بورس و بازارمجله خبری

کمبود مسکن در خراسان شمالی

به گزارش ساختمان آنلاین:  علی فخرانی اظهار داشت: بیشترین کمبود مسکن مربوط به شهر بجنورد است و در مرکز استان تا سال ۱۴۰۵ باید ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ساخته شود تا کمبود مسکن جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بر اساس هدفگذاری انجام شده از طرف استانداری، ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در دستور کار است.

فخرانی درباره کمبود مسکن در استان گفت: اکنون اختلاف میان تعداد خانواده های شهری استان با شمار واحدهای مسکونی ۶ هزار و ۵۰۰ عدد است و بر این اساس ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این نقاط کم است.

وی درباره قیمت مسکن اظهار داشت: بازار مسکن چند وجهی است و متغیرهای زیادی در آن حضور دارند از جمله تاثیرات ناشی از تغییرات ارز و بازار طلا در بازار مسکن است بنابراین شرایط ناپایدار بازارهای جنبی تاثیرگذار پیش بینی آرامش در بازار مسکن را سخت می کند، اما آنچه روشن است انباشت تقاضای مسکن در دهک های متوسط به پایین در چند سال اخیر بازار رهن و اجاره را احتمالا متلاطم تر می کند.

فخرانی درباره حضور دلال ها در بازار مسکن گفت: در کشور زمین و مسکن یک کالای سرمایه ای است پس طبیعی است که به علت سودآوری بالا سوداگری مسکن بیشتر باشد، بجنورد مرکز استان و مهاجر پذیر است، خدمات متمرکز است بر این اساس به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا بازار مسکن از رونق بیشتری نسبت به دیگر نقاط استان برخوردار است و به همان نسبت به سوداگری نیز بیشتر می شود.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: از طرفی مالیات نگرفتن از زمین و مسکن در کشور ما، سوداگری را افزایش می دهد.

وی درباره علت بالا بودن قیمت ها در بجنورد اظهار داشت: در یک قاعده کلی هر چه شهر بزرگتر باشد، هزینه های زندگی در آن بیشتر است چون شهر جهانی، کلانشهر، مرکز استان ها مانند قطب عمل می کنند، خدمات در آنها متمرکز است طبیعی است که زمین هم به عنوان یک کالای سرمایه ای بهای بالایی را به خود اختصاص می دهد، هزینه ساخت مسکن هم قطعاً بیشتر خواهد بود و روشن است که قیمت زمین و مسکن به نسبت شهرهای کوچکتر در بجنورد بیشتر است.

وی گفت: در یک مقوله علمی دولت ها نباید به طور مستقیم در بازار زمین و مسکن دخالت کنند و صرفاً وظیفه سیاست گذاری و حمایت گری دارند، اما با توجه به اینکه بازار زمین و مسکن ایران از نظام حرفه ای و قاعده مند برخوردار نیست و اقشار و دهک های متوسط به پایین توان تأمین مسکن خود را ندارند، دولت های ایران به ناچار در بازار مسکن دخالت مستقیم دارذ.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: از جمله سیاست های تأمین مسکن از دهه های بعد انقلاب اسلامی در ایران فروش متری زمین، اجاره به شرط تملیک، مشارکتی، مسکن مهر و مسکن اقدام ملی بوده است. از امتیازات طرح های مذکور می توان به تخفیف حداقل ۵۰ درصدی عوارضات ساختمانی، صفر کردن هزینه زمین، خرید اقساط زمین، تسهیلات یارانه دار بانکی و یارانه های محوطه سازی اشاره کرد.

پیش از این اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی اعلام کرده بود برای حل مشکل کمبود مسکن در شهرها و روستاهای این استان باید ۳۵ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

با تلاش استانداری، قرار است در ۲ سال آینده، پرونده مشکل مسکن در شهرها و روستاهای استان بسته شود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است که ۵۶ درصد آن در شهرها و بقیه در روستاها سکونت دارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا