بورس و بازارمجله خبری

ارزان‌ترین روز اوراق وام مسکن

 به گزارش ساختمان آنلاین:  قیمت اوراق وام مسکن در دهمین روز از آذرماه به پایین‌ترین حد خود در پاییز رسیده و با افت 22 درصدی در بازه 62 هزار و 400 تومانی قرار گرفته است.

در واقع اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن(تسه) اوراقی هستند که به واسطه آن خریدار به ازای هر برگه از امتیاز وام 500 هزار تومانی برخوردار خواهد شد ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می‌شود و در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می‌شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز قادرند 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند، بنابراین مجردها نیازمند خرید 280 ورق خواهند بود که بابت آن باید حدود 17 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنند. این در حالیست که متاهلین نیازمند 480 ورق خواهند بود که تهیه آن 30 میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت.

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند.

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد. بنابراین، با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن، اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

این نرخ در روز نهم آذرماه برای مجردها و متاهلین به حدی کمتر از 21 درصد رسید. این میزان برای متاهلین ومجردین تقریبا 20.9 درصد بود که کمترین حد این متغیر در پاییز بوده است. مقایسه این رقم با موقعیت مشابه در ماه قبل نشان می‌دهد که نرخ سود وام مسکن تقریبا 2 واحد درصد کمتر شده است.

بر این اساس، در صورتی‌که هم اکنون افراد مجرد قصد داشته باشند برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کنند،  باید در طول 12 سال برابر با 177.6 میلیون تومان به بانک پرداخت کنند که این میزان برای متاهلین 329 میلیون تومان برآورد شده است.

البته باید توجه داشت که شتاب کاهش قیمت اوراق تسه در حدی نیست که انتظار افزایش قیمت اوراق را در روز های دیگر داشته باشیم. به عبارت دیگر هنوز هم می‌توان امیدوار به کاهش قیمت در این بازار باشیم اما چنانچه این شتاب روند کاهشی خود را حفظ کند، ارزانی وام مسکن دوامی نخواهد داشت.

در خصوص دلایل افت قیمت اوراق وام مسکن به نظر می‌رسد این افت تحت تاثیر رکود انتظاری حاکم بر بازار در نتیجه تحولات سیاسی و در نتیجه کاهش نرخ ارز صورت گرفته که خریداران و سرمایه‌گذاران معاملات خود را به بعد از تثبیت قیمت‌ها موکول کرده‌اند

سید محمود فاطمی عقدا کارشناس بازار مسکن در این رابطه می‌گوید: کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن ناشی از افزایش عرضه مسکن در بازار و همچنین موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است که مسکن یکی از ارکان اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر قانونی که این روزها بحث آن مطرح است تصویب و ابلاغ شود و نظارت بر اجرای آن توسط دولت به طور کامل اجرا شود که به نظر من این امر صورت خواهد پذیرفت، چراکه دولت عایدی فوق‌العاده‌ای از این محل خواهد داشت، این روند کاهشی ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس سابق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: قطعا در آینده شاهد عرضه مسکن بیشتری به بازار خواهیم بود، چراکه دولت اهداف و وعده‌هایی از جمله تامین مسکن از طریق «طرح اقدام ملی»  یا همان «مسکن ملی» و همچنین تکمیل مسکن مهر را داده است که می‌بایست تا پایان دولت محقق شوند. از سوی دیگر؛ اگر لایحه مجلس مبنی بر الزام دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال جدی گرفته شده و تصویب و ابلاغ شود، می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت مسکن داشته باشد.

فاطمی عقدا در پاسخ به این پرسش که آیا این کاهش قیمت در آینده موجب افزایش شارپی قیمت اوراق نخواهد شد، گفت: اگر عرضه مسکن را به صورت منظم داشته باشیم، یعنی اگر دولت مسکن‌های مهر را تکمیل کرده و ساخت 300 – 400 هزار واحد مسکن درنظرگرفته شده برای طرح اقدام ملی را کلید بزند، با توجه به این که با قانون شدن لوایح، دولت بعدی هم ملزم به رعایت آن‌هاست، طبیعتا نباید شاهد افزایشی در قیمت‌ها باشیم.

وی با اشاره به هم‌سویی افزایش قیمت مسکن با خیزش شاخص بورس در ماه‌های اخیر، اضافه کرد: نباید این موضوع را فراموش کنیم که قیمت مسکن به طبع افزایش چشمگیر شاخص بورس و دیگر بازارهای مالی از جمله بازار ارز، افزایش پیدا کرد و طبعا قیمت‌هایی که این روزها با آن مواجهیم، قیمتی واقعی نیست و می‌بایست در مدار تعدیل قرار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا