راه و شهرسازیمجله خبری

احتمال افزایش وام مسکن ملی وجود دارد

ساختمان آنلاین  در این رابطه با ابراهیم صادقی‌فر ، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار به گفت‌وگو نشسته‌ است که گزیده‌ای از آن را در ادامه از دیده می‌گذرانید.

لطفا در مورد آخرین وضعیت طرح مسکن ملی توضیحاتی را بفرمایید.

با توافق‌نامه‌ای که میان دو وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و مسکن منعقد شد، اقدامات جدی و بسیار گسترده‌ای صورت گرفت تا کارگران، زنان سرپرست خانوار، معلولین و دیگر زیرمجموعه‌های گروه هدف بسیار بزرگی، شناسایی شوند. در مرحله نخست ثبت نام از یک میلیون و 400 هزار نفری که با کمک بانک‌های اطلاعاتی وزارت کار و رفاه اجتماعی پالایش شد و بعدها به 850 هزار نفر رسید، 358 هزار نفر کارگر هستند که به صورت جدی و دقیق دهک‌بندی شده‌اند تا بسته‌های حمایتی بر اساس این دسته‌بندی توزیع شود که این موضوع به صورت استانی و شهرستانی صورت گرفته است.

با کمک وزارت راه و شهرسازی، بیش از 80 درصد زمین‌هایی که در نظر  گرفته بودیم، در سراسر کشور شناسایی و تامین شدند و بخشی که با مشکل تامین زمین مواجه شدند، در حال حاضر مقداری عقب هستند که آن مناطق هم در حال پیگیری هستند و امید است با همراهی سایز وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر، این زمین‌ها برای مسکن کارگری و گروه‌های دیگر فراهم شوند.

در بخش تسهیلات نیز تسهیلات اصلی اختصاص داده شد. بانک توسعه تعاون که زیر نظر وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی فعالیت می‌کند، هفت هزار و 500 میلیارد تومان تامین اعتبار انجام داد. بانک رفاه هم در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی برای تحت پوشش قرار دادن گروه‌های هدف دیگر است. صندوق‌ها نیز تسهیلات حمایتی را در نظر گرفته‌اند. سازندگان زیرمجموعه وزارتخانه با همراهی پیمانکاران اصلی وزارت راه و شهرسازی کار ساخت را در سراسر کشور شروع کرده‌اند.

ثبت نام به چه نحوی است؟ آیا روند ثبت نام کماکان ادامه دارد؟

ثبت نام برای 186 شهر تا پایان ساعت 24 روز پنج‌شنبه (25 دی) ادامه داشت و بعید به نظر می‌رسد این مهلت تمدید شود اما گروه‌های هدف ما که شامل کارگران و … نیز می‌شود تا پایان دی‌ماه برای افتتاح حساب و تکمیل موجودی مهلت دارند. تاکنون 358 هزار کارگر و 15 هزار بازنشسته کشوری اقدام به ثبت نام کرده‌اند اما واجدان شرایط به چیزی حدود 175 هزار نفر می‌رسند. انتظار ما بر این است که تا پایان مهلت تعیین‌شده، یعنی تا پایان دی‌ماه، خیل عظیم دیگری از بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی به لیست ثبت نام شدگان بپیوندند.

کارگران تا کی برای تکمیل وجه اولیه خود فرصت دارند؟ آیا امکان افزایش مبلغ تسهیلات وجود دارد؟

آن‌هایی که پیامک افتتاح حساب و تکمیل موجودی را قبلا دریافت کرده‌اند، باید 40 میلیون تومان به عنوان مبلغ اولیه پرداخت کنند. قیمت تمام‌شده این واحدها برآیندی است از قیمت زمین که بخش عمده آن را وزارت راه و شهرسازی تقبل کرده و آن‌ها را به صورت 99 ساله ارائه کرده اما طبیعتا یک جاهایی هم قیمت زمین بالاتر است و روی قیمت تمام‌شده اثرگذار است. در مناطقی حمل مصالح با هزینه بالاتری انجام می‌شود و برخی مناطق نیاز به زیرساخت‌های مختلفی دارد و همگی آن‌ها موجب تغییرات قیمتی خواهند شد اما هدف‌گذاری میانگین اولیه، متری 3 میلیون تومان برای یک واحد 100 متری است که احتمالا 75 تا 80 متر خروجی خالص داشته باشد که در نهایت 300 میلیون تومان تمام می‌شود که 100 میلیون آن از طریق تسهیلات بانکی و منابع دیگر و 200 میلیون آن نیز توسط آورده خود خریداران تامین خواهد شد. احتمال این که تسهیلات 100 میلیونی بانک‌ها در آینده افزایش پیدا کند نیز وجود دارد، چراکه پیشنهاد افزایش آن به 150 میلیون تومان از سوی وزیر راه به شورای پول و اعتبار ارسال شده است.

200 میلیون تومانی که خریدار پرداخت می‌کند، در طول فرآیند ساخت دریافت می‌شود؟

برای این موضوع فرآیندی 2 ساله در نظر گرفته‌ایم که امکان دارد افزایش پیدا کند و یناست که در 5 قسط دریافت شود. مرحله اول آن همان آورده ابتدایی است، مرحله دوم آن پس از اتمام فندانسیون و مراحل دیگر آن در مراحل دیگر باید توسط خریدار پرداخت شود که این موضوع به تفاهم بین وزارت راه و مسکن و پیمانکار است و به متقاضیان اعلام خواهد شد.

آیا کارگران در هر 31 استان امکان ثبت نام دارند؟

شهرهایی که امکان ساخت مسکن ملی در آن‌ها وجود دارد در 19 استان پراکندگی دارند ولی شهرهای قدیمی که اعلام ظرفیت جدید در آن‌ها شده، شامل 31 استان کشور می‌شود.

چگونه می‌توان به اطلاعات دقیقی در این مورد دست یافت؟

مردم از طریق همان سامانه ثبت نام می‌توانند نام شهرها را مشاهده کنند.

مسکن ملی در مهلت مقرر، یعنی دو سال آینده به خریداران تحویل داده خواهد شد؟

قاعدتا احتمال تغییر زمان تا حدودی وجود دارد برخی عوامل از جمله مشکل زمین می‌توانند بر این فرآیند تاثیرگذار باشند اما همین الان هم پروژه ساخت این مسکن‌ها در خیلی مناطق شروع شده در برخی استان‌ها حتی شاهد افتتاح هم بوده‌ایم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا