راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

واگذاری املاک شهرداری صحت دارد ؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران از واگذاری سوله‌های اتحاد به وزارت اطلاعات خبر داد. او مقصر این واگذاری‌ها را مدیریت شهری گذشته دانست اما در گفت‌وگو با «شرق» گفت این واگذاری‌ها انجام نشده و با تغییر مدیران شهری مانع این واگذاری‌ها شده‌اند. سوده نجفی در جریان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدی که از منطقه چهار داشت گفت:‌ واگذاری برخی املاک در اختیار مراکز ارائه‌دهنده خدمات اجتماعی شهرداری در منطقه چهار به ارگان‌های دیگر خارج از ضوابط است. او ادامه داد:‌ در بازدیدی که روز چهارشنبه از برخی زیرمجموعه‎‌های سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‎های اجتماعی منطقه چهار داشتم، مواردی را دیدم که عنوان می‌کنم تا سرپرست شهرداری تهران پیگیری کنند. اولین مورد این بود که در بازدیدی که از ساختمان بهاران در منطقه چهار داشتم، متوجه شدم که این ساختمان فاقد انشعاب گاز و آب است و از کپسول گاز و تانکر آب استفاده می‎کردند که می‎شود این را از ستاد مدیریت بحران استان پیگیری کرد.

به گفته نجفی واگذاری زیرساخت مرکز مشاوره کسب و کار کارآفرینی منطقه به سازمان پزشکی قانونی نکته‎ای دیگر است. منطقه چهار و خاک سفید یکی از مناطق پر از آسیب‌های اجتماعی است و این کار اصلا درست نیست که بخواهیم این مرکز را  به پزشکی قانونی واگذار کنیم. واگذاری سوله های اتحاد را  به وزارت اطلاعات نیز باوجود دستور شهردار مبنی براختصاص آن به طرح پوشاک است.

مهدی اقراریان، عضو دیگر شورای شهر تهران، درباره واگذاری برخی از املاک و بذل و بخشش در دوره گذشته تذکر داد و گفت: متأسفانه شاهد بودیم در دوره قبل امکانات و املاک بسیاری به افراد خاص واگذار شده است.

این دو عضو شورای شهر تهران مستنداتی برای تذکر خود ارائه ندادند؛ اما حجت نظری، عضو شورای شهر پنجم در این رابطه به «شرق» گفت:‌ در دوره پنجم مدیریت شهری پس از بذل و بخشش‌های دوره‌های پیشین درخصوص املاک با حساسیت زیادی به این موضوع ورود پیدا کردیم و مصوب شد هیچ واگذاری بدون تصویب بر صحن شورا در حوزه املاک صورت نگیرد. اگر شهرداری در این حوزه و در قالب واگذاری‌های بند 6 ماده 55 قانون شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز شورا واگذاری‌ای داشته، بی‌تردید تخلف است و باید با متخلف برخورد شود.

او ادامه داد: تمام املاک واگذاری‌شده براساس بند 6 ماده 55 تجمیع شد و یک‌بار در صحن شورا به تصویب رسید. این مصوبه شامل حال املاکی که پیش‌تر واگذار شده بود، تمدید برخی از آنها و درخواست بهره‌برداری برخی از املاک بود که تعداد محدودی نیز واگذاری انجام دادیم که یکی از آنها موزه ایران درودی بود که تمام فعالیت‌های آن در دوره گذشته انجام شده بود، اما اعضای شورا قریب‌به‌اتفاق به آن موافقت کردند.

محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران هم دراین‌باره به رسانه‌ها توضیح داد که همه املاکی که از شورای پنجم واگذار شده به‌صورت شفاف در صحن علنی شورای شهر تهران بررسی شده و ما امر محرمانه‌ای نداشتیم؛ اما اگر شهرداری املاکی واگذار کرده بی‌اطلاع هستم. از طرف شورا ملکی بدون مصوبه واگذار نشده است و همه اطلاعات آن در دسترس عموم قرار دارد. در زیر گفت‌وگوی کوتاه ما با سوده نجفی را می‌خوانید:

‌در صحن تذکری درباره واگذاری سوله‌ای به وزارت اطلاعات دادید، جزئیات این واگذاری را توضیح می‌دهید؟

در دوره شورای شهر چهارم مدیریت شهری تمام املاک را همین‌طور بذل و بخشش می‌کرد و ما هرجا که داریم می‌رویم، با این موضوع روبه‌رو می‌شویم.

‌دوره چهارم؟

دوره پنجم. عذرخواهی می‌کنم.

دوره پنجم هرچقدر که دلشان خواسته املاک را بذل و بخشش کرده‌اند. ما هرجا می‌رویم، از سرای محله‌ها، از مراکز متعدد و حتی شهروند همه اینها در حال بذل و بخشش بودند و مصوبه آخرشان هم که دیگر اجرائی نشد، اگر حضور ذهن داشته باشیم، می‌خواستند حالا به‌صورت مناقصه‌ای و اقساطی املاک را در اختیار دیگران قرار بدهند که حالا با روی‌کار‌آمدن ما، دیگر جلوی آن گرفته شد.

‌آن سوله بحران را که به وزارت اطلاعات داده شد، می‌گویید دقیقا در کدام نقطه قرار دارد؟

منطقه چهار، نزدیک خاک‌سفید.

‌چه اتفاقی برایش افتاده؟

واگذار کردند دیگر و یکی دیگر هم دارند به مرکز پزشکی قانونی واگذار می‌کنند. هنوز انجام نشده که ما ان‌شاء‌الله جلوی آن می‌گیریم

‌مگر قرار نبود هر واگذاری در صحن مصوبه داشته باشد؟

قبلا بوده دیگر. من مصوبات آنها را نمی‌دانم ولی در بازدیدی که من داشتم، این موضوع مطرح شد که این ساختمان قرار است به پزشکی قانونی داده شود، آن هم در محله خاک‌سفید که خودش پر از معضلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است.حالا ما بیاییم آن را هم به پزشکی قانونی واگذار بکنیم…

‌خانم نجفی! مصوبه شورای شهر بوده در همان سال‌های ابتدایی که هرگونه واگذاری باید در صحن مصوبه بگیرد. ما به‌عنوان کسانی که سال‌ها در صحن شورا حضور داریم، اطلاعی از این دو واگذاری نداریم.

گفتم واگذاری هنوز انجام نشده. می‌خواستند که این کار انجام بشود. ما اینجا تذکر دادیم که این اتفاق نیفتد.

‌آن نهاد اطلاعاتی چه می‌گوید؟ کدام سوله قرار بوده به وزارت اطلاعات واگذار شود؟

می‌گویم؛ حالا من تذکرش را علنی به دفتر شهردار اعلام می‌کنم و شهردار خودش پیگیری می‌کند و نتیجه را اعلام می‌کند.

‌حالا چون شما پیگیر مسائل بازگشت املاک هستید، یک‌سری لیست املاک در دوره گذشته تهیه شد و قرار بود که روند بازگشتشان دنبال شود؟

ببینید! تا بررسی‌های دقیق انجام نشود من درباره این موضوعات توضیحاتی ندارم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا