بورس و بازارمجله خبری

همدان، رکورددار افزایش اجاره‌بها در کشور

به گزارش ساختمان آنلاین:  این روزها شرایط اقتصادی کشور حال خوشی ندارد و طی چندین ماه اخیر افزایش قیمت‌ انواع کالاها آنچنان زیاد بوده که مردم را از نظر معیشتی در تنگنا قرار داده است تا آنجا که با افزایش قیمت کالاها مردم به ناچار خرید برخی کالاها را از سبد خانوار خود حذف کرده‌اند؛ اما در این تورم فزاینده، افزایش قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها توان را از مستأجران گرفته است.

شاید مردم بتوانند برخی کالاها را از زندگی حذف کنند اما خانه و سقف بالای سر یکی از اساسی‌ترین و با اهمیت‌ترین ضروریات زندگی انسان به شمار می‌رود و جای سوال است که مستأجران چگونه می‌توانند زیر فشار قیمت‌های افسار گسیخته رهن و اجاره بها کمر راست کنند!؟

این وضعیت در حالی شکل گرفته که دادستان همدان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده اند افزایش بیش از ۱۵ درصدی اجاره بها در شهری چون همدان ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود و نظارت‌ها و بازرسی‌ها وجود دارد و هیچ صاحب‌خانه‌ای حق افزایش اجاره بها بیش از این عدد را ندارد.

با این وضعیت شاهد بودیم که سال گذشته در زمینه بالاترین نرخ اجاره بها در تابستان نسبت به بهار ۹۹ استان همدان رکورددار کشور شد به نوعی که طبق گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار بیشترین نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی شهری در تابستان نسبت به فصل بهار مربوط به استان همدان با ۱۶.۲ درصد، تهران ۱۵.۳ درصد، لرستان ۱۳.۶ درصد اعلام شد.

از سویی استان همدان در زمینه بالاترین نرخ اجاره بها تابستان نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ نیز رکورد دیگری زد؛ ضمن اینکه بررسی شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوار شهری در فصل تابستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ نشان می‌دهد بیشترین نرخ اجاره بها مربوط به استان همدان با ۳۷ درصد، چهارمحال و بختیاری ۳۶.۸ درصد و تهران ۳۶.۷ درصد است.

اما به راستی با این وضعیت آیا قرار است همچنان نرخ های اجاره بهای نجومی را شاهد باشیم و جوانان بسیاری مجبور باشند برای وسایلشان انباری را اجاره و به خانه های پدری پناه ببرند یا سیل عظیمی به حاشیه شهرها کشیده شود و باز هم همدان باشد و وضعیت نابسامان و افسارگسیخته قیمت رهن و اجاره یا قرار است در این مسیر برنامه ریزی هایی را شاهد باشیم؟

در این راستا برآن شدیم تا در کنار شنیدن صحبت های مسئولین مربوطه، گفتگویی با مشاورین املاک و مستاجران همدانی نیز ترتیب دهیم که در ادامه آن ها را می خوانید:

گرانی های مسکن را مداوم بر گردن کمیسیون های مشاور املاک می اندازند

بیاتی یکی از مشاورین املاک در همدان است، وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اوضاع خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن اصلا خوب نیست و میزان قرارداد اجاره بها از نصف هم کم‌تر شده و رکود در بازار مسکن موج می زند، مطرح کرد: این وضعیت در حالی است که گرانی مسکن را بر گردن کمیسیون های مشاور املاک می اندازند اما در واقعیت اینگونه است که عوامل متعددی بر گرانی اجاره بها تاثیر دارد که هیچ ربطی به مشاور املاک ندارند.

وی با بیان این موضوع ادامه داد: زمانی که تورم و گرانی در کشور وجود دارد صاحب‌خانه ها هم برای درآمد بیشتر چندین برابر روی قیمت ملک خود و اجاره بها می کشند.

بیاتی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهدیم که صاحب‌خانه حاضر نمی شوند که قیمت رهن و اجاره را پایین بیاورد و حتی ما هم از عهده صاحب‌خانه بر نمی آییم، گفت: آن ها مداوم می گویند خانه متعلق به خودم است هر چقدر بخواهم اجاره می دهم.

در ادامه باید گفت که عدم پیش روی مناسب طرح اقدام ملی مسکن به ویژه در منطقه شهرک فرهنگیان که در دل خود بسیاری از جوانان همدانی را دل خوش به خانه دار شدن کرده، نارضایتی های بسیاری را به دنبال داشته است.

افراد جوانی که طی یک سال اخیر ۹۰ میلیون تومان واریزی داشته اند اما این روزها نه تنها خبری از پیش روی این طرح نمی شنوند بلکه سوال های بی جواب بسیاری در ذهنشان وجود دارد.

چرا پس از گذشت یک سال و دریافت وجه ۹۰ میلیون تومانی اتفاقی نیفتاده است؟

آقای احمدی یکی از شهروندان همدانی است با گلایه مندی مطرح کرد: تیرماه سال گذشته بود که با قرض توانستیم ۴۰ میلیون تومان واریزی طرح اقدام ملی مسکن را انجام دهیم، خوشحال بودیم که این طرح به خوبی پیش می رود و در نهایت می توانیم دست زن و بچه را بگیریم و از اجاره نشینی نجات پیدا کنیم.

وی ادامه داد: خردادماه سال جاری بود که ناگهان پیامکی با این مضمون برایمان آمد که اگر ۵۰ میلیون تومان بعدی را واریز نکنید، از لیست اقدام ملی مسکن خارج می شوید و فرصت واریزی این رقم (که برای من جوان واقعاً بالا است) نیز پایان خردادماه اعلام شد.

احمدی با بیان اینکه برای این واریزی تنها دو تا سه هفته فرصت داشتیم یعنی اگر می خواستیم وامی هم بگیریم، امکان نداشت به این سرعت محقق شود، اظهار کرد: این بار هم باز از پس اندازها و کمک های دیگران استفاده کردیم و پیش رفتیم اما حال شاهدیم که زمینی که در شهرک فرهنگیان برای این پروژه تخصیص یافته بود، هم چنان یک زمین خالی است و سوال وجود دارد که چرا پس از گذشت یک سال و دریافت وجه ۹۰ میلیون تومانی اتفاقی نیفتاده است؟

وی با بیان اینکه از برخی شنیده ایم که این زمین در بحث خاک به مسائلی خورده است، اما آیا نمی شد که این آزمایش ها را قبل از جا نمایی انجام می دادند؟ گفت: یک سال از این واریزی ها گذشته و این طرح وام بالای صد میلیون تومانی دارد، پس چرا پس از یک سال راه به جایی نبرده اند؟

احمدی با گلایه مندی مطرح کرد: در خبرها مداوم می بینیم که استان های دیگر طرحشان به خوبی در مسیر پیشرفت است، اما در همدان خبری از این موضوع نیست و یا بهتر بگوییم حداقل در شهرک فرهنگیان خبری از این موضوع نیست حال اینکه تخصیص پروژه بسیاری از جوانان همدانی در این منطقه است و دل ما را به خانه دار شدن خوش کرده اند!

اما به راستی این روزها، وضعیت طرح اقدام ملی مسکن به کجا رسیده است؟ آیا قرار است تراژدی بی خانه بودن و داغ مستاجری از پیشانی برخی از جوانان همدانی برداشته شود یا این طرح نیز در مسیر به حاشیه رفتن است؟

مسکن ۴۲۰۰ همدانی زودتر تکمیل و تحویل شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این راستا با تأکید بر اینکه تأمین مسکن یکی از نیازهای ضروری است که باید به آن توجه شود، اظهار کرد: روند طولانی اخذ پروانه که هم شهرداری و هم سازمان نظام مهندسی در آن دخیل هستند، مانع پیشرفت پروژه‌ها بوده که باید حل شود.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با تاکید بر اینکه باید نهادهای ذیربط این موضوع را تسهیل کنند، افزود: صرف زمان ۸ تا ۹ ماهه برای دریافت یک پروانه اصلاً معنایی ندارد و زیبنده نظام اداری ما نیست و باید این مشکل حتماً حل شود.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه پروژه‌های معطل مانده در سطح استان باید تکمیل شود؛ گفت: در همدان چهار هزار و ۲۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌ و وجوه اولیه را واریز کرده‌اند که باید مسکن این افراد زودتر تکمیل و تحویل شود.

در شهرستان همدان باید فراتر از این در مسکن ملی کار شود

در این خصوص فرماندار شهرستان همدان نیز با بیان اینکه در خصوص مسائل و مشکلات مسکن ملی در شهرستان همدان لازم بود بررسی کامل صورت گیرد، افزود: استنباط ما این است که در شهرستان همدان باید فراتر از این در مسکن ملی کار شود.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه مسکن ملی در سه بخش اجرایی می‌شود، عنوان کرد: بخشی از کار توسط بنیاد مسکن، بخشی توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بخشی نیز از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود که روند کار در بنیاد مسکن از سایر بخش‌ها بهتر است.

وی با تاکید بر اینکه دنبال حل مشکلات هستیم و باید تسهیل‌گری شود، یادآور شد: در این صورت متقاضیانی که پول واریز کرده اند، زودتر می‌توانند پیشرفت کار را ببینند.

آشفته بازار مسکن همدان را در سال های پیش از کرونا نیز تجربه کردیم، زمانی که وام های ازدواج به بیست میلیون تومان رسید به ناگاه پول های پیش مسکن در همدان از رقم های پایین به ۳۰ میلیون تومان و بیشتر سوق پیدا کرد و حال در این وضعیت که شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار و برخی از کسب و کارها را نیز شاهد هستیم، این آشفتگی ها بار دیگر به مستاجران به ویژه مستاجران جوانی که تازه زندگی خود را آغاز کرده اند، فشار روانی جدی وارد کرده است.

به راستی، بازار مسکن طوری به حال خود رها شده است که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، زمزمه های چادرنشینی و پناه بردن به خانه های والدین و به نوعی گسسته شدن زندگی ها را شاهد خواهیم بود اما حال در این وضعیت، چه باید کرد؟

عده ای از همین مستاجران قریب به ۱۰۰ میلیون تومان خود را در طرح اقدام ملی مسکن وسط گذاشته اند و حال امیدوارانه به اجرای این طرح می نگردند و امید دارند که هر چه زودتر شاهد پیش روی این طرح باشند بدین سان، امید است تا مسئولین مربوطه شرایط مسکن و زمین در همدان را درک کرده و با این شرایط اقتصادی فکری برای مستاجران کنند.

از سویی باید طرح اقدام ملی مسکن را به عنوان مرهمی بر این آشفته بازار در پیش گرفته و تا پیش از فصل سرما که در همدان شرایط پیش روی طرح های عمرانی سخت است، گام های بلندی را بردارند و مسیر را به نحوی پیش برند که بوی دلسردی از آن به مشام نرسد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا