اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

جای خالی برنامه‌های کوتاه‌مدت برای ساماندهی بازار اجاره

با وجود وعده‌های دولت برای ساماندهی بازار اجاره بها به نظر می رسد جای خالی برنامه‌های کوتاه مدت و عدم نظارت بر این بازار بسیاری از مستاجران را سردرگم و بازار اجاره را متلاطم کرده است که ضرورت دارد تا در این خصوص دولت چاره‌اندیشی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، با شروع فصل نقل و انتقالات مستاجران، دولت در اقدامی دیرهنگام تصمیم به ساماندهی بازار نابسامان اجاره کرده است. اگرچه بازار مسکن همواره تحت‌تاثیر اقتصاد کلان نوساناتی را تجربه کرده است اما چند سالی است که بازار اجاره همانند بازار خرید و فروش مسکن دچار نقصان و کاستی‌هایی است و به کناری رانده شده است.

با گذشت یک ماه از سال جدید هنوز آماری از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی برای بررسی روند اجاره در سال جاری منتشر نشده است. اما آمارهای غیررسمی از بازار اجاره بها حکایت از افزایش 100 درصدی اجاره بها در شهر تهران دارد و به دنبال آن سایر کلانشهرها و دیگر شهرها نیز روندی مشابه را طی می‌کنند.

به نظر می‌رسد امسال دولت برنامه کنترل اجاره‌بها و ساماندهی بازار اجاره را مانند سال‌های گذشته که با رشد 25 درصدی موافقت و به متقاضیان طی فرآیندی قانونی و البته دشوار وام ودیعه مسکن تعلق می‌گرفت را طی نخواهد کرد. بلکه در صدد است تا با روش‌هایی همچون قیمت‌گذاری، شناسایی و پلمپ بنگاه‌های معاملات املاک غیررسمی به روند تلاطم در بازار اجاره بها و خرید و فروش مسکن پایان دهد. پایانی که پیش‌بینی می‌شود برنامه زودهنگامی نباشد و در میان مدت به شرط همراهی تمامی دستگاه‌ها به نتیجه برسد.

ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یکی از ابزارهای مهم دولت برای ساماندهی بازار اجاره را شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان و عرضه خانه‌های خالی به بازار اجاره و خرید و فروش مسکن عنوان کرده است که البته این نکته در دوره محمد اسلامی و توسط مسئولان بخش مسکن نیز مورد تاکید بود.

با وجود راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان در دوره وزارت محمد اسلامی و تکلیف برخی وزارتخانه‌ها و همچنین ارگان ها برای تکمیل اطلاعات در آن برای شناسایی خانه‌های خالی به نظر می رسد هنوز جمع‌بندی مناسبی از این اطلاعات در این سامانه وجود ندارد.

خوداظهاری و ثبت اطلاعات توسط دستگاه‌های خدمات رسان در این سامانه بخشی از رویکردهای سامانه ملی املاک و اسکان است که به نظر می رسد هنوز در این بخش کاستی‌هایی وجود دارد. در عین حال یکی از مشکلات موجود عدم اخذ مالیات از خانه‌های خالی به ویژه برای مالکان حقوقی و حقیقی است که بخش عمده ای از خانه‌های خالی را به خود تخصیص داده‌اند.
با وجود وعده‌های دولت برای ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستاجران به نظر می‌رسد امسال سال دشواری برای اجاره‌نشین‌ها با توجه به تورم و همچنین عدم تحقق وعده های مسکنی دولت باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا