راه و شهرسازیمجله خبری

ارائه زمین‌های مازاد دولتی به انبوه‌سازان درحد حرف باقی ماند

به گزارش ساختمان آنلاین:  خشایار باقرپور مدیر عامل اتحایه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران اخیرا درباره راهکارهای کاهش قیمت زمین برای ساخت مسکن، می گوید تملک بسیاری از زمین‌هایی که امکان ساخت‌وساز دارند در اختیار دستگاه‌های دولتی و نهادهای وابسته به دولت است و قیمت آن دسته از زمین‌ها با مالکیت خصوصی هم تحت‌تاثیر مستقیم قیمت ملک در مناطق مختلف است. تحت این شرایط دولت می‌تواند زمین‌های مازاد خود را با تسهیلات ویژه در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی زمین‌های زیادی دارند که می‌توانند با تسهیلات بلندمدت به انبوه‌سازان و تعاونی‌ها واگذار کنند و اقساط آن را از افراد بگیرند.

تاثیر تخصیص زمین‌های دولتی بر قیمت مسکن

به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن، قرار گرفتن زمین‌های دارای تسهیلات در چرخه ساحت‌وساز می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر حجم تولید مسکن و کاهش قیمت زمین‌ها داشته باشد. آن‌ها می‌گویند اگر تسهیلات بلندمدت و بدون سود و یا با سود خیلی پایین در اختیار مردم قرار گیرد، قیمت ملک به نسبت تورم، بسیار ارزان‌تر محاسبه خواهد شد.

البته این اولین بار نیست که چنین پیشنهادی مطرح می‌شود. سال‌هاست که موضوع ارائه زمین‌های دارای تسهیلات از سوی دولت به انبوه‌سازان مطرح می‌شود اما هر بار به بهانه‌های مختلف با شکست مواجه می‌شود. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که زمین‌های بزرگ در اختیار دولت است و قطعا نمی‌توان به مالک خصوصی دیگر زمین‌ها هم گفت که زمین را پائین‌تر از قیمت بفروشد و یا قیمت زمین را با این همه تکانه‌های اقتصادی و تورم به صورت اقساط با خریدار حساب کند. بنابراین، از دستگاه‌های دولتی به عنوان متولی اصلی می‌توان انتظار داشت که این زمین‌ها را در قالب مصوبه‌های موجود در اختیار تولیدکننده‌ها قرار دهند تا از حالت راکد خارج شوند.

تعلل در تعیین‌تکلیف زمین نهادهای دولتی

بر اساس قانون جدید اگر وزارتخانه‌ای حاضر نشد زمین خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی به منظور اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی زمین و مسکن، برای بهره برداری در طرح اقدام ملی مسکن قرار دهد، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند اگر تا ۲ ماه این اتفاق رخ نداد، زمین‌های آن وزارتخانه را به نام خود کند.

در حالی که این موضوع تبدیل به محل اعتراض بسیاری از شرکت‌های انبوه‌ساز و دیگر فعالان حوزه ساخت‌وساز مسکن شده اما با این حال، به نظر نمی‌رسد دولت عزم کافی جهت قدم گذاشتن در این راه داشته باشد و این موضوع موجب شده تا بسیاری از زمین‌های دولتی که هم‌اکنون در اختیار وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی قرار دارد، کاملا بلااستفاده در گوشه‌ای خاک بخورند.

دلیل مخالفت انبوه‌سازان با ورود تعاونی‌ها چیست؟

شهاب سعادت نژاد، رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان تهران در این مورد می‌گوید: در دوران ساخت مسکن مهر به هر کسی که از راه رسید، وام دادند. بخشی تعاونی بود، بخشی دیگر شخصی و این پول باعث شد که هنوز به 5 سال نرسیده، تاسیسات مکانیکی بسیاری از این ساختمان‌ها به مشکل بخورد. مطمئنا به 10 سال برسد، خیلی از این‌ ساختمان‌ها از نظر نازک‌کاری یا برقی به ایراد می‌خورند. علت ان هم این است که تمامی این ساختمان‌ها توسط انبوه‌سازان و سازندگان دارای صلاحیت ساخته نشده و بخشی از آن به تعاونی‌ها و هر کس که پول داشت، واگذار شد.

یک سری از انبوه‌سازان از وزارت راه و شهرسازی پروانه خود را دریافت کرده‌اند و سازندگان دارای صلاحیت دیگری هستند که صلاحیت خود را از همین وزارتخانه دریافت کرده‌اند. همچنین پیمانکارانی در حال فعالیت هستند که صلاحیت خود را از استاندارانی دریافت می‌کنند و به پروژه‌های دولتی می‌پردازند، یعنی کار شهری را انبوه‌سازان و سازندگان ذی‌صلاح انجام می‌دهند. بنابراین در این زمینه مشکلی وجود ندارد و بستر ساخت‌وساز کاملا فراهم است.

پیش از این هم این پیشنهاد از سوی انبوه‌سازان مطرح شده بود؛ البته نه بابت دریافت زمین‌های دولتی. به دولت پیشنهاد شده بود که یک سری زمین خوب تخصیص بدهید، امکانات خوب بدهید تا انبوه‌سازان بتوانند زمین‌ها را تجمیع کنند و به مالک آن بگویند در ازای زمینی که می‌دهد، مقدار مشخصی واحد یا متراژ ملک دریافت می‌کند. یعنی عملا یک سری مشوق‌ها برای مردم بومی آنجا در نظر گرفته می‌شد تا راضی شوند خانه‌های خود را رها کرده و و در نهایت پس از مدتی در ساختمانی بهتر، ملکی مناسب صاحب شوند اما هیچ کدام از این‌ها عملیاتی نشد و صرفا در حد یک حرف باقی ماند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا