مجلس و ارگان هامجله خبری

کمبود مسکن در خراسان شمالی ادامه دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:  در آخرین هفته کاری دولت دوازدهم، پرونده‌ای پر از کمبودها و کاستی‌ها روی میز استانداری خراسان شمالی که قرار بود از ابتدای این دولت سر و سامان گیرد اما در هشت سال گذشته فقط به سیاهه‌ای از وعده‌ها تبدیل و هیچ خبری از درمان کاستی‌ها نیست.

مشکل مسکن در استان خراسان شمالی یکی از موضوعاتی است که قیمت این کالای ضروری زندگی را در استان با تورمی 250 درصدی از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون روبرو کرده و اینک قیمت میانگین هر متر زمین در نقاط مختلف مرکز استان خراسان شمالی به حدود 12 میلیون تومان و در بالاترین سطح به 22 تا 30 میلیون تومان رسیده است.

نگاهی به میزان گرانی مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم در استان خراسان شمالی و به ویژه رشد سرسام آور قیمت مسکن از سال 97 به بعد٬ نشانگر تورم 250 درصدی این کالا و بالاتر بودن این میزان به نسبت استان‌های نظیر تهران٬ اصفهان و خراسان رضوی است.

بنا بر اعلام بسیاری از منابع و متولیان٬ خراسان شمالی با کمبود 20 هزار واحدی مسکن روبروست. برخی دیگر از منبع از کمبود 35 هزار واحدی مسکن در استان خبر می‌دهند!

51 هزار نفر در خراسان شمالی مستاجر هستند

صفوی نژاد مدیرکل سابق راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی حدود 20 هزار کمبود مسکن دارد٬ اظهار داشت: اکنون شمار خانوارهای استان از تعداد واحدهای مسکونی، بسیار بیشتر است و حدود 51 هزار خانوار در شهرها و روستاهای استان مستاجر هستند.

وی افزود: البته بخشی از اجاره نشینی، مربوط به خانواده‌های غیربومی است که نیاز به مسکن برای این قشر موقتی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: با تلاش استانداری، قرار است در 2 سال آینده، پرونده مشکل تامین مسکن در شهرها و روستاهای استان بسته شود.

وی در باره کمبود مسکن در استان گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، اختلاف میان واحدهای مسکونی موجود و تعداد خانوارهای استان، حدود 18 هزار واحد مسکونی است یعنی در شهرها و روستاهای استان، برای جبران کمبود مسکن باید حدود 18 هزار واحدمسکونی ساخته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: بر این اساس باید 6 هزار و 500 واحد مسکونی در روستاها و بیش از 11 هزار واحد در شهرها ساخته شود.

مسکن برای اقشار خاص هم به نتیجه نرسید

به نظر می‌رسد برنامه‌های مختلف دولت دوازدهم برای ساخت مسکن در استان خراسان شمالی با توفیقاتی رو به رو نبوده است. دولت دوازدهم تلاش داشت در استان خراسان شمالی مسکن را به صورت قشری و برای اقشار خاص ایجاد کند که در این راه هم توفیقی به دست نیاورد.

محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی در این باره گفت: تلاش داریم با ساخت و عرضه فراوان مسکن قیمت‌های این حوزه را کاهش دهیم. اقدامات لازم برای ساخت مسکن اقشار مختلف در قالب طرح اقدام ملی یا طرح مشارکتی باید با تقسیم بندی افرادی که فرم “ج” آنان قرمز یا سبز است پیگیری شود.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی مسئله واگذاری زمین به طلاب را در کوتاه مدت و ایثارگران را در بازه زمانی یک تا چهار هفته آینده تعیین تکلیف کند و زمین مورد نظر جامعه کارگران را نیز با تشکیل کمیسیون ماده 5 نهایی کند.

شجاعی در خردادماه٬ خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: تا یک هفته آینده تعداد قطعات زمین های موجود در سطح استان و تعداد واحدهای مسکونی که می توانیم بر اساس مشخصات فنی ایجاد کنیم را اعلام کند.

وی تاکید کرد: باید با ارائه راهکارهای کارشناسی و عملیاتی میزان متراژ اراضی در اختیار راه و شهرسازی را برای ساخت مسکن افزایش دهیم و همچنین باید راهکارهای فنی برای استفاده بهینه از هر متراژ زمین را لحاظ کنیم. برای حل مشکل مسکن مدیران باید از تجربیات خود استفاده کنند و مانع نباشند.

خرداد ماه و وعده‌های استاندار خراسان شمالی برای حل مشکل مسکن اقشار مختلف استان پایان یافت، اما حتی خبری هم روی کاغذ درباره پیگیری این وعده، شنیده نشد.

1000 واحد مسکونی امروز تحویل داده شد

امروز در مراسمی با حضور معاون رییس جمهور، یکی دیگر از طرح‌های دولت دوازدهم برای مسکن دار شدن اقشار خاص در استان انجام شد.

صبح امروز با حضور علی بیگ زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی در مراسم افتتاح طرح مسکن محرومین کشور 1000 واحد مسکونی در استان به بهره برداری رسید.

وی در این مراسم که به صورت وبینار و به ریاست رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده در دی ماه سال گذشته بین استانداری خراسان شمالی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت سه هزار واحد مسکونی برای محرومین استان در دستور کار قرار گرفت.

بیگ زاده افزود: تا کنون عملیات اجرایی 1000 واحد مسکونی به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است و 2 هزار واحد مسکونی باقیمانده دارای پیشرفت فیزیکی 60 درصدی است که تلاش داریم تا پایان سالجاری به اتمام برسد.

معاون استاندار با اعلام اینکه شصت و نه هزار و 549 واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده است، تصریح کرد: 9 هزار واحد مسکونی از این تعداد در روستاهایی که تبدیل به شهر شده مقاوم سازی شده است.

وی افزود: در طی سه سال اخیر شش هزار و 450 واحد مسکونی بازسازی شده مربوط به سیل سال 98 و چهار هزار واحد مربوط به طرح ویژه سال‌های 98 و 99 است و پنج هزار واحد مسکونی در دستور کار سال جاری استان قرار دارد.

اما بدون قضاوت در مورد اینکه این برنامه‌ها نمایشی یا واقعی است، باید گفت، دولت دوازدهم نتوانست در راستای ایجاد مسکن پایدار و مورد نیاز جوانان خراسان شمالی گام بردارد و همین موضوع قیمت مسکن را دراستان تا حد بسیار زیادی افزایش داد و خبری هم از خانه دار شدن بیش از 50 هزار جوان در آستانه ازدواج استان نیست!

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا