مجلس و ارگان هامجله خبری

پاسخ به ادعای انتخاباتی؛ تحویل ۶۷ درصد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید

به گزارش ساختمان آنلاین:  همزمان با آغاز مناظره‌های سیزدهین دور انتخابات ریاست جمهوری، طرح اتهامات و ادعاها علیه دولت بالا گرفته که از جمله آنها می توان به زیرسوال بردن عملکرد این دولت در بخش مسکن است.

برخی نامزدهای انتخابات در مناظرات، مدعی شده اند که دولت های یازدهم و دوازدهم توجهی به بخش مسکن نداشته اند.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که در دو دولت یازدهم و دوازدهم با وجود محدودیت‌های اقتصادی قابل توجه نسبت به دولت‌های پیشین، بخش مسکن، مورد توجه ویژه دولت بوده و بالاترین حجم عملیات اجرایی حوزه مسکن در این دولت انجام شده است.

در این راستا،  معاونت مسکن و ساختمان  وزارت راه و شهرسازی در پی اظهارات برخی از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن، با صدور اطلاعیه‌ای اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ احداث حدود  دو میلیون و ۱۷۰ هزار واحد مسکن مهر در دستور کار دولت‌های نهم و دهم قرار گرفت و مقرر بود که این واحدها تا انتهای دولت دهم به اتمام برسد. از این تعداد واحد مسکونی صرفا حدود ۶۹۰ هزار واحد (معادل ۳۲ درصد از کل واحدهای برنامه مسکن مهر) تحویل متقاضیان شد.

نکته مهم این است که تحویل بخش قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم بدون تامین خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله مدرسه، مرکز بهداشتی، نیروی انتظامی، فضای سبز و … انجام شد، اما دولت یازدهم و دوازدهم علاوه بر تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای تحویل شده در دولت‌های قبل و قابل سکونت کردن این واحدها، تاکنون یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکن مهر (معادل ۶۷ درصد از کل واحدهای برنامه مسکن مهر) دیگر از واحدهای این طرح را تکمیل و به متقاضیان تحویل داده است.

اکنون صرفاً ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل نشده است که از این تعداد نیز ۲۹ هزار واحد به دلیل مکان‌یابی نامناسب فاقد متقاضی، ۲۲ هزار واحد دارای مشکل حقوقی، ۴۴ هزار واحد تکمیل شده ولی به دلیل عدم امکان تامین خدمات زیربنائی به متقاضیان تحویل نشده و بقیه نیز در دست اجرا است.

اجرای طرح مسکن ملی بدون آثار تورمی

دولت تدبیر و امید به تکمیل واحدهای مسکن مهر اکتفا نکرد و با هدف تامین بخش مسکن اقشار مختلف طرح مسکن ملی را کلید زد.  طرح اقدام ملی مسکن به استعداد ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن قرار دارد که از این تعداد تاکنون برای ۵۲۰ هزار واحد مسکونی، زمین تامین شده و عملیات اجرایی آن‌ها شروع شده که با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.

در طرح اقدام ملی مسکن سعی شده است که مسائل و مشکلات موجود در اجرای طرح مسکن مهر رفع شود؛ به گونه‌ای که طرح اقدام ملی، برخلاف طرح مسکن مهر برپایه تخصیص خط اعتباری برنامه‌ریزی نشده و بر این اساس، روش تامین مالی این طرح فاقد آثار تورمی خواهد بود.

همچنین از طریق دستگاه‌های خدمات‌رسان، هماهنگی‌های لازم برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی انجام شده است تا همزمان با تکمیل واحدهای این طرح، خدمات مورد نیاز ساکنان واحدها نیز تامین شده و واحدها قابل سکونت باشند.

ساخت شهرک‌های مسکونی جدید

علاوه بر تکمیل و تحویل مسکن مهر و آغاز طرح اقداملی مسکن، با توجه به نیازهای سکونتی در شهرهای دارای مشکل مسکن که با کمبود زمین مواجه هستند، ایجاد حدود ۴۲ شهرک مسکونی یا شهرجدید در دست مطالعه و طراحی است که می‌تواند نقش به سزایی در تامین مسکن کشور به خصوص در شهرهای بزرگ داشته باشد.

به منظور اجرای مطلوب برنامه‌های تامین مسکن در سال‌های آتی، میزان نیاز به مسکن در تمامی شهرهای کشور برآورد شده و با ابلاغ نیاز به مسکن به استان‌ها، تامین زمین‌های مورد نیاز برای پاسخ به این نیاز در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا