بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

مسکن ملی همدان گرفتار خان اول

به گزارش ساختمان آنلاین:  در روزگاری که داشتن مسکن آرزوی بسیاری از جوانان همدانی است در استان همدان با افزایش اجاره بها و تورم در نرخ زمین و مسکن روبرو هستیم؛ وضعیتی که با خبرهایی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مرهمی بر این وضعیت در دولت قبلی گره خورد.

به هر حال این روزها هم چنان شاهد پیش روی برخی از استان ها در این مسیر هستیم؛ چنانکه می بینیم اواخر تیرماه سال جاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه در جریان افتتاح طرح‌های عمرانی شهرستان‌های اشکذر، میبد و اردکان عملیات کلنگ زنی ۵۲۴ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زارچ، اشکذر، اردکان و میبد اجرا شد، گفت: ۳۷۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن تا مهرماه امسال به متقاضیان تحویل خواهد شد.

محسن صادقیان با بیان اینکه تاکنون پنج مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان انجام شده که در مجموع نزدیک به ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند و ۱۲ هزار خانوار آن واجد شرایط شدند، گفت: این طرح ها در استان دارای پیشرفت مناسب هستند و از واجدین شرایط این طرح می‌خواهیم در زمان‌های مشخص شده نسبت به تامین سهم آورده خود اقدام کنند تا طرح ها طبق برنامه زمانبندی شده در اسفندماه ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱ به اتمام برسند.

اما به راستی وضعیت اجرای این طرح در همدان به کدام سمت و سو در حال حرکت است؟ سال گذشته بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان مطرح کرد برای ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان، شهرک های شهیدبهشتی، شهید مدنی و فرهنگیان همدان در نظر گرفته شده است.

داریوش حسینی با اشاره به اینکه در استان همدان نزدیک به ۱۸ هزار متقاضی در ۲ مرحله در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند، عنوان کرد: از این تعداد ۱۴ هزار نفر واجد شرایط بهره مندی از این طرح هستند و تاکنون زمین مورد نیاز برای احداث چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز تامین شده و عملیات کلنگ زنی و تجهیز کارگاه طرح ۶۰۹ واحدی حصار حاج شمسعلی واقع در شهرک شهید بهشتی و ۱۰۴ واحدی شهرک مدنی در زمینی به مساحت ۸۰ هزار مترمربع توسط جهاد نصر مرکزی از پیمانکاران زیر پوشش قرارداد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به عنوان کارگزار تعیین و آغاز شده است.

حال که از این روند قریب به یک سال و نیم می گذرد، برآن شدیم تا پای صحبت های برخی از جوانان همدانی که علی رغم واریز قریب به ۱۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح ملی مسکن همدان این روزها احساس بلاتکلیفی دارند نشسته و در ادامه این موضوع، گفتگویی نیز با محمدعلی محمدی؛ فرماندار شهرستان همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

یکی از جوانان همدانی که به گفته خود در دو مرحله ۹۰ میلیون تومان برای پیش روی طرح مسکن ملی و خانه ای که آرزویش را داشته است، پول واریز کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: سال گذشته تیرماه بود که هر جوری شده بود، ۴۰ میلیون تومان واریز کردیم و سال جاری هم در خردادماه ۵۰ میلیون تومان را از طریق وامی گرفته و واریز کرده ایم اما آیا واقعاً این پروژه در حال حاضر، فعال است!؟

وی با گلایه مندی مطرح کرد: چرا باید در خردادماه وضعیت من در سایت را تخصیص پروژه و محل را شهرک فرهنگیان نشان دهد و حال که واریزی داشته ایم و این واریزی هم رقم کمی برای من جوان نیست، هم چنان شاهد عدم پیش روی این پروژه باشیم؟ مشکل کار کجا است؟

وی ادامه داد: چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟ صاحبخانه ما را جواب کرده است و نهایت دو ماه دیگر باید خانه فعلی را خالی کنیم، از آن طرف آن ۹۰ میلیون تومان هم نداریم که بتوانیم با این وضعیت قیمت ها، جای مناسبی را اجاره کنیم، یعنی به راستی از این جا مانده و از آن جا رانده شده ایم!

م. مصطفایی، دیگر جوان همدانی است که با بیان اینکه برج هفتم سال گذشته ۴۰ میلیون تومان گرفتند و حال که از آن روز، نزدیک به یکسال می گذرد هنوز جوابی به ما نمی دهند که سرنوشت این مساکن چیست؛ مطرح کرد: در شهرک مدنی تنها خاکبرداری شده و پروژه شهرک فرهنگیان عملاً خوابیده و تنها با یک زمین خالی در این عرصه روبرو هستیم!

این جوانان همدانی با تاکید بر اینکه امیدوارم تکلیف مسکن ملی در همدان هر چه زودتر مشخص و مسئولین خود را در این زمینه پاسخگو بدانند، گفت: متاسفانه قیمت خانه و اجاره خانه در هیچ شهری مثل همدان نیست و حالا هم این طرح مسکن ملی به این وضع رسیده و حتی در همدان شروع به ساختن آن نمی کنند تا حداقل از بار روانی مردم کم شود؛ واریزی دوم را هم در سال جاری داشته ایم اما هنوز اقدامی نکرده اند و واقعاً نمی دانم که آیا صدای ما به گوش مسئولین می رسد یا خیر!

وی با گلایه مندی گفت: من چند سالی است که ازدواج کرده و مستاجر هستم، تمامی داشته هایمان را برای خانه دار شدن کنار گذاشته و دو دستی برای این طرح وارد کار کرده ایم اما پس از یک سال با این صحبت روبرو هستیم که خاک مشکل دارد، آیا نمی شد قبل از واریزی ها این موضوع را بررسی کنند؟ یعنی باید یک سال بگذرد و ۱۰۰ میلیون تومان از ما بگیرند و در نهایت بگویند که خاک مشکل دارد؟

مصطفایی ادامه داد: حالا هم که این موضوع مطرح است باید چه شود؟ یعنی باید یک سال دیگر بمانیم تا یک زمین دیگر پیدا و آن را آزمایش کنند؟ نمی شود این روندها را سریع تر پیش برد؟ چه کسی این بلاتکلیفی ها را پاسخ می دهد؟

در مسکن ملی یک اراده می‌خواهیم

در این راستا محمدعلی محمدی نیز با بیان اینکه همدان شهرستانی متمایز از سایر شهرستان ها است، مطرح کرد: این شهرستان جمعیت ۷۰۰ هزار نفری که معادل ۴۰ درصد جمعیت استان است را با سلایق و درخواست های متفاوت در خود جای داده و قابل قیاس با شهرستان های دوم و سوم استان نیست.

فرماندار شهرستان همدان با تصریح بر اینکه همدان یک شهرستان مهاجرپذیر است، اظهار کرد: متاسفانه مبنای پیش بردن اقدامات و برنامه ها آمارهای مربوط به سال ۹۵ است، درحالی بایستی با آمارهای به روز و با توجه به وضعیت جمعیتی همدان تصمیم گرفت.

اراده ها در این مسیر خیلی ضعیف است

وی با بیان این موضوع به وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در همدان اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بحث مسکن ملی عنوان شد اما در دولت دوازدهم، بیشتر به این موضوع ورود شد اما شاهدیم که حتی مسکن مهر هم در برخی موارد زمین مانده و به اتمام نرسیده است.

فرماندار شهرستان همدان با تاکید بر اینکه اراده لازم برای پیش بردن طرح مسکن ملی لازم است، عنوان کرد: اراده ها در این مسیر خیلی ضعیف است.

وی در خصوص وضعیت خاک زمین مسکن ملی در شهرک فرهنگیان نیز عنوان کرد: خاک مربوط به طرح اقدام ملی مسکن در بلوار فرودگان دچار مشکل است، در نزدیکی آن رودخانه ای وجود دارد و خاک این منطقه را آبرفتی کرده است بدین ترتیب خاک آن استحکام لازم را ندارد و بایستی قدمی برداشت تا زمینی مناسب برای نگه داشتن سازه ها داشته باشیم.

فرماندار شهرستان همدان مطرح کرد: در کشور ما به عنوان یک سرپناه به مسکن نگاه می کنند اما بایستی آن را مکانی برای آرامش دانست بدین سان، باید با اراده ای مناسب طرح اقدام ملی مسکن در همدان را نیز به سرانجام رساند تا با خیال راحت افراد بتوانند در آن ساکن شده و اتفاقی در این زمینه نیفتد بدین سان امید است تا شاهد پیش بردن این طرح با دید دلسوزانه باشیم.

نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر ۲۸.۸ درصد مطرح شد که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٦ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند؛ این در وضعیتی است که در پی آن تمامی این فشارها بر مستاجرها که البته عموم آن ها نیز جوانان هستند وارد می شود.

طبق گفته های مسئولین استانی، در همدان چهار هزار و ۲۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌ و وجوه اولیه را واریز کرده‌اند اما اینکه چه زمانی مسکن ملی آن ها آماده تحویل می شود، و تا زمان تحویل آن چند نوبت دیگر باید واریز وجه داشته باشند، هنوز معلوم نیست!

این وقایع در حال اتفاق می افتد که کمبود مسکن و زمین با قیمت مناسب در همدان و مهاجر پذیری آن، شهر همدان را با مشکل رشد حاشیه نشینی و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی روبرو کرده است؛ به نوعی که خردادماه سال جاری بود که امیرحسین قاضی زاده هاشمی؛ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صحبت های خود به این موضوع اشاره ای کرد و گفت: امروز بر اساس آمار؛ حاشیه نشینی استان همدان از هفت هزار نفر به ۷۰ هزار نفر افزایش یافته است؛ همدان مهد تمدن در حال حاضر با مشکل حاشیه نشینی مواجه بوده و ۳۰ درصد حاشیه نشینی وجود دارد که بافت شهری را بر هم زده و باید برای توسعه کالبدی همدان فکر جدی کرد.

حال با این تفاسیر امید است تا مسئولین استان همدان فکری برای پیش بردن طرح اقدام ملی مسکن کنند تا در کنار پاسخ به چشم انتظاری جوانان همدانی که قریب به یک سال و نیم از واریزی های آن ها برای پیش برد این طرح می گذرد، قدمی در مسیر متعادل سازی قیمت مسکن نیز بردارند.

باید به مسئولین استان گفت، این گوی و این میدان! شما که بارها بر طبلِ توسعه استان زده و تاکید دارید به فکر جوانان در این مسیر هستید، لطفاً مانند سایر استان ها این طرح را پیش ببرید و پس از یک سال و اندی در این مسیر، نگویید که خاک مناسب نیست و سیمان گران شد و پاییز و زمستان فصل ساخت نیست! قدمی بردارید…!

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا