بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

افزایش وام ساخت، اوراق تسه را ارزان می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین:   افزایش سقف وام خرید مسکن منتفی شده اما تلاش‌ها برای بالا بردن سقف وام ساخت مسکن ادامه دارد. محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش‌هایی که در مورد سرانجام مذاکره برای افزایش سقف وام خرید مسکن شده بود، اعلام کرد که بین این وزارتخانه و بانک مرکزی، مذاکره‌ای برای بالا بردن سقف وام خرید مسکن انجام نشده، بلکه مذاکرات در مورد افزایش سقف وام ساخت مسکن بوده است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که محمودزاده در تاریخ 17 دی‌ماه از برگزاری نشستی بین وزارت راه و شهرسازی با مسئولان بانک مرکزی برای بالا بردن سقف وام مسکن خبر داده بود و این خبر موجب شده بود بسیاری در مورد احتمال افزایش وام خرید مسکن و دستیابی ان تا 200 میلیون تومان برای هر، گمانه‌زنی کنند. اما حالا به نظر می‌رسد که این موضوع به کلی منتفی است و موضوعی که محل بحث و مذاکره قرار گرفته، افزایش وام ساخت مسکن از 100 به 150 میلیون تومان است.

مهدی موسوی، کارشناس حوزه مسکن در مورد دلیل افزایش وام ساخت مسکن به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: از عمده دلایل این موضوع می‌توان به این اشاره کرد که سازندگانی که در طرح مسکن ملی شرکت کرده‌اند، با توجه به افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال تا اواخر آبان‌ماه، اکنون در حال اعمال فشار به دولت برای دریافت تسهیلات بیشتر برای ساخت هستند.

وی ادامه داد: این که خبری از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نشود، بسیار قابل پیش‌بینی بود، چراکه وزارت راه و شهرسازی در دوره وزارت محمد اسلامیو پس از خروج عباس آخوندی از این وزارتخانه، بر حوزه تقویت عرضه و تولید مسکن پافشاری کرده و از افزایش سمت تقاضا و سقف تسهیلات خرید مسکن، همواره خودداری کرده و عقب نشسته است. تا جایی که وزیر راه و شهرسازی اوایل آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد که افزایش تسهیلات خرید مسکن به التهاب بازار دامن می‌زند و اگر بعضی‌ها تصور می‌کنند افزایش وام به ارتقای توان خرید کمک می‌کند، در اشتباه هستند.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: اگرچه احتمالا این خبر برای کسانی که چشم به افزایش سقف تسهیلات بسته بودند، خبر بدی محسوب می‌شود و ممکن است آن‌ها را از اندک امیدی که داشته‌اند ناامید کند اما کاهش قیمت اوراق تسه می‌تواند خبر خوبی برای آن‌ها باشد. این که قیمت این اوراق به زیر 52 هزار تومان رسیده شاید چندان قابل توجه نباشد اما برای کسانی که می‌خواهند از سقف تمام وام‌های مربوط به خرید مسکن استفاده کنند و باید مبلغ زیادی را قبل از این به خرید اوراق اختصاص می‌دادند، می‌تواند کورسوی امیدی باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا