (۶۳ درصد افراد واجد شرایط) اقدام به واریز آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی به حساب طرح اقدام ملی مسکن کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد بیش از یک سوم متقاضیان واجد شرایط اقدام به واریز آورده ۴۰ میلیون تومانی نکرده‌اند. کارشناسان از این آمار به عنوان نرخ ناامیدی متقاضیان مسکن از طرح اقدام ملی یاد می‌کنند.

در این میان متولی مسکن ملی در دولت همچنین آماری مبنی بر تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح اقدام ملی را اعلام کرده است. این آمار نشان می‌دهد حدود پنج درصد از افرادی که برای طرح اقدام ملی ثبت‌نام کرده و اقدام به واریز وجه کرده‌اند هنوز برای واحدشان زمین تامین نشده است.

براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی، هم‌اکنون برای ۵۶۰۰ واحد کسری زمین وجود دارد. البته در گزارشی که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی در این زمینه منتشر شده اعلام شده که متولی مسکن ملی در حال برنامه‌ریزی برای حل و فصل مساله تامین زمین است تا بخشی از این کسری از طریق الحاق یا تغییر کاربری جبران شود. اما اعلام نشده که موعد تامین زمین برای این تعداد واحد چه زمانی خواهد بود و همچنین برای مابقی واحدها که امکان تامین زمین از طریق تغییر کاربری یا الحاق به محدوده شهری وجود ندارد چه سازوکار و راهکاری اندیشیده شده است.

بنا بر اعلام وزارت راه‌وشهرسازی تاکنون در مجموع برای ۲۴۵ هزار و ۳۳۶ واحد زمین تامین شده در حالی که در بعضی شهرها متقاضی وجود ندارد ولی عمده مشکل، تامین زمین برای ۲۸۰۰ واحد است که حل آن در دستور کار قرار دارد. در این گزارش اعلام شده بیشترین مشکل تامین زمین مربوط به استان‌های کردستان و همدان است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا