راه و شهرسازیمجله خبری

بافت‌‌‌های فرسوده شهری احیا خواهند شد

به گزارش ساختمان آنلاین: مهدی چمران در پاسخ به سوالی درباره رویکرد و برنامه‌‌‌های مدیریت شهری جدید برای حل مشکل مسکن در تهران گفت: در زمینه مسکن مهر دولت‌‌‌های نهم و دهم پیش‌بینی خاصی برای مسکن‌‌‌سازی در تهران انجام نداد چراکه آنها معتقد بودند هر چقدر که خانه و مسکن برای تهران بسازند، سبب جذب بیشتر مردم به این شهر می‌شود و جمعیت پایتخت بیش از پیش افزایش می‌‌‌یابد.

وی افزود: نظر دولت وقت که طراح پروژه مسکن مهر بود، مسکن‌‌‌سازی در شهرهای اطراف پایتخت بود تا جمعیت جدید جذب تهران نشود.

چمران دیدگاه خود و شورای کنونی را این‌‌ ‌طور عنوان کرد که باید برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های کلان در حوزه مسکن را به سمت احیای بافت فرسوده پیش ببریم و افزود: جلساتی با وزیر مسکن و راه و شهرسازی برگزار شده و مدیریت شهری و شورای ششم بنا دارد که رویکردها و سرمایه‌گذاری‌‌‌ها به سمت احیای بافت فرسوده جهت‌‌‌دهی شود. این موضوع علاوه بر اینکه زمینه پاسخ به نیاز مسکنی شهروندان را فراهم می‌کند، سبب خواهد شد شرایط سکونت جمعیت کنونی ساکن بافت‌‌‌های ناایمن و فرسوده نیز بهبود پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بافت فرسوده در مواقعی مانند زلزله و سایر حوادث طبیعی بسیار خطرساز است و حتما باید فکری برای آن کرد. در زمینه مسکن‌‌‌سازی در شهرهای اطراف تهران بحث‌‌‌های دیگری در دولت مطرح است ولی در خود تهران باید سرمایه‌گذاری را به سمت بافت فرسوده ببریم.

چمران در این گفت‌‌‌وگو به اینکه قرار است شکل همکاری دولت و شهرداری تهران برای احیای بافت‌‌‌های فرسوده چگونه باشد اشاره روشنی نکرده است اما کارشناسان طی ۱۵ سال گذشته که پروژه‌‌‌های مسکن‌‌‌سازی دولتی در قالب «مسکن مهر» و «اقدام ملی مسکن» اجرا شد، بارها گوشزد کردند که سرمایه‌گذاری دولت به جای اینکه در اراضی بایر و نیازمند زیرساخت صورت گیرد، باید در دل شهرها و با هدف احیای بافت‌‌‌های فرسوده باشد.

با وجود این اکنون در جریان فراخوان ثبت‌‌‌نام ساخت سالانه یک‌‌‌میلیون مسکن در کشور، شهر تهران به عنوان یک گزینه قابل انتخاب برای ثبت‌‌‌نام‌کنندگان در فهرست شهرهایی که قرار است مسکن‌‌‌سازی در آنها صورت گیرد، قید نشده و به نظر می‌رسد برنامه احیای بافت فرسوده در تهران اگر به مرحله اجرا برسد، ارتباطی با طرح جهش مسکن که دولت سیزدهم درصدد اجرای آن است، ندارد.

دنیای اقتصاد

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا