راه و شهرسازیمجله خبری

لزوم حرکت شهرها در مسیر هوشمندسازی

به گزارش ساختمان آنلاین: محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که دومین نمایشگاه مسکن ، شهرسازی و بازآفرینی شهری را امروز یکشنبه ۵ بهمن در مصلی تهران، افتتاح کرد در خصوص نمایشگاه دوم مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با اعلام اینکه این نمایشگاه به شکل ویژه به شهر هوشمند و هوشمندسازی اختصاص دارد، گفت: در ارزیابی از نمایشگاه شاهد هستیم که شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها از جمله بازآفرینی شهری و بانک مسکن، در موضوع هوشمندسازی فعال شده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، مطالعاتی را در خصوص هوشمندسازی در شهرها انجام دادند به نظر می‌رسد، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه هوشمندسازی، مجموعه‌هایی هستند که بتدریج در حال شکل‌گیری هستند. این شرکت‌ها می‌توانند تاثیر هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نو را در مدیریت شهری و سامانه‌هایی که می‌تواند در خدمت شهروندان باشد، توسعه دهند.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: هوشمندسازی و ایجاد شهرهای هوشمند نیاز امروز شهرهای کنونی است که باید بتدریج در آن مسیر گام برداریم.

وی مصادیق شهرهای هوشمند و هوشمندسازی را در کشورهایی همچون سنگاپور و هنگ‌کنگ تجربه‌های موفق دنیا برشمرد و افزود: با هوشمندسازی، زندگی شهروندان ارتقا می‌یابد.

به گفته شکرچی‌زاده، هم‌اکنون با توجه به وجود گستردگی بافت‌های فرسوده در کشور، پیاده‌سازی شهرهای هوشمند به شکل ویژه ممکن نیست اما در شهرهای جدید این امکان به راحتی میسر است.

وی هوشمندسازی در مجموعه‌های مناطق آزاد از جمله جزیره قشم و جزیره کیش را تجربه‌های موفق هوشمندسازی در دنیا برشمرد و توضیح داد: مرکز تحقیقات نیز به آنها کمک می‌کند و در مجموع در کشور، فعالیت‌هایی در خصوص هوشمندسازی در حال انجام است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات می‌تواند درخصوص هوشمندسازی با تولید مدارک فنی و تدوین ضوابط راهگشا باشد. هم اکنون با همکاری سازمان برنامه و بودجه، نشریه‌ای را برای هوشمندسازی در ساختمان‌ها در حال تدوین داریم که نشریه نوع یک است. بدین‌معنا، هوشمندسازی در برخی از ساختمان‌ها الزامی خواهد بود و حسن اینکار این است که بعد از آنکه نشریه را تدوین کنیم فهرست بها نیز خواهد داشت. با اینکار می‌توان از این ضوابط در پروژه‌ها استفاده کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا