راه و شهرسازیمجله خبری

آخرین اخبار از طرح جهش تولید مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: علیرضا پاک فطرت  عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن بعد از لایحه بودجه به صحن می آید، گفت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طرح جهش تولید مسکن در قالب ساخت یک میلیون مسکن در سال را در دستور کار دارد، طبق این طرح هر سال ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط مردم ساخته می شود و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی هم توسط تعاونی ها و انبوه سازان ساخته می شود.

علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه دو فوریت این طرح تصوب شده و هنوز در صحن مطرح نشده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه لایحه بودجه در حال رسیدگی بود، طرح مسکن هنوز در صحن بررسی نشده و امیدواریم بعد از بررسی لایجه بودجه این طرح در صحن علنی مصوب شود.

او درباره شرایطی که برای ساخت مسکن انبوه سازان و تعاونی ها اندیشیده شده است، اظهار کرد: قرار است وزارت راه و شهرسازی، سازمان منابع طبیعی و… کمک کنند تا زمین ارزان قیمت در اختیار انبوه سازان و تعاونی ها قرار دهند تا ساخت این واحد های مسکونی با قیمت پایین ساخته شود.

وضعیت فعالیت تعاونی های مسکن

پاک فطرت در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که تعاونی ها بار دیگر تجربه مسکن مهر را تکرار نکنند؟ چراکه هنوز برخی از پروژه های که توسط تعاونی ها ساخته شد پرونده قضائی دارد، اظهار کرد: مسکن مهر چند نقطه ضعف داشت و سازنده اصلی کار در دست نمی گرفت و بیشتر واسطه ها کار را انجام می دادند و فردی می رفت مجوزی می گرفت و بدون اینکه وارد ساخت و ساز شود گرانتر به فرد دیگری همان مجوز را می فروخت و در نهایت فردی که ساختمان را می ساخت هیچکدام از استاندارد ها را رعایت نمی کرد، زیرا اگر این کار را می کرد برایش اقتصادی نبود و واسطه ها به نوعی هزینه را بالا برده بودند، بنابراین در شرایط کنونی نباید آن تجربه تکرار شود و وزارت کار که متولی تعاونی هاست باید روی صلاحیت هیات مدیره آنها نظارت کنند تا سواستفاده های قبلی پیش نیاید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد قیمت هر آپارتمان ها زمین آن است، گفت: اگر هزینه هر آپارتمانی ۹۹ ساله پرداخت شود یا زمین ارزان در اختیار سازنده قرار بگیرد بسیاری از مردم دهک های پایین جامعه می توانند صاحب خانه شوند.

کاهش قیمت تمام شده مسکن

او درباره راهکارهای دیگری که مجلس برای کاهش قیمت تمام شده ای مسکن در نظر گرفته است، گفت: در حال حاضر بخشی از هزینه های ساختمان مربوط به خدمات و … است، از این رو بحث پروانه های ساختمانی هم در طرح مجلس دیده شده و حتی اگر نظام مهندسی های ساختمان هم حاضر شوند طراحی ها و نظارت ها را ارزانتر انجام دهند، مشوق های برای آنها در نظر گرفته شده و این موضوع کمک می کند قیمت تمام شده ساختمان هم کاهش پیدا کند.

پاک فطرت درباره تاثیر گرانی مصالح ساختمانی بر قیمت تمام شد ساختمان اظهار کرد: ۵۰ درصد قیمت مصالح ساختمانی مربوط به قیمت آهن آلات و سیمان است و قرار شده که دولت در این بخش کمک کند و محصولات را با قیمت تمام شده در اختیار تعاونی ها و انبوه سازان قرار دهد، چراکه در شرایط کنونی بخشی از قیمت این مصالح مربوط به هزینه های واسطه گری و دلالی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره دیگر برنامه های دولت برای کاهش قیمت مسکن، گفت: قرار است سیاست ها به گونه ای اجرا شود که عرضه و تقاضا متعادل شود و تنها کسی که نیاز به مسکن دارد وارد این باز شود و دلال ها دیگر وارد این بخش نشوند.

بازسازی مناطق فرسوده شهری

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید به حال بافت فرسوده شهرهای بزرگ هم فکری کرد، اظهار کرد: به طور قطع بازسازی مناطق فرسوده شهری علاوه بر اشتغالزایی به مشکل مسکن مناطق فرسوده کمک می کند.

پاک فطرت درباه قیمت تمام شده مسکن ملی گفت: در حال حاضر با توجه به این هزینه هایی که در بازار مصالح و خدمات مهندسی و … وجود دارد قیمت تمام شده چهار میلیون تومان هم خیلی گران نیست.

او درباره وضعیت گرانی ملک در تهران، گفت: مجلس باید شهرهای میانی کشور را تقویت کنند تا علاوه بر تمرکز زدایی از تهران مساله اشتغال هم برطرف شود، زیرا در شرایط کنونی مسکن در تهران بسیار گران است و از طرف دیگر در شهرهای دیگر هم اشتغال نیست و باید این مشکل برطرف شود تا مهاجرت معکوس از تهران به شهرهای دیگر به وجود بیاید. در واقع دولت باید یارانه به شهرهای میانی و روستاها تسهیلات و امکاناتی بدهد تا مهاجرت معکوس شکل بگیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا