بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که قرار است از ساعت ۱۲ امروز چهارشنبه ۲۶ خرداد سامانه ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن برای مستأجران آغاز به کار کند.

متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir برای دریافت این تسهیلات نام نویسی کنند.

آنگونه که محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، آن دسته از متقاضیانی که شرایط مندرج در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را احراز کنند، باید تا دو هفته بعد از معرفی به شعبه، مدارک خود را به بانک مربوطه ارائه دهند؛ در غیر این صورت ثبت نام آنها کأن لم یکن تلقی می‌شود.

همچنین وی اعلام کرده که به بانک‌ها ابلاغ شده حداکثر تا پایان آذر ماه امسال، تسهیلات مربوطه را به همه متقاضیان پرداخت کنند.

رقم تسهیلات ودیعه مسکن به شرح زیر است:

تهران: ۷۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت ۳ ساله

۸ کلانشهر کرج، کرمانشاه، قم، اهواز، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز: ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت ۳ ساله

سایر شهرها: ۲۵ میلیون تومان

وام ودیعه به چه کسانی داده می‌شود؟

متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متأهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان باید دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی باید مربوط به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد.

گلایه متقاضیان از بانک‌ها و انتقاد بانک‌ها از برخی متقاضیان

از زمان آغاز پاندمی کووید -۱۹ در اواخر سال ۹۸، ستاد ملی مقابله با کرونا در خرداد سال ۹۹ با توجه به نابسامانی بازار اجاره مسکن، تصمیم به اجرای بسته حمایتی از مستأجران کرد که یکی از مهمترین بندهای آن، اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به آنها بود.

از همین رو، سال گذشته با ارقام به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان برای مستأجران تهرانی، ساکنان کلانشهرها و دیگر شهروندان تسهیلات ودیعه اعطا شد.

با این حال بسیاری از متقاضیان از عدم اجرای دقیق مصوبه ستاد کرونا از سوی بانک‌ها مبنی بر دریافت وثایق بانکی سنگین و تأکید بر آوردن ۳ ضامن کارمند رسمی یا همچنین تأخیر در پرداخت این تسهیلات گلایه‌هایی داشتند.

همچنین برخی بانک‌ها اجاره نامه‌های تعدادی از متقاضیان را نمی‌پذیرفتند یا اینکه بانک‌های شهر ری اعلام می‌کردند که این شهر جز تهران نیست و مستقل است و مستأجران مشمول وام ۱۵ میلیونی می‌شوند نه ۵۰ میلیون تومانی.

این در حالی است که برخی بانک‌ها نیز اعلام کرده بودند که تعدادی از دریافت کنندگان این تسهیلات با سوءاستفاده از ضعف سامانه بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی که نتوانسته برخی افرادی که ملک دارند را شناسایی و از سامانه حذف کند، اقدام به تهیه اجاره نامه صوری و دریافت این تسهیلات کرده‌اند.

سال گذشته چند نفر وام ودیعه گرفتند؟

خاطرنشان می‌شود سال گذشته ۹۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند که از آنها ۸۲۸ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند.

۳۵۵ هزار نفر از ۸۲۸ هزار نفر متقاضی واجد شرایط، بانک مورد نظر خود را در سامانه مذکور ثبت کرده و از بانک معرفی شده، پیامک دریافت کردند.

۲۳۰ هزار نفر از این ۳۵۵ هزار نفر مدارک لازم را به بانک‌های عامل ارائه و پرونده تسهیلات ودیعه مسکن تشکیل دادند.

نهایتاً ۱۹۱ هزار نفر توانستند این تسهیلات را دریافت کنند که حدود ۴ هزار میلیارد تومان می‌شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا