راه و شهرسازیمجله خبری

“با مسکن ملی حاتم‌بخشی نمی‌کنیم”!

به گزارش ساختمان آنلاین: ماجرای استفاده از انبوه ساز ترک تبار که حاضر شده متری یک میلیون و ۴۰۰ هرار تومان ارزان‌تر از پیمانکاران ایرانی ۳۵۰۰ واحد از ۲۱ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید بهارستان را اجرا کند و ۱۰ روزی است کار را شروع کرده به جنجال کشیده شده است.

اصفهانی‌ها قیمت متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را بر اساس تصمیم شورای مسکن استان در نظر داشتند ولی شورای هماهنگی مسکن به ریاست وزیر راه و شهرسازی حداکثر رقم احداث طرح اقدام ملی را ٢ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان با تعدیل‌های بعدی به همه کشور ابلاغ کرده است. قراردادهای اقدام ملی با همین رقم بسته شده یا در حال انعقاد قرارداد است.

حالا انبوه سازان اصفهانی معتقدند که فرصت اشتغال زایی از ایرانی‌ها گرفته شده است. در سوی مقابل، دولتی‌ها می‌گویند انبوه سازان اصفهان از سال ۱۳۹۴ حدود ۳۰۰۰ واحد مشارکتی را در دست گرفته اند و طی این پنج سال فقط ۲۰ درصد کار را جلو برده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان بیان می کند: در شرایطی که قیمت مصالح روز به روز در حال افزایش بود و متقاضیان نگران رشد قیمت تمام شده بودند، انبوه سازان اصفهان ما را سه ماه معطل گذاشتند و حاضر نشدند از رقم متری ۴.۲ میلیون تومان کوتاه بیایند. نهایتا مجبور شدیم با متری ۲.۸ میلیون تومان با سازنده دیگری قرارداد ببنیدیم. جالب اینکه پیمانکاران داخلی بعد از انعقاد قرارداد با پیمانکار ترک پیام دادند که حاضرند با مبلغ ۲.۸ میلیون تومان کار کنند. سوال این است که اگر می توانستند با این مبلغ کار کنند چرا ما را سه ماه معطل نگه داشتند؟

محمدرضا احمدی ـ مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان ـ با بیان اینکه ساخت ۳۵۰۰ واحد با محوطه سازی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد  خلوص نیت انبوه سازان اصفهان مبنی بر دغدغه عدم استفاده از توان مهندسان داخلی را محل سوال دانست.

او بیان کرد: شرکتی که هم اکنون با آن قرارداد امضا شده شرکتی است که در ایران ثبت شده و کارکنان آن بجز مدیر، همگی ایرانی هستند و از مصالح و تجهیزات ایرانی استفاده می کند. فقط مسئولیت آن را فردی ترک تبار بر عهده دارد. در عین حال صنعتی سازی و سریع سازی در اولویت کار این شرکت است. این شرکت تا کنون ۵۵ هزار واحد مسکونی را در ایران ساخته و در بحث کیفیت و زمان اجرای پروژه از بسیاری سازندگان داخلی کارنامه قابل قبول تری دارد. از طرف دیگر سه پیمانکار ایرانی حاضر شدند با رقم ۲.۸ میلیون تومان، پروژه ها را اجرا کنند که با آنها نیز در مرحله انعقاد قرارداد هستیم. ما هیچ مشکلی با پیمانکاران منصف و متعهد ایرانی نداریم.

به گفته احمدی، در شهر جدید بهارستان ۲۱ هزار واحد مسکن ملی در نظر گرفته شده که تا کنون ۱۶ هزار واحد در قالبهای خودمالکی، مشارکت و تعهد ساخت شروع شده و ۳۵۰۰ واحد مذکور نیز جزو همین تعداد است.

سه روز قبل احمد تولا ـ رییس انجمن انبوه سازان اصفهان ـ  ضمن انتقاد از عقد قرارداد با پیمانکار ترک به جای ایرانی ها در مسکن ملی بهارستان اظهار کرده بود: طی یک سال و نیم گذشته شرکت عمران بهارستان برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن با انبوه سازان اصفهان مذاکره و با تحویل زمین طرح آن را بین ۳۰ شرکت انبوه سازی تقسیم بندی کرد.

او افزود: شورای مسکن استان با استفاده از نظر کارشناسان دفتر فنی استانداری عدد ۴ میلیون تومان را برای هر متر مربع مشخص کرد اما متاسفانه در شرایطی که پیمانکاران منتخب در حال پیش بردن کار در مرحله نقشه و … بودند اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد که قیمت هر متر مربع واحدهای اقدام ملی نمی تواند بیش از ۲.۸ میلیون تومان باشد.

تولا گفته بود: طرحی که می توانست موجب اشتغال و حرکت در بخش داخلی کشور شود، ناگاه به شرکت ترکیه‌ای سپرده شده است.

از طرف دیگر رقم ۲.۸ میلیون تومان بر اساس برآورد سازمان برنامه و بودجه از پروژه های دولتی است که برای سه ماهه دوم سال جاری اعلام شده است. با وجود آنکه از شهریورماه تا کنون نرخ مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده به نظر می‌رسد اغلب قراردادهای وزارت راه و شهرسازی با سازندگان ایرانی با نرخ علی الحساب ۲.۸ میلیون تومان بسته می شود. بر این اساس مدیرعامل عمران بهارستان می گوید که صرفه و صلاح متقاضیان در اولویت ما است و نمی خواهیم با بستن قراردادهای ۵۰ درصد گرانتر از میانگین کشوری به نوعی از جیب متقاضیان حاتم بخشی کنیم.

ظاهرا دعوا بر سر واحدهای مشارکتی است که می تواند چرب و نرمتر از واحدهای اقدام ملی باشد. رییس انجمن انبوه سازان استان اصفهان گفته که پیمانکار ترک قرار است حدود ۴۰۰۰ واحد مسکونی به صورت مشارکتی اجرا کند. انبوه سازان اصفهانی امروز گلایه دارند که اگر قرار بود بخشی از این طرح مشارکتی باشد، چرا این پیشنهاد را به آنها ندادند.

اما مدیرعامل عمران بهارستان مدعی شد که هنوز هیچ قرارداد مشارکتی با سازنده ترک امضا نشده است. احمدی البته این را گفت که با توجه به سوابق سازندگان داخلی که پروژه های ما را بعضا چندین سال معطل گذاشته اند از آنها ناامید شده ایم.

گله‌مندی از عدم واگذاری پروژه مسکن ملی بهارستان به انبوه‌سازان داخلی در شرایطی مطرح شده که سال گذشته کانون انبوه‌سازان ۴۲ ایراد به قراردادهای طرح اقدام ملی وارد دانست و در حال حاضر کمتر انبوه‌ساز داخلی زیر بار اجرای این پروژه‌ها می‌رود.

اینکه استفاده از توان متخصصان داخلی باید در اولویت واگذاری پروژه های دولتی باشد امری پسندیده است اما نباید از نظر دور داشت که متقاضیان واحدهای مسکن ملی، توان محدودی دارند و لازم است تلاش شود خانه ها ارزانتر به دست آنها برسد.

همین حالا هم بسیاری متقاضیان بعد از واریز مبلغ ۴۰ میلیون تومان اولیه توان پرداخت اقساط دوم و بعدی را ندارند. آمارها نشان می دهد از ۴۶۰ هزار متقاضی واجد شرایط مسکن ملی در کل کشور تا روز ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ فقط ۱۴۶ هزار نفر وجوه اولیه را واریز کرده اند. به هر ترتیب باید منتظر باشیم تا ببینیم چالش بین انبوه سازان و دولت بر سر پروژه اقدام ملی به کجا ختم می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا