بورس و بازارمجله خبری

موقعیت دو وجهی سرمایه‌گذاران در مواجهه با بازار مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  فخرالدین زاوه، اقتصاددان و صاحب‌نظر بخش مسکن با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار مسکن در مقطع کنونی با یک وضعیت دو وجهی روبه‌رو هستند، در تشریح این موقعیت دوگانه به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: وضعیت سایر بازارهای دارایی طی هفته‌های اخیر موجب شده برخی از سرمایه گذاران بازار مسکن را به عنوان گزینه جایگزین و پناهگاه برای دارایی های خود انتخاب کنند اما این گروه از سرمایه‌گذاران با توجه به روند بازار مسکن، در یک موقعیت دووجهی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: یک وجه این موقعیت ناشی از نگرانی از وضعیت احتمالی بازار مسکن در ماه‌های آتی از نگاه این گروه از سرمایه‌گذاران است. این گروه این نگرانی را دارند که در صورت عدم ورود به بازار مسکن در مقطع کنونی، اساسا امکان ورود به این بخش را در ماه‌های آتی به دلیل رشد قیمت‌ها از دست بدهند.

به گفته وی وجه دیگر این موقعیت ،به نوعی امیدواری تکیه دارد.

این صاحب‌نظر اقتصادی در توضیح وجه دوم، گفت: این گروه از سرمایه‌گذاران امیدوارند تا با ورود به بازار مسکن و صرف بخشی از ثروت و پس‌انداز خود، در طول دوره‌های آتی عایدی مناسبی را دریافت کنند.

وی در توضیح چرایی بروز این موقعیت برای سرمایه‌گذاران در مواجهه با بازار مسکن، عنوان کرد: بازار مسکن دارای چند ویژگی منحصربه فرد نسبت به سایر بازارهای دارایی است. این بازار محلی، ناهمگن و دارای بخش‌بندی‌های مختلف است که سبب نرخ‌گذاری متفاوت در آن می‌شود. همچنین بازیگران هر دو طرف این بازار، شامل تقاضا و عرضه عمدتا فعالان غیرحرفه‌ای (برخلاف بازار مسکن شهرهای توسعه یافته دنیا) هستند که متاثر از شرایط اقتصادی کلان کشور، در طول زندگی خود به دفعات محدودی به این بازار وارد می‌شوند.

زاوه در عین حال تاکید کرد: مجموعه ویژگی‌های بازار مسکن سبب می‌شود تا فعالان این بازار واکنش‌های متفاوتی نسبت به تحولات بیرونی و درونی نسبت به سایر بازارها از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته مهم‌ترین عامل اثرگذار بر روند بازارهای مختلف، مشخص شدن نتایج انتخابات امریکا بوده است، افزود: این رویداد بازارهای مختلف دارایی را به سرعت تحت‌تاثیر قرار دارد. با این حال بازار مسکن به دلیل همان ویژگی‌های منحصربه فرد که به آن اشاره شد قدری متفاوت(به ویژه از لحاظ زمانی) تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

وی گفت: انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا سبب می شود تا افراد انتظارات خود را به روز کنند. گروهی از فعالان بازار مسکن ممکن است در مواجهه با این اتفاق، سناریوهای بدبینانه را حذف یا دست کم کمرنگ کنند و همراستا با آن انتظارات تورمی خود را اندکی تعدیل کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا