صنایع ساختمانیمجله خبری

دانش بتن ایران و آمریکا باهم برابری می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین: مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال‌های گذشته دوره‌های آموزشی بسیار متعددی با مدیران سابق وزارت راه‌وشهرسازی برگزار می‌کردیم، گفت: هم اکنون وزارت راه‌وشهرسازی و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تمایل چندانی برای همکاری و برگزاری دوره‌های آموزشی با ما ندارد.

او ادامه داد: پیش از این قیر به دلیل ارزان بودن در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی استفاده می‌شد، اما هم اکنون به دلیل افزایش قیمت قیر و همچنین افزایش مقاومت استفاده از بتن در پروژه‌ها و نگهداری راحت‌تر از بتن، استفاده از بتن در بسیاری از پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

احمدوند با بیان اینکه در اجرای باند دوم فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) مقرر شده که از سازه‌های رویه بتنی استفاده شود، افزود: ما به عنوان مرکز تحقیقات بتن نقشی در نظارت و یا اجرای این پروژه نداریم، اما به عنوان یک پروژه خاص باید پیمانکاران این پروژه، بتن‌های باندفرودگاه را با قیر آغشته کنند تا در برابر سایش مقاوم‌تر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار کرد: دانش بتن در ایران با دانش بتن در آمریکا ساعتی تفاوت دارد چرا که ما در دانش این پروژه هیچ تفاوتی با کشور‌های خارجی نداریم و مشکل ما در اجرای این طرح‌ها تنها بحث نیروی انسانی و تکنسین است، چرا که ما نیروی انسانی کارآزموده و کار بلد تربیت نکرده‌ایم.

او تصریح کرد: با وجود آنکه استاندارد‌های به روزی در این حوزه نوشته شده، اما در حوزه نیروی انسانی و همچنین نظارت و بازرسی با مشکلات بسیار زیادی در این بخش روبه‌رو هستیم.

احمدوند یادآور شد: ۴۸ استاندارد در این بخش وجود دارد که زیر ۵۰ درصد از این میزان رعایت می‌شود و این به دلیل آن است که متاسفانه در حوزه نظارت و تربیت نیروی انسانی و همچنین وجود ماشین آلات با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه برای اولین بار تفاهم نامه با سازمان استاندارد استان تهران برای نظارت از کارخانه‌های بتن در استان تهران منعقد کرده‌ایم، افزود: در صورتی که تخلف و یا مشکلی در این کارخانجات مشاهده کنیم به سرعت رسیدگی و کارخانه متخلف را پلمب خواهیم کرد.

او بیان کرد: در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مشکلی از لحاظ بتن وجود ندارد، بلکه مشکل در بتن ریزی است.

به گفته این مقام مسئول هرچه بتن متراکم‌تر باشد عمر آن طولانی‌تر خواهد بود چراکه خود بتن به تنهایی شکننده است.

احمدوند افزود: در ایران تنها ۲۰ درصد از ساختمان‌ها بتنی هستند و حتی ساختمان‌های فنری هم که در آن از سازه‌های فنری استفاده می‌شود پایه آن هم بتنی است و متاسفانه در اجرای آن با مشکلات بسیاری زیادی روبه‌رو هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا